دانش و فناوری

پیاده‌روی ۴ ساعته فضانوردان چینی بیرون از ایستگاه فضایی "تیانگونگ"

فضانوردان چینی برای تنظیم کردن جدیدترین ماژول آزمایشگاهی ایستگاه فضایی “تیانگونگ”، یک پیاده‌روی چهار ساعته را بیرون از این ایستگاه فضایی انجام دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دو فضانورد چینی در بیرون از ایستگاه فضایی “تیانگونگ”(Tiangong) به مدت چهار ساعت پیاده‌روی فضایی کردند تا روی جدیدترین ماژول آزمایشگاهی آن کار کنند.
تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که “چن دونگ”(Chen Dong) و “کای شوژه”(Cai Xuzhe)، فضانوردان “سازمان ملی فضایی چین”(CNSA)، پیاده‌روی فضایی خود را بیرون از ایستگاه فضایی تیانگونگ به مدت چهار ساعت و ۱۲ دقیقه انجام دادند تا روی ماژول آزمایشگاهی “ونتیان”(Wentian) کار کنند. چن، فرمانده ماموریت “شنژو۱۴”(Shenzhou ۱۴) است.
در ادامه گزارش تلویزیون مرکزی چین آمده است: کای و چن با کمک بازوی مکانیکی کوچک، مجموعه وظایفی را بیرون از ایستگاه فضایی انجام دادند؛ از جمله نصب دسته‌های کمکی در قسمت بیرونی ایستگاه فضایی و مجموعه پمپ‌های گسترده مدارها. همچنین، آنها قابلیت نجات یافتن بیرون از ایستگاه را تأیید کردند.
این دو نفر از همکار خود، “لیو یانگ”(Liu Yang)، در ایستگاه فضایی تیانگونگ کمک گرفتند که در پیاده‌روی فضایی قبلی در اول سپتامبر همراه با چن حضور داشت و برای نخستین بار بیرون از ماژول ونتیان قرار گرفت. همچنین، یانگ در سال ۲۰۱۲ طی ماموریت “شنژو۹”(Shenzhou ۹) به مقصد آزمایشگاه فضایی “تیانگونگ۱”(Tiangong ۱)، به نخستین زن فضانورد چینی تبدیل شد.
خدمه شنژو۱۴ در حال پیکربندی ماژول تازه‌وارد ونتیان در ایستگاه فضایی هستند. چین، ماژول ونتیان را در ۲۴ ژوئیه راه‌اندازی کرد، چند ساعت بعد به ماژول “تیانه”(Tianhe) در ایستگاه تیانگونگ متصل شد و تعداد ماژول‌های ایستگاه را دو برابر کرد و به دو عدد رساند.
مقامات چینی گفته‌اند که اضافه شدن ونتیان، به تیانگونگ امکان می‌دهد تا میزبان شش نفر به طور همزمان باشد. انتظار می‌رود که خدمه شنژو۱۴ نخستین بار در ماه دسامبر، ماموریت “شنژو۱۵” را انجام دهند.
به گفته مقامات چینی، خدمه شنژو۱۴ در سوم ژوئن به ایستگاه فضایی تیانگونگ پرتاب شدند که تقریبا ۲۰ درصد جرم “ایستگاه فضایی بین‌المللی”(ISS) است. چین به دلیل تحریم‌های آمریکا، در فعالیت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی شرکت نمی‌کند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا