دانش و فناوری

8 خاصیت شگفت‌انگیز دارچین برای سلامتی


محققان از دارچین به عنوان یک گیاه دارویی چند منظوره یاد می‌کنند و به این نکته اشاره می‌کنند که دارچین دارای فواید زیادی است که می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، دارچین یکی از ادویه‌های بسیار خوشبو و خوش‌طعم است، انسان‌ها در سرتاسر دنیا، به دلیل خواص درمانی متعدد، از هزاران سال پیش برای این ادویه ارزش زیادی قائل بوده‌اند. امروزه مصرف دارچین به شکل‌های مختلف از جمله دمنوش و چای دارچین، ترکیب دارچین و عسل، عرق دارچین برای بهره‌مند شدن از خواص درمانی این ادویه رایج است. هزاران سال است که این ادویه به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه بوده و کنون علم مدرن آنچه را که مردم برای قرن‌ها می‌دانستند تأیید کرده است؛ در این گزارش به برخی از خواص این ادویه می‌پردازیم:

۱. بهبود گردش خون:

این ادویه به بهبود گردش خون کمک می کند. همان طور که می‌دانید، با افزایش گردش خون، اثرات درد نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابند. همچنین گردش خون خوب، باعث گسترش اکسیژن به سلول های بدن می شود و فعالیت های متابولیک را بالا می برد. شما با استفاده از دارچین می توانید خطر ابتلا به حملات قلبی را به میزان زیادی کاهش دهید.

۲. کمک به تسکین دردهای عضلات و سردرد

دارچین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند سفتی و سختی ماهیچه ها و مفاصل را از بین ببرد. دارچین برای ورزشکار و افراد مبتلا به آرتریت توصیه می‌شود و همچنین برای تسکین سردردهایی که به دلیل سرماخوردگی ایجاد می شود نیز تاثیرگذار است.

۳. سرشار از آنتی اکسیدان 

آنتی اکسیدان‌ها از بدن شما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. دارچین مملو از آنتی اکسیدان‌های قوی مانند پلی فنول‌ها است؛ در مطالعه‌ای که فعالیت آنتی‌اکسیدانی 26 ادویه را مقایسه کرد، دارچین به‌عنوان برنده اصلی شناخته شد و حتی از «ابر غذاها» مانند سیر و پونه کوهی پیشی گرفت. در واقع، دارچین آنقدر قدرتمند است که می توان از آن به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده کرد.

۴. کاهش بیماری قلبی

دارچین می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را که رایج‌ترین علت مرگ زودرس در دنیاست کاهش دهد. طبق تحقیقات مصرف ۱ گرم یا حدود نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین در روز می‌تواند برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مفید باشد؛ این میزان باعث کاهش سطح کلسترول تام، کلسترول «بد» LDL و و تری‌گلیسرید می‌شود، در حالی که سطح کلسترول «خوب» HDL پایدار خواهد ماند. یک تحقیق بزرگ نیز نشان داد که مصرف تنها ۱۲۰ میلی‌گرم دارچین در روز می‌تواند همین تأثیر را روی بدن بگذارد. در این تحقیق دارچین حتی باعث افزایش میزان کلسترول «خوب» HDL هم شد. همچنین تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، نشان داده است که مصرف دارچین می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. تمام این فواید دارچین در کنار هم می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

۵. بهبود حساسیت به هورمون انسولین 

انسولین یکی از هورمون های کلیدی است که متابولیسم و ​​مصرف انرژی را تنظیم می‌کند. همچنین برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول های شما ضروری است. اما مشکل اینجاست که بدن خیلی از افراد نسبت به این هورمون مقاومت نشان می‌دهد. به این شرایط مقاومت به انسولین گفته می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ شود. خبر خوب این است که دارچین می‌تواند به طور چشمگیری مقاومت به انسولین را کاهش دهد و در نهایت منجر به این می‌شود تا این هورمون تا کار خود را انجام دهد.

۶. مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی 

سینامالدئید یکی از اصلی‌ترین اجزای فعال دارچین ممکن است به مبارزه با انواع مختلف عفونت کمک کند. ثابت شده است که روغن دارچین به طور موثری عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ‌ها را درمان می‌کند. همچنین می تواند از رشد باکتری‌های خاصی از جمله لیستریا و سالمونلا جلوگیری کند. با این حال شواهد محدود است و تاکنون اثبات نشده است که دارچین باعث کاهش عفونت در سایر نقاط بدن می‌شود. اثرات ضد میکروبی دارچین همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

۷.  پیشگیری از بیماری آلزایمر

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دارچین ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. به گفته محققان، عصاره موجود در پوست درخت دارچین به نام CEppt حاوی خواصی است که ممکن است از بروز علائم بیماری آلزایمر جلوگیری کند. موش‌هایی که این عصاره را دریافت کردند، کاهش ویژگی‌های آلزایمر مانند پلاک‌های آمیلوئید و بهبود توانایی تفکر را تجربه کردند. اگر تحقیقات بیشتر اثربخشی آن را تأیید کند، این عصاره – اما نه لزوما دارچین کامل – ممکن است در توسعه درمان‌های آلزایمر مفید باشد.

۸. کاهش اثرات وعده های غذایی پرچرب

در سال ۲۰۱۱، محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم‌های غذایی سرشار از ادویه‌های آنتی اکسیدانی از جمله دارچین، ممکن است به کاهش پاسخ منفی بدن به خوردن وعده های غذایی پرچرب کمک کند. شش نفر از غذاهای حاوی ۱۴ گرم مخلوط ادویه استفاده کردند. آزمایش خون نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی ۱۳ درصد، پاسخ انسولین تا ۲۱ درصد و تری گلیسیرید ۳۱ درصد کاهش یافت.

منابع:

  • www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-cinnamon
  • www.medicalnewstoday.com/articles/266069#benefits
  • www.webmd.com/diet/supplement-guide-cinnamon

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

دکمه بازگشت به بالا