سیاسی

تاکیدات رئیسی در اولین سالگرد انتخابش/تازه‌ترین آمار صنعت گردشگری/«ورامین» فرمانداری ویژه شد

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی/ صنعت گردشگری ایران/ سفر رئیسی به ورامین/ سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

گزارش ایسنا با عنوان “حرکت اروپا و آمریکا به سوی بازی باخت ـ باخت” با محوریت تاثیرات قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۸ خرداد قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را با ۳۰ رای موافق، ۲ رای مخالف (چین و روسیه) و ۳ رای ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) تصویب کرد که به نظر می‌آید با تحولات بعد از آن، شاهد آغاز یک بازی “باخت ـ باخت” در بحث برجام و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز مساله هسته‌ای باشند.
نیویورک تایمز هم در گزارشی مدعی شده که ایران در حال حفر شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها در جنوب سایت هسته‌ای نطنز است و سعی کرد فعالیت‌های عمرانی در نطنز را اقدامی مخفیانه و تهدیدآمیز جلوه دهد؛ موضوعی که با واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مواجه شد.
در واکنش به این ادعا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با وجود اینکه ایران تعهدی در ارائه اطلاعات فراپادمانی ندارد اما از آغاز اقدامات عمرانی برای جابجایی فعالیت‌های کارخانه تسای کرج به اطراف سایت نطنز، آژانس را در جریان قرار داد. این جابجایی با هدف افزایش ضریب حفاظت از تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان صورت گرفته و با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.
همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارشی رسمی که متن اولیه آن ۱۶ ژوئن (۲۶ خردادماه) منتشر شده است، وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار داد و در گزارش خود خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره ادعاها مبنی بر سرکوب اعتراضات و شکنجه در بازداشتگاه‌های ایران شده است.
نشریه آمریکایی نیوزویک نیز در گزارشی تحلیلی به بررسی دلایل سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی که قرار است اواسط ماه آینده میلادی انجام شود، پرداخت و به جو بایدن توصیه کرد که به جای سفر به ریاض، هر کاری لازم است برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی انجام دهد..
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سالگرد انتخاب شدنش به عنوان رییس‌جمهور، با حضور در جمع مردم شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین که در ورزشگاه جهان پهلوان تختی این شهرستان گرد آمده بودند، گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا است و بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.
درست یک سال از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌گذرد. انتخاباتی که نهایتا با پیروزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به پایان رسید و رئیس پیشین قوه قضاییه پس از آن بر صندلی ریاست قوه مجریه تکیه زد.
همچنین رئیس جمهور که به منظور انجام بخش دیگری از سفر دولت مردمی به استان تهران، به شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک سفر کرده بود با حضور در جمع مردم طی دستوری  شهر ورامین را از امروز «فرمانداری ویژه» اعلام کرد.
دیگر اخبار مرتبط با این سفر را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
رئیس جمهور حرم امامزاده جعفر (ع) را زیارت کرد
بازدید رئیس جمهور از مجتمع مسکونی نیمه‌تمام آژینه پیشوا
رئیس جمهور از بیمارستان نیمه ساخته ۹۶ تختخوابی پیشوا دیدن کرد
حضور رئیس جمهور در محل اجرای پروژه راه‌آهن شهری ورامین
بازدید رییس‌جمهور از مجتمع سبحان قرچک ورامین
***
از دیگر اخبار پر مخاطب امروز، توییت سخنگوی دولت درباره تازه‌ترین آمار صنعت گردشگری ایران بود.
علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: تازه‌ترین گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد، صنعت ‌گردشگری ایران که در سال ۲۰۲۰ منفی ۴۵ درصد رشد داشته، در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ درصدی، به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
تشریح آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری توسط معاون امور بین الملل قوه قضاییه هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.
کاظم غریب آبادی با اشاره به اینکه اسدالله اسدی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است، توضیح داد که بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین در مورد پرونده حمید نوری گفت: در پرونده آقای نوری هم وضع همینگونه است؛ حقوق ایشان کاملا نقض شده و بازداشت وی کاملا غیرقانونی بود؛ بیش از یک سال فقط طول کشید تا دادستان بتواند کیفرخواست خود را تنظیم کند؛ زیرا آن‌ها مستنداتی در اختیار نداشتند.
ارزیابی حسن لاسجردی درباره برنامه «مقتدی صدر» برای آینده عراق هم از اخبار پربازدید بامداد امروز بود.
این کارشناس مسائل غرب آسیا، معتقد است که «مقتدی صدر» به دنبال این است که نقش اپوزیسیون و میدان‌داری را در عرصه سیاسی عراق برعهده بگیرد.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا