شهرستان ها

۱.۷ میلیون تن چغندرقند در آذربایجان غربی برداشت می شود

ارومیه – سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:امسال پیش بینی می شود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندرقند در آذربایجان غربی تولید شود.

جعفر وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت چغندرقند رفته است که پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن محصول از آن برداشت شود.

وی ادامه داد: شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب و نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند و بر اساس برآوردهای انجام شده، با وجود کاهش دوهزار هکتاری به سبب افزایش راندمان تولید، میانگین تولید امسال ۵۶ تا ۵۷ تن در هکتار خواهد بود.

وحدت، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، گفت: پنج کارخانه قند در شهرهای ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن محصول چغندرقند کشاورزان استان را خریداری می‌کنند.

وی، از کارخانجات قند استان خواست تا در مورد رویه افت زنی و موضوع خارج نشدن محصول از استان اهتمام کافی داشته باشند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: برای مدیریت و کاهش مصرف آب در کشت چغندر قند، استفاده از ارقامی با نیاز آبی کمتر و تغییر آرایش کشت چغندر از روش معمول به روش ۶۰۴۰ یا ۵۰۳۰ برای کشت در سال زراعی جدید در دستور کار قرار دارد.

برداشت چغندرقند در استان از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود و تا پایان فصل پاییز ادامه خواهد داشت.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا