جامعه

قهوه چه خواصی دارد؟


قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های جهان است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی که دارد، برای سلامتی بدن مفید است.

گروه سلامت خبرگزاری فارس:قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی که دارد، برای سلامتی بدن مفید است.

ادعا شده که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد.

فواید و مزایای قهوه برای سلامتی بدن

1. حاوی مواد مغذی ضروری است

بسیاری از مواد مغذی موجود در یک فنجان قهوه عبارتند از :

ویتامین B2،ویتامین B5،منگنز و پتاسیم ،منیزیم و ویتامین B3،آنتی اکسیدانها و پلی فنولهاست.

2. به چربی سوزی کمک می‌کند

کافئین تقریبا در هر مکمل تجاری چربی سوز یافت می‌شود و به عنوان یکی از معدود مواد طبیعی است که برای کمک به چربی سوزی مفید است.

3. می‌تواند عملکرد جسمی را بهبود بخشد

کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند، به سلولهای چربی برای تجزیه بیشتر کمک می‌کند و همچنین میزان اپی نفرین (آدرنالین) را در خون افزایش می‌دهد.

این هورمون بدن شما را برای انجام فعالیت‌های بدنی شدید آماده می‌کند. کافئین با تجزیه چربی بدن اسیدهای چرب آزاد را به عنوان سوخت در دسترس قرار می‌دهد.

با توجه به این تاثیرات، جای تعجب نیست که کافئین می‌تواند به طور متوسط ​​11 تا 12 درصد عملکرد بدنی را بهبود بخشد.

4. می‌تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند

قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس خستگی کمتری داشته و سطح انرژی را در آنها افزایش دهد.

بعد از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون شما جذب می‌شود و از آنجا به مغز می‌رسد. در مغز کافئین مانع انتقال دهنده عصبی آدنوزین می‌شود. وقتی این اتفاق افتاد میزان انتقال دهنده‌های عصبی دیگر مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش یافته و منجر به فعالیت بیشتر نورونها می‌شود.

بسیاری از مطالعات کنترل شده بر روی انسان نشان می‌دهد که قهوه حافظه را تقویت می‌کند و خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی و عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد.

قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس خستگی کمتری داشته و سطح انرژی را در آنها افزایش دهد

 

5. ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

دیابت نوع 2 یک مشکل عمده سلامتی است که در حال حاضر میلیونها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین مشخص می‌شود.

قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.طبق یک بررسی گسترده مشخص شده که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 7 درصد کاهش می‌دهد.

6. ممکن است از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند

بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. این بیماری معمولا افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند و هیچ درمانی برای آن مشخص نیست.

چندین مطالعه نشان می‌دهد افرادی که قهوه می‌نوشند تا 65 درصد خطر کمتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر دارند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در آن بسیار کم است

7. ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است که به دلیل مرگ نورون‌های مولد دوپامین در مغز شما ایجاد می‌شود؛ مانند آلزایمر هیچ درمانی شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در آن بسیار کم است.

8. برای سلامتی کبد مفید است

کبد شما عضوی شگفت انگیز است که صدها عملکرد مهم را انجام می‌دهد. چندین بیماری شایع کبد وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از هپاتیت و بیماری کبد چرب.جالب است که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سیروز را کاهش دهد

9. به درمان افسردگی کمک می‌کند

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می‌شود.

10. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است. این بیماری با رشد غیر قابل کنترل در سلول‌ها مشخص می‌شود.به نظر می‌رسد قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد و روده بزرگ را کاهش می‌دهد. 

11. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

12. طول عمر را افزایش می‌دهد

با توجه به اینکه نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد، منطقی به نظر می‌رسد که بتواند باعث افزایش طول عمر شود.چندین مطالعه نشان داده که مصرف کنندگان قهوه کمتر دچار مرگ ناگهانی می‌شوند.

عوارض و مضرات قهوه

1. احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد

2. دوران بارداری

برخی شواهد نشان می‌دهد که ارتباطی بین مصرف زیاد قهوه و سقط جنین، وزن کم نوزاد هنگام تولد و زایمان زودرس وجود دارد.

3. خطر ابتلا به آندومتریوز را افزایش می‌دهد

گفته می‌شود که نوشیدن زیاد قهوه ممکن است خطر ابتلا به آندومتریوز را در زنان افزایش دهد 

4. ممکن است باعث فلاکس معده شود

افرادی که قهوه زیادی می‌نوشند ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به رفلاکس معده باشند.

5. اضطراب را افزایش می‌دهد

مصرف مقادیر زیاد کافئین ممکن است خطر اضطراب را افزایش دهد؛ به خصوص در میان افراد مبتلا به اختلال پانیک یا اختلال اضطراب اجتماعی. قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد.

نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه به افزایش انرژی بدن، چربی سوزی و بهبود عملکرد بدنی کمک کرده و خطر ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت نوع 2، سرطان و آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می‌دهد.قهوه حتی ممکن است باعث افزایش طول عمر شود.

فرزاد شیدفر، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره مصرف قهوه، اظهار داشت: مصرف قهوه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده اما مصرف آن در افراد حد خاصی دارد و بیش از آن مجاز نیست.

وی ادامه داد: مصرف قهوه زیاد با جذب آهن و کلیسیم در بدن تداخل ایجاد می‌کند؛یعنی اگر قهوه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با وعده غذایی حاوی کلسیم و آهن مصرف کنیم ممکن است جذب این دو ماده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بدن کاهش دهد؛ به همین خاطر به ویژه در افرادی که دچار کمبود مصرف آهن یا کلسیم هستند، مصرف قهوه توصیه نمی‌شود یا حداقل توصیه می‌شود قهوه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بین وعده غذایی مصرف کنند تا مانع از جذب کلسیم و آهن در دستگاه گوارش نشود.

در دوران بارداری با احتیاط قهوه بخورید

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به میزان مصرف قهوه در دوران بارداری، خاطرنشان کرد:مصرف قهوه در این دوران باید با احتیاط صورت گیرد؛ یعنی خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری مصرف قهوه‌شان باید به شدت محدود شود؛ چراکه می‌تواند اثرات نامطلوبی روی جنین داشته باشد.

خانمهای باردار فقط 2 فنجان قهوه بخورند

شیدفر ابراز کرد:حداکثر مصرف قهوه در دوران بارداری دو فنجان در روز است. با توجه به اینکه هر فنجان 100 میلی  گرم کافئین دارد، در نتیجه حداکثر کافئین برای هر روز در خانم‌های باردار 200 میلی‌گرم است که بهتر است کمتر از این نیز مصرف شود.

رابطه بد قهوه با ریفلاکس معده 

شیدفر یادآور شد: مصرف قهوه در افرادی که دچار اختلالات بلع، ریفلاکس معده یا سوزش سر دل هستند باید کاملا محدود شود؛ چراکه قهوه در چنین افرادی ممکن است باعث تسهیل برگشت محتویات اسیدی معده به مری شود و سوزش سردل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشدید کند.

2 تا 3 فنجان قهوه خوردن مجاز است

وی اضافه کرد: بنابراین در چنین افرادی نباید قهوه مصرف شود، همچنین مقدار کافئین در قهوه متفاوت است؛ مثلا در دم کرده معمولی یک فنجان قهوه که 220 میلی گرم است حدود 100 میلی گرم کافئین وجود دارد؛ بنابراین مصرف 2 تا 3 قهوه در روز توصیه شده است.

کاهش 45 درصدی خودکشی در قهوه خورها

شیدفر اضافه کرد: ضمن اینکه دیده شده کسانی که به طور متوسط 2 تا 3 فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند خطر خودکشی در آنها حدود 45 درصد کاهش پیدا کرده، به عبارتی به نظر می‌رسد روی روحیه فرد اثرات مثبت خوبی دارد و باعث کاهش افسردگی و اضطراب در آنها خواهد شد.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مطالعات دیگر درباره مصرف قهوه، ابراز کرد: بر اساس مطالعات مصرف قهوه روی کبد چرب اثر خوبی دارد؛ البته مصرف زیاد قهوه مخاطره‌آمیز است؛ یعنی اگر مقدار زیادی مصرف کنیم، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر می‌کند.

ابتلا به بیماری‌های مختلف در کمین افراد قهوه زیاد خور

وی ادامه داد: به عبارتی در افرادی که بیش از 6 فنجان در روز مصرف می‌کنند به نظر می‌رسد که احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهد. بنابراین باید کمتر از 6 فنجان در روز مصرف کنیم و میزان مناسب توصیه شده 2 تا 3 فنجان در روز است.

مشکل قهوه با پوکی استخوان

شیدفر با اشاره به مصرف قهوه در افراد دچار پوکی استخوان، متذکر شد: در چنین افرادی اگر مصرف قهوه باعث کاهش دریافت کلسیم غذای‌شان شود، یا قهوه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه با غذا مصرف کنند،‌ روند پوکی استخوان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشدید می‌کند.

بهترین زمان مصرف قهوه

وی درباره بهترین زمان مصرف قهوه تصریح کرد: درباره زمان مصرف مناسب قهوه تصور می‌شود هنگامی که فرد صبح از خواب بیداری می‌شود زمان مناسبی برای مصرف قهوه نیست بلکه باید با یک فاصله 3 تا 4 ساعته از بیدار شدن از خواب قهوه مصرف شد؛ یعنی اگر فردی ساعت 6 صبح از خواب بیدار می‌شود ساعت 10 صبح قهوه مصرف کند.

 

قهوه خواب را مختل می‌کند

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: یا در افرادی که در شب مصرف می‌کنند چون مصرف قهوه باعث افزایش هوشیاری فرد می‌شود با خواب آنها تداخل ایجاد می‌کند؛ در نتیجه بهتر است افرادی که می‌خواهند استراحت کنند فاصله زمان نوشیدن قهوه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خواب خود رعایت کنند.

شیدفر با بیان اینکه قهوه مدر بوده و باعث افزایش ادرار می‌شود، افزود: در سالمندان مصرف قهوه باعث تکرر ادرار، بی‌اختیاری، یا افزایش تکرار ادرار می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا