بین الملل

در چهار جنگ بزرگ اسرائیل علیه نوار غزه چه اتفاقاتی افتاد؟ + فیلم

بعد از اینکه رژیم صهیونیستی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۷ غزه را به عنوان سرزمین دشمن و متخاصم شناخت، وحشی گری های خود را علیه این منطقه چند برابر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رژیم صهیونیستی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۷ غزه را به عنوان سرزمین دشمن و متخاصم شناخت و تاکنون چندین جنگ ویرانگر را در این منطقه به راه انداخت. البته هیچ‌کدام از این جنگ‌ها نتوانست این رژیم را به هدف خود برساند. در عوض، غزه در مقیاسی وسیع‌تر از گذشته در حال مقابله است؛ موضوعی که محاسبات سران تل‌آویو را بر هم زده‌است.

در این جنگ‌ها و تجاوزات، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ فلسطینی شهید و هزاران نفر مجروح شدند. بمباران‌های رژیم صهیونیستی در این جنگ‌ها، حدود ۳ میلیارد دلار به نوار غزه خسارات وارد کرد.

در واقع، رژیم اشغالگر قدس از ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۰۷ به بعد با وحشیگری‌های شدید نظامی و اقتصادی، زندگی را بر دو میلیون فلسطینی نوار غزه سخت کرده است که در ادامه به چند نمونه از این وحشی گری‌ها اشاره می‌کنیم.

نبرد الفرقان

رژیم صهیونیستی اولین جنگ گسترده خود را در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ علیه غزه آغاز کرد که ۲۱ روز به طول انجامید. صهیونیست‌ها این جنگ را «سرب گداخته» و رزمندگان مقاومت، آن را «نبرد فرقان» نامیدند.

این جنگ گرچه خشن‌ترین جنگ غزه نبود، اما برای غزه‌ها به مثابه «شوک» بود، زیرا که اولین تجربه جنگی آنها بود. در این جنگ، رژیم صهیونیستی به شکل بی سابقه‌ای کشتار وحشتناکی انجام داد.

بر اساس آمارهای رسمی، هزار ۴۳۶ فلسطینی از جمله حدود ۴۱۰ کودک و ۱۰۴ زن بر اثر تجاوز اشغالگران شهید و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند که نیمی از آنها کودک بودند. همچنین بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به طور کامل ویران و حدود ۱۷ هزار واحد دیگر به صورت جزئی منهدم شدند.

نبرد سنگ‌های سجیل

این جنگ که رژیم صهیونیستی آن را «ستون ابرها» و مقاومت آن را «سنگ های سجیل» نامیدند، بعد از ترور «احمد الجعبری»، رهبر برجسته گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که به‌عنوان «فرمانده ستون‌های مقاومت» توصیف می‌شد، در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۲ آغاز گردید.

در این جنگ، حملات صهیونیست‌ها منجر به شهادت ۱۶۲ فلسطینی از جمله ۴۲ کودک و ۱۱ زن و مجروح شدن ۱ هزار و ۳۰۰ نفر دیگر شد. این تجاوز باعث تخریب کامل حدود ۲۰۰ خانه گردید. همچنین حدود ۱۵۰۰ خانه دیگر به طور جزئی ویران شدند.

نبرد «العصف الماکول»

این جنگ که طولانی‌ترین و خشن‌ترین جنگ شمرده می‌شود، توسط صهیونیست‌ها «لبه محافظ» و توسط رزمندگان مقاومت «العصف الماکول» نامیده شد. این تجاوز که در ۷ جولای ۲۰۱۴ آغاز شد و ۵۱ روز طول کشید، منجر به شهادت ۲ هزار و ۳۲۲ فلسطینی شامل ۵۷۸ کودک و ۴۸۹ زن و زخمی شدن بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر شد.

در این جنگ از نظر فیزیکی ۱۱ هزار واحد مسکونی به طور کامل و ۱۶ هزار واحد دیگر به صورت جزئی تخریب شدند و همچنین به حدود ۵۰۰ تأسیسات اقتصادی، ده‌ها مسجد و زمین‌های کشاورزی در نوار غزه خسارت وارد کرد.

نبرد شمشیر قدس

این جنگ که توسط رژیم صهیونیستی «نگهبان قلعه ها» و توسط مقاومت «شمشیر قدس» نام گذاری شد، ۱۱ روز به طول انجامید. این جنگ از سنگین‌ترین جنگ‌ها بود و ویرانی عظیمی در منازل مسکونی، تأسیسات و زیرساخت‌های دولتی و خصوصی نوار غزه به بار آورد. همچنین باعث شهادت ۲۶۰ فلسطینی که در میان آنها ۶۶ کودک و ۴۱ زن و بیش از یک هزار و ۹۰۰ مجروح از جمله ۵۶۰ کودک و ۳۸۰۸ زن دیگر شد.

در این جنگ یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی به صورت کامل و حدود ۶۰ هزار واحد دیگر به صورت جزئی تخریب شدند. همچنین خسارات مستقیم و غیرمستقیم غزه در نتیجه این جنگ بالغ بر ۴۲۰ میلیون دلار بوده که ۱۴۵ میلیون آن در بخش مسکن بوده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا