ورزش

واکنش مربی ایتالیایی به ادعای جنجالی سرمربی تیم‌ملی

اختصاصی ورزش سه؛

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران در گفت و‌گو با ورزش سه به ادعای بهروز عطایی واکنش نشان داد.

به گزارش “ورزش سه”، پیش از رقابت‌های لیگ ملت‌ها بود که  توماسو توتولو به کادر فنی تیم ملی والیبال اضافه شد.  با این حال پیش از آغاز VNL بهروز عطایی به این نتیجه رسید که باید با توتولو قطع همکاری شود. در این زمینه شایعات زیادی مطرح شد اما سرمربی تیم ملی دو روز پیش به طور واضح در این باره شفاف سازی کرد.

عطایی در این باره گفت: ما در کارمان باید بدانیم کمک مربی و سرمربی و آنالیزور وظایف‌شان چه چیزی است. من باید تعریف کنم هر کسی در تیم ملی چه وظایفی دارد. ما در جریان بازی‌های تدارکاتی به این نتیجه رسیدیم که توتولو فکر می‌کرد او سرمربی است. من به توتولو گفتم وی تنها تمرین دهنده است. او موافقت کرد؛ اما در عمل این کار را انجام نمی‌داد. در نهایت به توتولو گفتم که نمی‌توانیم همکاری کنیم. او را من انتخاب کردم؛ چون می‌خواستیم کادرفنی را تقویت کنیم.

بعد از این اظهار نظر با توماسو توتولو تماس گرفتیم که در اینجا گفت و گوی “ورزش سه”، با این مربی ایتالیایی را می‌خوانید.

*ابتدا از اولین دوره حضورتان در ایران بگویید؟  کار با آقای آلکنو در ایران چگونه بود؟
دوره اول در ایران زیبا و بسیار سخت بود. ما با تعداد زیادی بازیکن کار کردیم زیرا یک توافق با فدراسیون وجود داشت که به همه استعدادها فرصت دهیم تا خودشان را نشان دهند. همچنین این که همه بازیکنان فرصت تجربه کردن ساز و کار جدید را داشته باشند. آقای آلکنو در راستای پروژه ای که در آن زمان به فدراسیون ارائه شد، درهای تیم ملی را به روی همه مربیان باز نگه داشت و با همه کسانی که شرکت کردند و به اردو آمدند، همه دانش و روش کار خود را به اشتراک گذاشتیم. خلاصه اینکه ما تمام دانش خود را صادقانه و بدون پنهان کاری در دسترس قرار دادیم. من معتقدم که این لحظه بسیار مهمی بود. فدراسیون ما را در موقعیتی قرار داد که از همه نظر خوب کار کنیم و باز هم از همه کسانی که همکاری کردند و رابطه عالی با آنها ایجاد شد تشکر می کنم.

*به نظر شما چرا ایران با آقای الکنو در المپیک موفق نبود؟
بدون شک بازی با کانادا، المپیک را که بسیار خوب آغاز شده بود، به شکل منفی رقم زد. اینکه چرا اینطوری شد هنوز هم من را آزار می دهد زیرا هیچ پاسخ منطقی پیدا نشده است و مطمئناً ما به دنبال عذر و بهانه ای نبوده ایم.
بعد از آن شوک، سرنوشت ما در همان چند توپ بازی با ژاپن رقم خورد. می‌توانم بگویم ما تمام تلاش خود را کردیم تا بازیکنان بتوانند در بهترین شرایط فیزیکی، فنی و روحی به المپیک برسند.

پس از اندوه و ناامیدی فراوان از نحوه پایان المپیک، ما به همراه بازیکنان و کادرفنی جلسه ای با تحلیل فنی از کل مسیر طی شده از ابتدای آمادگی در بهار تا پایان المپیک برگزار کردیم. ما با اهداف فنی و تاکتیکی خاص شروع کردیم، از VNL به عنوان یک آمادگی و شانس بسیار مهم به ویژه برای جوانان استفاده شده بود. بسیاری از اهداف تعیین شده محقق شده بود و برای آنها میراثی برای انتقال به آینده، مشخصا برای جوان ترها، به وجود آمد.
متاسفانه نتیجه مورد انتظار ما نبود. این قانون سخت ورزش است.

*برخی می گویند آقای آلکنو برای پول به ایران آمد و برخی می گویند او ایران را برای حضور در المپیک انتخاب کرد. دلیل واقعی آقای آلکنو برای حضور در ایران چه بود؟
من معتقدم ربط دادن حضور آقای آلکنو به این چیزها توهین به شخصیت ایشان است. قطعا آقای آلکنو نه برای پول و نه صرفا حضور در المپیک ایران را انتخاب نکرده بود. دلایل این انتخاب کاملا مشخص است و پیش از این توسط آقای آلکنو توضیح داده شده است. این انتخاب به خاطر موفقیت در یکی از مهم ترین تورنمنت های والیبال جهان و انتقال یک روش و فرهنگ موفق بوده است. کلا عناوین و پیروزی های قبلی خودشان در این باره گویای همه چیز هستند.

*چه شد که بعد از یک وقفه تصمیم گرفتید به ایران بازگردید. حضور شما خواسته فدراسیون بود یا آقای عطایی؟
برای من شخصا انتخاب آسانی بود که بخواهم به ایران بازگردم. فدراسیون از من این درخواست را کرد و از اول هم معلوم بود که آقای عطایی با آن موافق بوده است. باید اطمینان داشته باشید که این یک اراده متقابل بود. من روابط بسیار خوبی با افراد حاضر در آنجا داشتم و یک انگیزه بزرگ داشتم تا بتوانم به دستیابی ایران به نتایج خوب کمک کنم.

*آقای عطایی در مصاحبه اخیرش مدعی شد که شما فکر می کردید که رییس و سرمربی هستید و به همین دلیل قطع همکاری شد. لطفا حقایق را در این باره بگویید؟
برای من سخت است که بفهمم او چرا چنین حرف هایی را زده است. من هیچ وقت نخواسته و نمی خواهم وارد بحث و مشاجره ای شوم چراکه احترام زیادی برای فدراسیون و والیبال‌‌ ایران قائل هستم.

تفاوت در نگاه های فنی و تاکتیکی و نگاه سازمانی به تیم به گونه ای بود که قطع همکاری ترجیح داده شد. باید بگویم که شخصا این حرف ها خیلی برایم دردناک بود چون خیلی به تیم اهمیت می دادم و همیشه در دسترس بودم. به هر حال من هیچ وقت این حس یا باور را نداشتم که بخواهم سرمربی تیم باشم. سرمربی باید انتخاب کند و تصمیم بگیرد و من همیشه کارم را به شکل واضح انجام داده‌ام مثل کاری که سایر کادر فنی انجام می دهند. احترام به نقش سرمربی از نظر من اساسی و کلیدی است. به نظر شما اگر اینطور نبود من می توانستم ١٠ سال با آقای آلکنو کار کنم. با این حال کارنامه من به خودی خود گواه این مسئله است و لازم نیست من چیز بیشتری بگویم.

*شایعاتی در مورد درگیری لفظی شما با آقای عطایی در تمرینات وجود داشت. آیا این موضوع صحت دارد؟
کاملا نادرست است. هرگز و باز هم می گویم هرگز درگیری بین ما وجود نداشته است و من و آقای عطایی به شکلی کاملا شرافتمندانه با یکدیگر قطع همکاری کردیم. من آدم رو راست و در عین حال صمیمی هستم که به افراد و نقش‌هایشان احترام می گذارم. در کل دوران آماده سازی برای لیگ ملت‌ها همان کاری را انجام دادم که از من خواسته شد. در مورد تمرین دادن به تیم و سیستم بازی هیچ مشکلی وجود نداشت.

*شما تقریبا با نسل جدید و قدیم والیبال ایران کار کردید. کدام یک بهتر هستند و این که آیا ما می توانیم با این بازیکنان جزو قدرت های برتر دنیا باشیم؟
این سوالات برای من تحریک کننده و جذاب تر هستند(با خنده). نسل قدیمی؛ شاید با توجه به این که هنوز برخی از آن ها هنوز در این تیم حاضر هستند این لفظ خیلی درست نباشد. این بازیکنان هنوز در زمین والیبال تفاوت ها را ایجاد می کنند. آن ها یک دوره طلایی بودند؛ برای کل والیبال نه فقط ایران. من ترجیح می دهم آن ها را “ایران طلایی” بنامم چرا که مهم تر از همه سبک خود را به جای گذاشتند و البته یک هویت درست و منحصر به فرد در جهان. این داستان که کدام یک بهتر هستند و دائم آن ها را با هم مقایسه کنیم اشتباه است. باید از قبلی ها تجلیل کرد اما اکنون داستان جدیدی وجود دارد. ایتالیا را به عنوان مرجع در نظر بگیربد. ٢۴ سال طول کشید تا دوباره قهرمان جهان شوند؛ یک تیم کاملا جدید، در توکیو آن ها چند بازیکن جدید اضافه کردند و پس از این کار ادامه پیدا کرد. ایران هم دقیقا این کار را انجام می دهد. بازیکنان زیادی در حال رشد هستند. برای دستیابی به نتایج، باید به این افراد اعتماد کرد.

*به نظر شما چرا ما در قهرمانی جهان موفق نبودیم؟
مانند بسیاری از تیم ها فرمت جدید برای ایران هم دردسرساز شد و برزیل ایران را حذف کرد. در کل کیفیت بازی ایران بهترین نبود و تغییرات در ترکیب هم موثر واقع نشد. اتفاق دیدار برابر کانادا در المپیک توکیو در قهرمانی جهان مقابل هلند نیز تکرار شد و از طرفی قرعه نیز بسیار تأثیرگذار بود.

*برخی معتقدند اگر شما می ماندید، ایران نتیجه بهتری می‌گرفت. چقدر با این موافقید؟
 خوشحالم که کسی چنین فکری می کند اما ما هرگز نمی‌دانیم! 

*سوال آخر  اگر دوباره از ایران پیشنهادی دریافت کنید، آن را می پذیرید؟
البته و این باعث افتخار خواهد بود.

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا