فرهنگ

مراسم اربعین بزرگترین اجتماع مسلمانان است و باید مردمی برگزار شود

رئیس فرهنگسرای اندیشه؛

ناصر امین‌زاده ضمن تشریح برنامه‌های موکب این مرکز درپیاده‌روی جاماندگان اربعین گفت: مراسم اربعین به عنوان عظیم‌ترین پیاده‌روی واجتماع مسلمانان، مناسک ومراسمی مردمی است وباید مردمی برگزارشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به مراسم استثنایی و بی‌بدیل پیاده‌روی اربعین حسینی و عزاداری برای سیدالشهدا گفت: پیاده‌روی اربعین و گردهمایی بزرگ عاشقان سیدالشهدا در کربلا، یکی از آئین‌های سنتی مهم و الهام‌بخش در تاریخ اسلام به شمار می‌رود. اهمیت این رویداد بزرگ به قدری است که در احادیث مختلف به انجام آن اشاره و توصیه شده و در روایتی مشهور از امام حسن عسکری، یکی از ۵ نشانه مؤمن، زیارت اربعین ذکر شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، موج حضور زائران از کشورهای مختلف در کربلا و زیارت امام حسین (ع) در اربعین، چه از ایران و چه از دیگر کشورهای جهان، شکل بسیار جدی‌تری به خود گرفته و این مراسم را تبدیل به رویدادی ویژه و جهانی با شرکت‌کنندگان میلیونی از قاره‌های مختلف جهان کرده و باعث شده تمام جهان چشم به آن بدوزند. با این حال، طبیعی است که بنابر دلایل مختلف، امکان حضور همه مردم در کربلا جهت شرکت در این مراسم وجود نداشته باشد. راهپیمایی «جاماندگان اربعینی» که جلوه مهمی از اسلام ناب محمدی و محلی برای صف‌آرایی علیه استکبار و جریان زر و زور و تزویر است، چند سالی است که توسط خود مردم در شهرهای مختلف ایران به صورت خودجوش پایه‌گذاری شده و تبدیل به فرصتی برای تجلی ارادت عاشقان حسینی به مکتب امام حسین علیه السلام شده است.

امین‌زاده ضمن تاکید بر برگزاری مردمی این رویداد گفت: نکته مهمی که در برگزاری این رویداد باید مورد توجه قرار گیرد، مردمی بودن آن است. عزاداران حسینی از اقصی نقاط شهر، دست به دست هم داده و با جمع‌آوری نذورات پربرکت مردمی حرکتی عظیم را رقم می‌زنند. در این بین، نقش حاکمیت باید در حد تسهیل‌گری برای اجرای آن باشد و باقی امور به عهده خود مردم خواهد بود. فرهنگسرای اندیشه با همین رویکرد، نسبت به این رویداد بزرگ فرهنگی ورود کرده و سهم کوچکی در برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی در تهران دارد. هدف اصلی، تسهیل‌گری آئین عزاداری امام حسین در روز اربعین و پیاده‌روی آن است.

او برنامه‌های منطقه ۷ در این مراسم که با حمایت ویژه شهردار منطقه آقای نصرالله آبادیان برگزار می‌شود را برشمرد و گفت: فرهنگسرای اندیشه و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۷ شهر تهران در قالب مشارکت، همراهی و تعامل حداکثری با کانون‌های مذهبی، گروه‌های مردمی و جهادی و هیئات فعال منطقه، اقدام به برپایی ۶ موکب عزاداری در مسیر پیاده‌روی عزاداران حسینی کرده‌اند. در این موکب‌ها ضمن پذیرایی از زائران، برنامه‌های فرهنگی مختلفی با شعار «حب الحسین یجمعنا» و با عنوان «عشاق الحسین» تدارک دیده شده تا شعائر حسینی، هرچه بیشتر تبلیغ و ترویج شود.

رئیس فرهنگسرای اندیشه از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این موکب عزاداری خبر داد و گفت: در کنار توجه به پذیرایی شایسته از عزاداران حسینی، برنامه‌های فرهنگی متنوعی نیز برای تمام رده‌های سنی درنظر گرفته شده است تا این رویداد بزرگ بتواند گامی بلند در راستای تعظیم شعائر حسینی و تبیین آموزه‌های مهم واقعه کربلا بردارد. از جمله این اقدامات می‌توان به توزیع کتب عاشورایی اشاره کرد. در این برنامه، ۳۰۰ جلد کتاب عاشورایی از جمله آثار استاد سیدمهدی شجاعی توزیع خواهد شد. هم‌چنین ۵۰۰ پک اسباب‌بازی و لوازم التحریر در بین کودکان و دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

رئیس فرهنگسرای اندیشه اضافه کرد: برپایی کنارگذر «نقاشی خط» عاشورایی، برنامه دیگر فرهنگسرای اندیشه در این مواکب عزاداری است. در این نمایشگاه، آثار هنری ۳۰ هنرمند برجسته کشور در رشته نقاشی خط در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. این آثار هنری در روزهای گذشته در نگارخانه اندیشه طراحی و خلق شد و برای اولین بار در راهپیمایی جاماندگان اربعینی به نمایش گذاشته می‌شود.

امین‌زاده بیان داشت: مسابقه عکاسی «اربعین بدون سردار» فعالیت هنری دیگر موکب عزاداری فرهنگسرای اندیشه است که در سوگ سومین سال شهادت شهید سلیمانی و برگزاری اربعین بدون او برگزار می‌شود. اجرای گروه دمام‌زنی و مسابقه دلنوشته پیامکی «اندیشه حسینی» از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم خواهد بود که با حمایت شهرداری منطقه ۷ برگزار می‌شود.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعینی صبح روز شنبه ۲۶ شهریور مصادف با اربعین حسینی از میدان آئینی امام حسین تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا