سیاسی

آمریکا با معضلات جدی نقض حقوق بشر در سطح ملی مواجه است

غریب‌آبادی در همایش افشای حقوق بشری آمریکایی:

معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: آمریکا با معضلات جدی نقض حقوق بشر در سطح ملی مواجه است. حق حیات یکی از حق‌های بنیادی در بحث حقوق بشر است اما آمریکا با قانون بکارگیری اسلحه این حق را پایمال کرده است.


به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم غریب‌آبادی در همایش افشای حقوق بشری آمریکایی گفت: باید نگاهی به مسئله حقوق بشر در سایر کشورها و وضعیت‌ها بیاندازیم. به ویژه زمانی که کشورهای غربی خود را سردمداران حقوق بشر فرض می‌کنند. کشورهایی که استانداردهای حقوق بشر را تعیین می‌کنند، علیه وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر موضع می‌گیرند. آن کشورها را موعظه می‌کنند و توصیه و راهکارهای خودشان را به آن‌ها دیکته می‌کنند. حتی از لحاظ سیاسی با آن‌ها برخورد می‌کنند. اینجا است که ما باید وضعیت حقوق بشر در این کشورها را نیز بررسی کنیم.

وی افزود: آمریکا برای سال‌ها خود را پرچم‌دار حقوق بشر معرفی کرده است. بطوریکه آمریکا وارد کنوانسیون حقوق کودک نشد و آمریکایی‌ها باور داشتند که استانداردهای داخلی آن‌ها بالاتر از استانداردهایی است که در کنوانسیون حقوق کودک درنظر گرفته شده است. ولی مشاهدات ما چیز دیگری می‌گوید. آمریکا از حقوق بشر در جهت نیل به اهداف سیاسی خارجی خود بهره می‌برد. آن‌ها سعی می‌کنند که کشورهای دیگر را به تبعیت از استانداردهای خود مجبور کنند و در این راستا از ابزارهای مختلف از جمله ابزار حقوق بشر استفاده می‌کنند. اما ما می‌پرسیم آیا آمریکا توانسته استانداردهای حقوق بشری خودش را اعمال کند و واقعا از سطح بالایی از رعایت حقوق بشر برخوردار است؟

غریب‌آبادی گفت: ما در اینجا می‌خواهیم در سه محور موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را بیان کنیم. ما قصد مباحثه فلسفی نداریم و تنها به بیان و افشای موارد نقض حقوق بشر در آمریکا اشاره می‌کنیم. آمریکا با معضلات جدی نقض حقوق بشر در سطح ملی مواجه است. حق حیات یکی از حق‌های بنیادی در بحث حقوق بشر است اما آمریکا با قانون بکارگیری اسلحه این حق را پایمال کرده است. از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۲۲ یک میلیون و سیصد و هفتاد و پنج هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که به قانون آزادی اسلحه در آمریکا بازمی‌گردد. یعنی بیش از ۳۵ هزار نفر در سال جان خود را از دست داده‌اند. این آمار از تلفات جنگی آمریکا در خارج از آمریکا بیشتر است. آیا آمریکا می‌تواند منادی حقوق بشر و حق حیات در جهان باشد؟

وی ادامه داد: نکته دیگر برخورد خشن آمریکاییان با مهاجران است. ما در جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها نفر پناهنده هستیم. علیرغم هزینه بالا در دوران تحریم‌های سخت توانسته‌ایم حق میزبانی را بجا بیاوریم. اما آمریکا سیاست‌های ما در زمینه مهاجران را مورد نقد قرار می‌دهد. فقط ۵ هزار کودک از والدین خود در مرز مکزیک جدا شده‌اند. در زمان ترامپ تصمیم گرفته شد که ورود اتباع چند کشور از جمله ایران به خاک آمریکا ممنوع شود. علیرغم اینکه خانواده‌های بسیاری از اتباع در کشور امریکا حضور داشتند. افرادی که دانشجو بودند یا در آمریکا کار می‌کردند با مشکلات جدی مواجه شدند.

معاون حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه یادآور شد:‌ آمریکا بیش از ۲ میلیون نفر زندانی دارد. این نسبت، بالاتر از هر کشور دیگری است. وضعیت رفتار نامناسب و خشن با زندانیان در آمریکا و تبعیضی که با رنگین پوستان و سیاه‌پوستان دارند، مثال زدنی است. آمار نشان می‌دهد که سیاهپوستان ۴ برابر بیشتر از سفیدپوستان و بومیان آمریکا ۳ برابر بیشتر از سفید‌پوستان است. یعنی وقتی یک سفیدپوست یک رنگین پوست را می‌بیند به چشم مجرم به آن‌ها نگاه می‌کند. همچنین وضع بهداشتی و رفتار با زندانیان بسیار نامطلوب است. بطور متوسط، سالانه ۴ هزار نفر زندانی در آمریکا جان خودشان را از دست می‌دهند. چرا این موضوعات در نهادهای حقوق بشری برجسته نمی‌شود. چرا نهادهای بین‌المللی که ندای حقوق بشر سر می‌دهند، در مقابل آمریکا سکوت کرده‌اند. چهار هزار نفر عدد بالایی است.

وی گفت: نژادپرستی در آمریکا هم علیه رنگین پوستان، هم علیه بومیان سرخ‌پوست و هم علیه سیاه پوستان بالا است. نسبت شاغلین رنگین پوست در آمریکا و نسبت درآمد آنها در مشاغل مشابه بسیار پایین‌تر است. عدم تسامح دینی در آمریکا بسیار برجسته است. ۸۲ درصد مسلمانان در آمریکا اعلام کرده‌اند که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. در زمینه خشونت علیه زنان هم آمریکا وضع خوبی ندارد. سالانه ۱۸۰۰ زن در آمریکا به قتل می‌رسند. این آمار بسیار بالا است، اما آمریکا کشوری است که سالانه گزارش وضعیت حقوق بشر برای کشورهای دیگر را منتشر می‌کند. به خودش اجازه می‌دهد که وضعیت حقوق بشر را در مورد اکثر کشورها ارزیابی کند اما خوب است که درباره خودش نیز گزارش ارائه بدهد.

غریب‌آبادی با بیان اینکه طبق گزارشات ۷۰ درصد زنان آمریکایی تجربه خشونت فیزیکی و جنسی داشته‌اند، گفت: این در کشوری که منادی آزادی و حقوق بشر دارد فاجعه است. مورد دیگر شکاف موجود بین فقرا و اغنیا است. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، آمریکا بالاترین فاصله درآمدی بین فقرا و اغنیا را در کشورهای غربی دارد.  این عمده‌ترین مسائلی است که آمریکا با آن مواجه است و همچنین باید به مواردی اشاره کنیم که در سطح بین‌المللی اهمیت دارد. تاریخ چند صد ساله آمریکا سرشار از قتل، کشتار و جنگ است. در حمله آمریکا به ویتنام ۴ میلیون ویتنامی قتل عام شدند. در عراق به خاطر حمله و تحریم‌های آمریکا بیش از ۲ میلیون نفر کشته شده‌اند. بیش از ۲۷ میلیون سرخ‌پوست در اشغال اراضی در بدو شکل‌گیری آمریکا کشته شدند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا