شهرستان ها

دولت برای خرید و صادرات فرش تضمین دهد

اردبیل- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: دولت برای صادرات و خرید فرش از تولیدکنندگان تضمین دهد تا در این زمینه دغدغه تولیدکنندگان برطرف شود.

رامین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان اردبیل در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار بافنده فرش دستباف دارد که تنها هفت هزار و ۲۴۳ نفر از این بافندگان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: ۳۷ هزار قالیباف برای پوشش بیمه‌ای به صندوق بیمه اجتماعی قالیبافان، روستاییان، عشایر و کشاورزان معرفی شدند که در این زمینه پیگیری‌های لازم برای پوشش بیمه‌ای هنوز به سرانجام نرسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۷۴ فقره مجوز مشاغل خانگی پشتیبان و ۶ هزار فقره نیز مجوز مشاغل خانگی در ۸۳ رشته به صورت مستقل و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل صادر شده که این افراد در نوبت تسهیلات قرار دارند.

صادقی تولید سالانه ۹۰ هزار متر مربع فرش را به همت بافندگان یادآور شد و افزود: با اشتغال بیش از ۴۴ هزار نفر در رشته بافت انواع فرش و تابلو فرش‌های نفیس فعالیت‌های مناسبی را در این حوزه در استان شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تعدادی از فعالان حوزه فرش در رشته‌های مختلف طراحی، رنگرزی، رفوگری و فروش محصولات و مواد اولیه مشغول فعالیت هستند.

صادقی اضافه کرد: با هدف حمایت از قشر زحمتکش در حوزه مشاغل خانگی به ویژه فرشبافان، مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به حوزه مشاغل خانگی اختصاص یافته که با توجه به تعهد اشتغال شهرستان‌ها و مرکز استان تقسیم منابع برای متقاضیان با اولویت و معرفی به بانک‌های عامل در حال انجام است.

وی اقدامات انجام شده را در حوزه فرش یادآور شد و بیان کرد: برندهای معرفی شده فرش این استان در قالب شرکت‌های تعاونی و ایجاد فروشگاه تأمین نیاز از صفر تا ۱۰۰ بافندگان برای اولین بار در کشور در استان اردبیل از اقدامات انجام شده است.

صادقی به ایجاد کارگاه‌های تولید فرش در شهرستان‌های خلخال، نیر و نمین با اشتغالزایی ۳۵۰ نفر اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم فرش دستباف و انجام طرح تحقیقاتی توسط خوشه فرش در حوزه فرش دستباف استان با مطلوبیت به انجام رسیده است.

وی از افزایش میزان تولید فرش دستباف در استان خبر داد و اظهار کرد: تعداد تعاونی‌های فرش دستباف بلاتکلیف استان هشت فقره بوده که نسبت به تعیین تکلیف این تعاونی‌ها اقدامات قانونی انجام شده است.

صادقی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: معرفی تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به تعداد ۲۱ نفر و به میزان ۸۰ میلیارد ریال انجام شده و همکاری‌ها و رایزنی‌های خوبی را نیز در حوزه صادرات انواع فرش به بازارهای اروپایی شاهد هستیم.

وی نبود مرکز خرید تولیدات استان و همچنین تضمینی نبودن تولید در مسیر صادرات را از دغدغه‌های جدی برشمرد و گفت: ناکافی بودن تسهیلات ارزان قیمت و یارانه‌دار و عدم پوشش بیمه‌ای تعداد زیادی از قالیبافان از جمله دغدغه‌ها و مشکلات اساسی است.

صادقی تعدد تشکیلات و تعاونی‌های فرش دستباف و نبود سرمایه در گردش تعاونی‌ها را یادآور شد و افزود: سنتی بودن تعاونی‌ها و اتحادیه‌های روستایی فرش دستباف و نبود بازار فروش فرش دستباف به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان از دیگر نارسایی‌ها است.

وی به نبود زیرساخت صادرات فرش دستباف در گمرک استان اشاره کرد و ادامه داد: گرانی مواد اولیه و عدم استفاده از مواد اولیه مرغوب از دیگر مشکلات قالیبافان است که نسبت به حل آن قدم‌های مؤثری نیز برداشته شده است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید تعهدات بیمه ایران در مورد پوشش بیمه تکمیلی بیمه‌شدگان و بافندگان به انجام برسد و در کنار آن امیدواریم موانع و مشکلات فعالان این عرصه نیز برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: در سال گذشته صدور کارت قالیبافی برای هفت هزار و ۵۵۳ فقره توسط اتحادیه‌های صنفی و روستایی فرش دستباف در استان اردبیل انجام شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا