جامعه

۳۲ هزار روانشناس در نوبت دریافت مجوز

در نشست خبری عنوان شد؛

بازرس سازمان نظام روان شناسی با اشاره به اینکه این سازمان ۴۰ هزار عضو دارد، گفت: متأسفانه فقط ۸ هزار روانشناس و مشاور، مجوز فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر قراملکی، در نشست خبری که به موضوع تخلفات و عملکرد سازمان نظام روان شناسی برگزار شد، افزود: ۱۸ سال است که مجمع سازمان نظام روان شناسی برگزار نشده و طی این مدت مکاتبات و تذکرات زیادی داده شده اما متأسفانه اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی ادامه داد: بالاترین رکن نظام روان شناسی مجمع عمومی است که شامل همه اعضای کانون است و طبق قانون هر ساله باید اجرا شود و گزارش سالانه نیز ارائه گردد اما متأسفانه همکاران ما ۱۸ سال است که این مجمع را برگزار نکرده اند.

بازرس سازمان نظام روان شناسی با تأکید بر اینکه از سال ۹۵ عضو هیئت بازرسان شدیم، گفت: واجب بودن برگزاری مجمع را بیان کردیم اما متأسفانه از شورای مرکزی همکاری ندیدیم و به همین دلیل موضوع به مجلس و سازمان بازرسی کشیده شد و موفق شدیم بعد از ۱۸ سال، سال گذشته این مجمع را برگزار کنیم و قرار شد حداکثر تا تیرماه سال بعد گزارش حسابرسی آماده شود و حداکثر تا شهریور ماه مجمع عمومی برگزار شود که متأسفانه نشد.

به گفته وی، اگر هم اکنون نیز شروع به مکاتبه کنیم در خوشبینانه ترین حالت مجمع در مهر و آبان برگزار می‌شود و بنابراین به عنوان بازرس برای بنده جای سوال است که همکاران ما در شورای مرکزی چرا به قانونی که ادعا می‌کنند خودشان نوشته اند و برای بهبود اوضاع بوده، عمل نکرده و نمی‌خواهند شفاف محور باشند. این موارد باعث تضییع حقوق بیشتر شود و نارضایتی‌ها نیز افزایش بیابد.

بازرس سازمان نظام روان شناسی با اشاره به اینکه ما قدرت اجرایی نداریم، اظهار داشت: متأسفانه شورای مرکزی نظام روان شناسی به وظیفه خود عمل نکرده و در مواردی ورود پیدا کرده که صلاحیت نداشته است و همچنین بعضاً مصوباتی عملیاتی شده که خلاف قانون بوده است.

وی گفت: از نظر قانونی روان شناسان حداقل باید دارای کارشناسی ارشد معتبر از دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت باشند اما متأسفانه شورای مرکزی این موضوع را رعایت نمی‌کند که البته به نظر می‌رسد بیشتر برای مردم عادی باشد تا دوستان خودشان. یکی دیگر از وظایف شورای مرکزی این بود که صلاحیت‌ها را مشخص کند اما می‌بینیم که در مواردی وجود دارد که غیر روان شناسان نیز پروانه می‌گیرند و بیش از ۹۰ درصد مشکلات سازمان نظام روان شناسی از بی خاصیتی، ناکارآمدی و سو مدیریت شورای مرکزی و مسئولان وقت آن است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سازمان روان شناسی ۴۰ هزار عضو دارد، اظهار داشت: متأسفانه برای ۸ هزار نفر مجوز صادر شده است.

بازرس سازمان نظام روان شناسی تأکید کرد: طبق قانون فقط به روان شناسان و مشاوران مورد تأیید پروانه می‌دهند که حداقل کارشناسی ارشد داشته باشند اما متأسفانه بعد از گزارش‌هایی که به ما رسیده نشان می‌دهد که غیر روانشناسان و مشاوران نیز پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند.

قراملکی با تأکید بر اینکه ۳۲ هزار عضو باقیمانده از یک روز تا ۱۲ سال در نوبت دریافت مجوز به سر می‌برند، تصریح کرد: برای برخی افراد خاص سریعاً پروانه صادر می‌شود. بنابراین مشکل زمانی برای صدور پروانه وجود ندارد و فقط شرط و شروط برای افرادی است که دور هستند و به آنها ظلم می‌شود.

به گفته وی، حداکثر دو سال زمان می‌برد تا تعداد پشت نوبتی‌ها به صفر برسد که اصلاً کار سختی نیست و با یک ساز و کار مشخصی می‌توان به نتیجه رسید.

قراملکی تأکید کرد: برخی از افرادی که مجوز ندارند ناچار به فعالیت تحت نظر روان شناسان دیگر و یا به عنوان کارورزی هستند و ناچار هستند که تخلف کنند. چرا که از رشته و تخصص خود باید امرارمعاش کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا