دانش و فناوری

جشن چینی نیمه پاییز در فضا

فضانوردان چینی ماموریت شنژو-۱۴ که هم اکنون در ایستگاه فضایی چین که تیانگونگ نام دارد، قرار دارند اخیرا جشن نیمه پاییز را در فضا جشن گرفتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، در طول جشن “نیمه پاییز”(براساس تقویم چینی) امسال، سه فضانورد چینی حاضر در ایستگاه فضایی این کشور برای اولین بار کاهوی تازه‌ای را که خودشان در فضا کاشته بودند، همراه با کیک ماه(نوعی شیرینی چینی) و دیگر غذاهای خوشمزه خوردند.
این سه فضانورد در ماه ژوئن وارد ایستگاه فضایی تیانگونگ شدند. آنها دانه‌هایی از جمله کاهو را با خود آوردند و در ایستگاه فضایی آنها را رشد دادند. پس از سه ماه، فضانوردان دو کاهو برداشت کردند و در جشن نیمه پاییز آخر هفته گذشته از آنها لذت بردند.
 هم اکنون سه فضانورد ماموریت شنژو ۱۴ به نام‌های “چن دونگ”(Chen Dong) فرمانده ماموریت و سرهنگ ارشد، لیو یانگ(Liu Yang) سرهنگ ارشد و کای شوژ(Cai Xuzhe) سرهنگ ارشد در ایستگاه فضایی تیانگونگ حضور دارند که چندی پیش نیز فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴(Shenzhou ۱۴) چین اولین پیاده‌روی فضایی را خارج از ماژول جدید این ایستگاه فضایی انجام دادند. چن دونگ(Chen Dong) و لیو یانگ(Liu Yang) یک پیاده‌روی شش ساعته انجام دادند و بر روی ماژول جدید ونتیان این ایستگاه فضایی کار کردند.
چن دونگ، فرمانده ماموریت شنژو ۱۴ و لیو یانگ، دریچه ماژول جدید ونتیان را در این پیاده روی باز کردند. چن و لیو مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله نصب پمپ توسعه یافته ماژول آزمایشگاهی ونتیان که در سیستم کنترل حرارتی این ایستگاه نقش دارد را انجام دادند و علاوه بر آن یک دوربین پانوراما متصل به خارج از ماژول ونتیان را برای ایجاد میدان دید وسیع بالاتر بردند. 
این پیاده‌روی فضایی اولین موردی بود که در آن هوابند جدید و بزرگ ماژول ونتیان مورد استفاده قرار گرفت. پیش از این، پیاده‌روی‌های فضایی تیانگونگ که توسط فضانوردان ماموریت‌های شنژو۱۲ و شنژو ۱۳ انجام شده بود، از هوابند تیانه که ونتیان اکنون به آن متصل است انجام می‌شد. چین در حال حاضر برای پرتاب ماژول منگتیان(Mengtian) که سومین و آخرین ماژول تیانگونگ است، آماده می‌شود. این ماژول ۵۸.۷ فوتی(۱۷.۹ متر)، تقریبا ۲۲ تن وزن دارد و قرار است در ماه اکتبر پرتاب شود. این ماموریت سومین پرتاب ماژول چین در کمتر از ۱۸ ماه خواهد بود و ایستگاه فضایی T شکل تیانگونگ را تکمیل خواهد کرد. اندازه ایستگاه فضایی تکمیل‌شده تیانگونگ، به همراه فضاپیماهایی که به آن متصل خواهند شد حدود ۲۰ درصد ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا