شهرستان ها

پیوست فرهنگی در اردبیل مورد غفلت قرار گرفته است

اردبیل- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: پیوست فرهنگی در پروژه‌های مختلف در استان اردبیل مورد غفلت قرار گرفته و موارد قانونی در این حوزه رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله بحرالعلومی عصر دوشنبه در نشست مشورتی با جمعی از اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: در صورت رعایت پیوست فرهنگی، فعالان این حوزه می‌توانند از مزایا و ثمرات حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌های عمرانی، خدماتی و زیربنایی نیز بهره‌مند شده و در کنار آن بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نیز به نتیجه می‌رسد.

وی با ابراز تأسف از عقب‌ماندگی‌های زیرساختی در حوزه فرهنگ، هنر و سینما در استان اردبیل تصریح کرد: در حالی که در استان همسایه پنجمین پردیس سینمایی در حال راه‌اندازی است، ما در استان اردبیل ۲ سینمای قدیمی و کهنه داریم که علاقه‌مندان چندان رغبتی برای حضور در این سینماها ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به وضعیت متفاوت نشریات محلی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: در دنیای تحولات الکترونیکی کمترین رغبت را به مطالعه و خواندن نشریات شاهد هستیم و باید در این حوزه یک بازنگری متناسب با شرایط موجود رخ بدهد.

بحرالعلومی افزود: همان طوری که تولیدات سینماهای خانگی رقیبی جدی برای صدا و سیما شده، توسعه فضای مجازی و انتشار اخبار به صورت الکترونیکی و بر خط در حقیقت رقیبی سرسخت برای روزنامه‌ها و نشریات مکتوب است که کار را در این حوزه سخت‌تر کرده است.

وی به مجوز ۲۲۰ نشریه استانی اشاره کرد و ادامه داد: در کنار مجوز صادر شده برای نشریات، ۲ روزنامه سراسری و محلی نیز در استان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۱۷ هفته‌نامه، ۳۵ مجوز ۲ هفته‌نامه، ۴۹ مجوز ماهنامه، سه مجوز ۲ ماهنامه، ۲۱ مجوز فصلنامه، ۲ مجوز ۲ فصلنامه و ۳۱ مورد انتشار الکترونیکی بر خط صادر شده که در مجموع ۲۲۰ مجوز را شامل می‌شود.

بحرالعلومی به دستورالعمل جدید انتشار آگهی‌های دولتی اشاره کرد و گفت: در سایت معاونت مطبوعاتی این موارد به صورت دقیق قید شده و متناسب با ضریب کیفی، محلی و منطقه‌ای چاپ نشریات در قطع مشخص انجام خواهد شد.

وی به بررسی انجام شده مبنی بر فعالیت نشریات و نمایندگی روزنامه‌های سراسری در استان اشاره کرد و افزود: از بین نشریات تنها ۲ نشریه در حال حاضر واجد شرایط دستورالعمل جدید معاونت مطبوعاتی در استان بوده و ۲۲ نمایندگی سراسری نیز فاقد شرایط خاص هستند که امیدواریم تا شهریورماه با اصلاح موارد، صاحبان نشریات و نمایندگی‌ها وضعیت خود را ارتقا دهند.

بحرالعلومی ضرورت اصلاح در این فرآیند، فعال بودن نشریات محلی را در کنار پوشش بیمه‌ای آنها و حمایت‌های وزارت ارشاد یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم در دوره جدید فعالیت وزارت ارشاد اقدامات مناسب و مطلوبی را به نفع نشریات و صاحبان جراید و روزنامه‌ها شاهد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در مورد مالیات نشریات نیز خاطرنشان کرد: نشریات و روزنامه‌ها از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند به شرط آنکه نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر اقدام کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا