بین الملل

ناتو، چین را «چالش نظام‌مند» برای امنیت اروپا دانست


ائتلاف ناتو در جدیدترین سند «مفهوم استراتژیک» خود با متهم کردن چین به تلاش برای آسیب زدن به امنیت و ارزش‌های اروپا و آمریکا، از همکاری پکن و مسکو ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ادامه تنش‌زایی‌ها با کشورهای آسیایی و مخالفان با تفکرات غربی نظام جهانی، چین را «چالش سیستمیک» برای امنیت اروپا دانست.

ناتو در جدیدترین سند «مفهوم استراتژیک» که هر ده سال یک بار منتشر می‌شود، چین را به عنوان منبع «چالش‌های سیستمی» برای امنیت حوزه «یورو-آتلانتیک» معرفی کرده و از همکاری پکن و مسکو در تضعیف ارزش‌ها و منافع کشورهای ناتو انتقاد کرد.

در این سند آمده است: «جاه‌طلبی‌های اعلام شده و سیاست‌های قهری جمهوری خلق چین، منافع و امنیت و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشد. عملیات مخرب ترکیبی و سایبری جمهوری خلق چین و لفاظی‌های تقابل‌جویانه و اطلاعات نادرست آن، متحدان ما را هدف قرار داده و به امنیت ائتلاف آسیب می‌زند».

ناتو مدعی است: «جمهوری خلق چین از طیف گسترده‌ای از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی برای افزایش حضور جهانی و قدرت پروژه‌ای خود استفاده می‌کند، در حالی که در مورد استراتژی، اهداف و تقویت نظامی خود مبهم باقی می‌ماند».

سند مفهوم استراتژیک ناتو درباره چین می‌گوید: «جمهوری خلق چین به دنبال کنترل بخش‌های کلیدی فناوری و صنعتی، زیرساخت‌های حیاتی و مواد استراتژیک و زنجیره‌های تامین است. این کشور از اهرم اقتصادی خود برای ایجاد وابستگی‌های استراتژیک و افزایش نفوذ خود استفاده می‌کند. چین تلاش می‌کند تا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، از جمله در حوزه‌های فضایی، سایبری و دریایی را بر هم بزند».

در ادامه این سند ادعا شده است: «تعمیق همکاری استراتژیک بین جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه و تلاش‌های تقویت‌کننده متقابل آنها برای تضعیف نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین با ارزش‌ها و منافع ما در تضاد است. ما به عنوان متحدین، مسئولانه با یکدیگر همکاری خواهیم کرد تا به چالش‌های نظام‌مند ایجاد شده توسط جمهوری خلق چین برای امنیت یورو-آتلانتیک رسیدگی کنیم و از توانایی پایدار ناتو برای تضمین دفاع و امنیت متحدان اطمینان حاصل کنیم».

ناتو با متهم کردن چین به داشتن سیاست‌های تفرقه‌افکنانه، گفت: «ما آگاهی مشترک خود را تقویت خواهیم کرد، انعطاف پذیری و آمادگی خود را افزایش خواهیم داد و در برابر تاکتیک‌های اجباری جمهوری خلق چین و تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه در اتحاد محافظت خواهیم کرد. ما از ارزش‌های مشترک خود و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، از جمله آزادی دریانوردی دفاع خواهیم کرد».

این ائتلاف که بزرگترین سازمان نظامی در جهان دارای تسلیحات اتمی است، مدعی شد: «جمهوری خلق چین به سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود و در حال توسعه سیستم‌های پرتاب آنها به‌طور فزاینده‌ای پیچیده است، بدون اینکه شفافیت خود را افزایش دهد یا با حسن نیت در کنترل تسلیحات یا کاهش خطر مشارکت داشته باشد».

ناتو همچنین افزود:‌«ما مشارکت راهبردی با اتحادیه اروپا را تقویت خواهیم کرد، رایزنی‌های سیاسی را شدت می‌بخشیم و همکاری‌ها را در مورد موضوعات مشترک مانند رسیدگی به چالش‌های سیستماتیک ایجاد شده توسط جمهوری خلق چین برای امنیت یورو آتلانتیک افزایش خواهیم داد».

در حال تکمیل…


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا