ورزش

مریم آزمون؛ مربی در دسترس و بی‌دردسر فدراسیون!

مریم آزمون در مقاطعی که سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران بوده، دستاورد قابل توجه و قدرت لازم برای دفاع از حقوق تیم خود را نداشته است.

به گزارش ایسنا، اردوی تیم ملی فوتبال زنان ایران از دوشنبه، ۶ تیر با کادر فنی جدید آغاز شده است. هدایت تیم ملی به تازگی به مریم آزمون (سرمربی) و مریم جهان‌نجاتی (مربی) سپرده شده تا ملی‌پوشان را آماده حضور در تورنمنت فوتبال آسیای مرکزی موسوم به کافا کنند.  
تا پیش از این مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی بود که فدراسیون قرارداد این مربی را تمدید نکرد. حسن کامرانی‌فر دبیر کل فدراسیون فوتبال گفته بود از بالا اجازه تمدید قرارداد صادر نشده است. بعد از این اظهارنظر، ماجرای انتخابات فدراسیون فوتبال و تلاش میرشاد ماجدی برای جمع کردن رای مطرح شد که تغییر سرمربی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت.
البته آزمون در مصاحبه‌ای که به تازگی در کانال رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شده دلیل انتخاب خود را قهرمانی در مسابقات آسیای مرکزی (کافا) می‌داند و می‌گوید “با توجه به نتایجی که تیم ملی جوانان اخیرا در مسابقات غرب آسیا کسب کرده و همراه این تیم توانستیم برای اولین بار قهرمان غرب آسیا شویم و تیم‌های قوی حاضر در منطقه را شکست بدهیم، فدراسیون تصمیم گرفت کادر فنی تیم ملی جوانان برای بزرگسالان انتخاب شود و خوشحالم که در این جایگاه قرار گرفته‌ام.”
البته آزمون به جای کافا به اشتباه می‌گوید غرب آسیا که ایران اصلا در این مسابقات حضور ندارد. از طرفی ایران تیم‌هایی چون قرقیزستان و تاجیکستان را شکست داده و قهرمان شده که حتی در سطح آسیای مرکزی هم مطرح نیستند. تنها ازبکستان نسبت به دو تیم دیگر شرایط بهتری دارد که این تیم در نیمه دوم بازی با ایران نه نفره شد. البته این به معنی کم ارزش کردن قهرمانی ملی‌پوشان ایران نیست.
مریم آزمون در سال‌های سرمربیگری خود نشان داده در موضع یک سرمربی قوی قرار ندارد که از حق تیم دفاع کند و با توجه به اینکه به زنان توجه کمتری می‌شود، نیاز است مربی تیم ملی بدون نگرانی از جایگاه خود مطالبه‌گری کند.
جدا از این باید به سابقه مربیگری آزمون در تیم ملی بزرگسالان هم توجه کرد که دستاوردی به همراه نداشته است. او برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ و زمان نایب‌رئیسی لیلا صوفی زاده به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا قبل از آن از سال ۸۶ تا ۹۵ سرمربی تیم زیر ۱۳ سال و مقطعی هم کمک هلنا کاستا سرمربی پرتغالی تیم ملی بود.
اولین تورنمنت رسمی که تیم ملی با هدایت آزمون به آن اعزام شد، مقدماتی جام ملت‌های آسیا در فروردین ۹۶ بود که ایران با دو پیروزی مقابل سوریه و سنگاپور و شکست برابر ویتنام و میانمار حذف شد.
آزمون همچنین در انتخابی المپیک توکیو که مرحله اول آن آبان ۹۷ و مرحله دوم آن فروردین ۹۸ برگزار شد، هدایت تیم را برعهده داشت اما در این تورنمنت حسین عبدی به عنوان مشاور فنی کنار تیم قرار گرفت. البته شنیده‌ها حاکی از این بود که نقش عبدی از آزمون پررنگ تر بود و در مرحله دوم عبدی کنار زمین دیده می‌شد.
ایران در مرحله اول این مسابقات با پیروزی مقابل لبنان و تساوی با هنگ‌کنگ به دور دوم صعود کرد اما در ادامه مقابل فیلییین و چین تایپه شکست خورد و حذف شد.
تیم ملی در فاصله مرحله اول تا دوم جهت آماده‌سازی خود در یک تورنمنت دوستانه به میزبانی هند شرکت کرد که با سه شکست مقابل هند، میانمار و نپال به کار خود پایان داد.
بعد از انتخابی المپیک تیم ملی بزرگسالان تعطیل شد اما این مربی تیم ملی زیر ۲۳ سال را در آذر ۹۸ به مسابقات کافا برد و با پیروزی مقابل تاجیسکتان، ‌ترکمنستان و افغانستان و شکست برابر ازبکستان نایب قهرمان شد. البته باید توجه کرد که سطح فوتبال ایران نسبت به کشورهای حاضر در کافا بالاتر است و ازبکستان تنها رقیب جدی در این مسابقات بود.
آزمون به عنوان سرمربی تیم ملی در مجمع حاضر شد و با آغاز ریاست عزیزی خادم هدایت تیم جوانان را برعهده گرفت. در حالی که تیم ملی با هدایت مریم ایراندوست روند رو به رشدی داشت و برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا صعود کرد، انتظار بر این بود که فدراسیون با حفظ این روند و برگزاری منظم اردوها به تیم ملی کمک کند اما اگر ماجرای انتخابات فدراسیون و تلاش مسئولان فعلی برای داشتن رای سرمربی زنان درست باشد، تیم ملی زنان بازیچه خواسته‌های افراد شده است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا