بین الملل

توافق قریب‌الوقوع تل‌آویو، قاهره و ریاض در مورد جزایر تیران و صنافیر

یک وب سایت آمریکایی از همکاری تل آویو، قاهره، ریاض و واشنگتن برای امضای توافق‌نامه‌ای برای انتقال مالکیت دو جزیره صنافیر و تیران به عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وب سایت آمریکایی  اکسیوس اعلام کرد که مسئولان و وکلای اسرائیل، ایالات متحده، عربستان سعودی و مصر در  شرف امضای توافق‌نامه‌ای هستند که بر اساس آن اجازه انتقال مالکیت جزایر «تیران و صنافیر» به عربستان سعودی داده می‌شود.

بر اساس گزارش اکسیوس، «اهمیت این توافق  یک دستاورد مهم برای سیاست خارجی بایدن در منطقه است و می‌تواند راه را برای گرم شدن تدریجی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل باز کند».

در ادامه این گزارش آمده است: «از آنجایی که  عربستان  و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند و نمی‌توانند مستقیماً قراردادهای رسمی دوجانبه را امضا کنند، کشورهای ذی‌ربط با استفاده از راه‌حل‌های قضایی  برای انعقاد قرارداد نهایی به‌طور غیرمستقیم تلاش  می‌کنند».

دو جزیره صنافیر و تیران تحت حاکمیت مصر بود اما در دوره زمامداری «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به عربستان واگذار شد. برخی چهره‌های سرشناس سیاسی مصری با صدور بیانیه‌ای از رئیس جمهور مصر به دلیل این اقدام انتقاد کردند و گفتند که این تصمیم به معنای واگذاری بخشی از حقوق تاریخی مردم مصر بر اراضی و حاکمیت کشور است.

این وب سایت آمریکایی نوشت: تل‌آویو با خروج نیروهای چند ملیتی مستقر در این جزایر و باز استقرار آن‌ها در فاصله چند کیلومتری در خاک مصر موافقت کرده است. این نیروها در حال حاضر در داخل این جزایر مستقر هستند و مأموریت آن‌ها گشت‌زنی و تضمین تداوم آزادی دریانوردی در منطقه است.

بر اساس گزارش وب سایت مذکور دولت بایدن ماه‌هاست که بی‌سروصدا میان عربستان سعودی، اسرائیل و مصر بر سر توافقی که انتقال کنترل این دو جزیره از مصر به عربستان را نهایی می‌کند، میانجیگری کرده است.

دو مسئول صهیونیستی به اکسیوس اعلام کردند که سعودی‌ها موافقت کرده‌اند به تعهدات مصر از جمله آزادی دریانوردی احترام بگذارند.

همچنین مسئولان صهیونیستی اعلام کردند که «نفتالی بنت» نخست وزیر، «یایر لاپید» وزیر خارجه و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر در جریان جزئیات این قرارداد قرار گرفتند.

بر این اساس عربستان با مصر قرارداد امضا می‌کند و پیامی به آمریکا به عنوان ضامن اعلام تعهدات خود خواهد داد و واشنگتن نیز ضمانت نامه‌ای را به اسرائیل به ویژه در رابطه با موضوع آزادی دریانوردی ارائه خواهد کرد.

اخیرا منابع دیپلماتیک مصری به العربی الجدید فاش کردند که از مدت‌ها قبل رایزنی میان مصر، اسرائیل و عربستان سعودی با میانجیگری آمریکا به منظور اصلاح وضعیت جزایر «تیران» و «صنافیر» انجام شده است.

این در حالی است که به گفته این منابع مصری، عربستان سعودی پیشنهاد میزبانی اجلاس سران آمریکا و کشورهای عربی را در حاشیه سفر  رئیس جمهور آمریکا به منطقه ارائه کرده است.

سایت صهیونیستی «والا» اخیرا فاش کرد: جو بایدن به طور مخفیانه بین اسرائیل و عربستان و مصر میانجیگری می‌کند تا به یک راه حلی به منظور تکمیل فرایند انتقال دو جزیره «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ به حاکمیت عربستان همراه با اجرای گام‌های عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض دست یابد.

این سایت صهیونیستی در ادامه تاکید کرد: «اگر مذاکرات با موفقیت به پایان برسد و گام‌های عادی بین اسرائیل و عربستان سعودی برداشته شود، این یک دستاورد برای دولت آمریکا در غرب آسیا محسوب می‌شود».

رژیم صهیونیستی خواستار دریافت امتیازاتی نظیر اقدام عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با تل آویو در قبال موافقت با چنین اقداماتی از سوی ریاض است.

پیش از این روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت که اقدام مصر در به رسمیت‌ شناختن مالکیت عربستان سعودی بر جزیره‌های «تیران» و «صنافیر» برای ایجاد ارتباط جغرافیایی مستقیم میان عربستان و فلسطین اشغالی است که شرکت‌های صهیونیستی هم‌اکنون در حال فعالیت در آنجا هستند تا این شهر در آینده به مرکز تلاقی فراگیر اقتصاد، تجارت و گردشگری دو طرف تبدیل شود.

اخیرا رسانه‌های عبری از تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای به سرانجام رساندن پرونده عادی سازی روابط با عربستان سعودی پیش از سفر جو بایدن به منطقه پرده برداشتند.

این درحالی است که طی چند هفته گذشته عربستان به طور علنی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرده است و در همین مدت کوتاه چندین بار هواپیماهایی از مبدا تل‌آویو در فرودگاه ریاض به زمین نشسته‌اند. این هواپیماها تجار، فعالان اقتصادی و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را به ریاض منتقل می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا