بین الملل

رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره پیشنهاد لبنان برای تعیین مرزهای دریایی امتناع می‌ورزد

رژیم صهیونیستی دو روز پس از مطلع شدن از پیشنهاد لبنان در مورد تعیین مرزهای دریایی در نشست مجازی روز جمعه با میانجی آمریکایی، از اظهارنظر علنی درباره این پیشنهاد خودداری کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مرکز پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی پیشنهاد لبنان برای حل اختلاف‌نظر دریایی را به هیئت اسرائیلی ارائه کرد.
این مرکز گزارش داد، هوکشتاین روز جمعه جهت بررسی پیشنهاد ارائه شده از سوی لبنان برای حل مناقشه دریایی، دیداری با تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی در پرونده مرزهای دریایی داشت.
مرکز پخش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که هوکشتاین هنوز به اراضی اشغالی نرسیده و این نشست از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
مرکز یاد شده جزئیات پیشنهاد لبنان را فاش نکرد.
وزارت انرژی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای ضمن اشاره به نشست روز جمعه تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی درباره مرزهای دریایی با میانجی آمریکایی در این پرونده، اعلام کرد، در این نشست تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی در جریان آخرین تحولات سفر هوکشتاین به لبنان قرار گرفت و دو طرف رویکردهایی سازنده برای پیشبرد روند مذاکرات در کنار حفظ منافع اقتصادی و امنیتی اسرائیل را بررسی کردند.
دفتر ریاست جمهوری لبنان چهارم ژوئن جاری اعلام کرد که میشل عون، رئیس جمهور این کشور در سفر هوکشتاین به بیروت، پاسخ خود به پیشنهاد واشنگتن در پرونده تعیین مرزهای دریایی را به این میانجی آمریکایی اعلام کرد تا او آن را به طرف اسرائیلی منتقل کند.
عون از هوکشتاین خواست هر چه زودتر همراه با پاسخ طرف اسرائیلی به لبنان بازگردد.
در حالی که هیچ توضیحی درباره پاسخ بیروت وجود ندارد، یک منبع آگاه و عالی رتبه لبنانی به خبرگزاری آناتولی گفت: طرف لبنانی نظر خود درباره پیشنهاد قبلی هوکشتاین را اعلام خواهد کرد.
پیشنهاد یاد شده می‌تواند به شکل کامل از حق لبنان در میدان قانا در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی حمایت کند.
در حد فاصل لبنان و اراضی اشغالی یک منطقه نفتی و گازی به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع وجود دارد.
طبق بیانیه یاد شده، عون در دیدار با هوکشتاین بر حقوق حاکمیتی لبنان در آب‌ها و منابع طبیعی‌اش تاکید کرد.
مذاکرات میان لبنان و رژیم صهیونیستی مه ۲۰۲۱ به دلیل مخالفت این رژیم با پیشنهاد لبنان برای درج “خط ۲۹” به مذاکرات و در مقابل مخالفت لبنان با خط شماره یک رژیم صهیونیستی و خط “هوف” متوقف شد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا