اقتصاد

بیانیه وزارت جهاد کشاورزی درباره تخلف در واردات نهاده های دامی

وزارت جهاد توضیحاتی را درباره تخلف در واردات نهاده های دامی ارائه کرده اما در این میان پرسش های زیادی از جمله دلایل برکناری مدیرعامل سازمان تعاون روستایی بی پاسخ مانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت جهاد توضیحاتی را درباره تخلف در واردات نهاده های دامی ارائه کرده اما در این میان پرسش های زیادی از جمله دلایل برکناری مدیرعامل سازمان تعاون روستایی بی پاسخ مانده است.

در اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی آمده است:

مبالغ واریزی دامداران عزیز در سامانه بازارگاه موجود و قابل رهگیری است.

پرداخت ارز توسط بانک مرکزی، فقط با ارائه مستندات ورود کالا صورت می گیرد.

کمیته بررسی و رسیدگی به تخلفات احتمالی شرکتهای واردکننده نهاده های دامی در وزارت جهادکشاورزی تشکیل شد.

در این اطلاعیه آمده است: شرایط ویژه جهانی در تولید و تامین چرخه مواد غذایی، به صورتی غیر ارادی شرایطی را برای کشور ایجاد کرده که وزارت جهاد کشاورزی ملزم گردید تا تمام تلاش خود را برای تامین چرخه غذایی کشور، با حداقل تغییرات در قیمت‌ها و به شیوه‌ای متعادل به کار ببندد.

وزارت جهاد کشاورزی در این شرایط سخت تامین کالا در بازار های جهانی تلاش کرده با تداوم روند مثبت حمایتی و با اتحاد و همدلی شبکه بزرگ تولید و تأمین کنندگان محصولات کشاورزی و دامی در اجرای صحیح نظام کارآمدسازی یارانه ها به زودی جریان عادی تولید و مصرف در کشور به بالاترین سطح تعادل برسد که ماحصل آن ارتقای هرچه بیشتر امنیت غذایی مردم عزیزمان و آرامش بازار خواهد بود.

شرایط خاص و پیچیده تامین زنجیره تولید محصولات غذایی، ممکن است در مواردی، نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان عرصه غذا در کشور به وجود بیاورد که به عنوان نمونه، می‌توان به حواشی پیش آمده برای یکی از شرکت‌های وارد کننده نهاده‌های دامی در روزهای اخیر اشاره کرد.

پیش از انتشار موضوع در رسانه‌ها، وزارت جهاد به صورت دقیق به موضوع ورود کرد و ضمن تشکیل کمیته ای برای بررسی و رسیدگی به تخلفات احتمالی، و همچنین استقبال از ورود نهادهای نظارتی، به استحضار ملت شریف و جامعه خدوم کشاورزی و دامداران عزیز می رساند که در حوزه مربوطه، بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها در این باره مطرح شده، روشن شد که برابر قانون، مبالغ ارزی برای خرید غلات و نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی توسط این شرکت، نزد بانک مرکزی متمرکز است و تا کنون هیچ مبلغ ارزی توسط بانک مرکزی به این شرکت پرداخت نشده است.

بررسی‌های این وزارت خانه نشان می‌دهد که طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی، تخصیص ارز با ارائه مستندات ورود کالا به گمرکات صورت می‌گیرد لذا نامه نگاری در خصوص تخصیص ارز با بانک مرکزی رویه جاری و اداری وزارت جهاد است اما پرداخت ارز توسط بانک مرکزی با ارائه مستندات ورود کالا توسط شرکتها صورت می‌گیرد.

نکته دیگر، نگرانی درباره مبالغ واریزی دامدارن عزیز در حساب شرکت در سامانه بازارگاه بود که بررسی دقیق این وزارتخانه نشان می‌دهد مبالغ در سامانه موجود و قابل رهگیری دقیق است. از آنجا که شرکت مذکور نتوانست در موعد مقرر تامین کالا نماید و بخش کمی از تعهد خود را تا کنون به خریداران تحویل داده است، وزارت جهاد به این مساله ورود کرده و در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود امکان ایفای تعهدات را برای شرکت مذکور فراهم بیاورد و لذا خریداران هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند و با سرعت نهاده های آنان تامین و حمل می‌شود.

در پایان از همه عزیزان دغدغه مند خصوصا اصحاب محترم رسانه درخواست داریم با توجه به شرایط حساس بازارهای جهانی و اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها ضمن کمک به حفظ آرامش بازار، از طرح و نشر اطلاعات نادرست در خصوص این موضوع خودداری کنند.

به گزارش مهر، اظهارات وزارت جهاد کشاورزی در حالی است که جمعه سوم تیرماه، حجت الاسلام والسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تخلفات در واردات نهاده‌های دامی اعلام کرد که اینکه یک دستگاه که از متولیان امر واردات کالا به کشور است به صورت رسمی مرتکب چندین تخلف شده باشد موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است، موارد اینچنینی زمینه‌ساز فسادهای بعدی و متعدد و ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی می‌شود و گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار زیادی را هم برای مردم و هم برای دستگاه قضا به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: آنطور که سازمان بازرسی گزارش داده، تعداد قابل توجهی از افراد با استناد به اعلام ورود نهاده‌های دامی به بندر و ثبت آن در سامانه بازارگاه، اقدام به واریز وجه برای خرید کالا و ترخیص و دریافت آن ظرف یک تا چند هفته بعد کردند در حالیکه اساساً نهاده‌ای وارد کشور نشده بود و در نهایت هم هیچگونه کالایی به دست مردم نرسید، یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مورد نظر، ورود آن به بندر ثبت یا اصطلاحاً «کوتاژ» شد و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.

همچنین در این خصوص رئیس سازمان بازرسی گفت: ساخت شماره کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت شماره کوتاژ در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آنکه نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی مورد اشاره واریز کردند، در حالی که تا کنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته اما هنوز این نهاده‌ها تأمین نشده‌اند.

همچنین به فاصله چند روز، اسماعیل قادری فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و معاون وزیر جهاد کشاورزی برکنار شد. با توجه به توضیحات امروز وزارت جهاد کشاورزی چند پرسش همچنان مبهم مانده که به نظر می رسد مسئولان این وزارتخانه باید برای روشنگری افکار عمومی به آنها پاسخ دهند.

۱. دلیل برکناری اسماعیل قادری فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی چه بوده و آقای قادری فر الان کجاست؟

۲. جناب آقای ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی تاکنون برای کدام شرکت به بانک مرکزی نامه زده و درخواست تخصیص مبلغ هنگفتی ارز کرده است؟

۳. دلایل ورود سازمان بازرسی و قوه قضاییه به این ماجرا چه بوده است؟

۴. چرا آقای اژه ای عنوان کرده بودند که «اینکه یک دستگاه که از متولیان امر واردات کالا به کشور به صورت رسمی مرتکب چندین تخلف شده باشد موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است.»؟

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا