دانش و فناوری

ساترا: خط اصلی ممیزی در محتوای VODها همان رویه‌ شبکه‌های سراسری تلویزیون است

مدیرعامل ساترا با اعلام این موضوع که خط اصلی ممیزی برای محتواهای تصویری در VODها و فضای مجازی همان رویه‌های شبکه‌های سراسری تلویزیون ملی است تاکید کرد که ارزیابی محتواهای تصویری و نظارت بر آنها توسط ارزیاب‌های صدا و سیما انجام می‌شود. او در مورد ملاحظات محتوایی تاکید کرده که این نوع ملاحظات یک طیف است و با اشاره به متفاوت بودن برنامه‌ها در شبکه‌های صدا و سیما، اعلام کرده که نظارت بر محتواها بر سایر بسترهای مجازی نیز فاکتورهای متفاوتی دارد.

به گزارش دیجیاتو «سعید مقیسه» در گفتگو با جام جم درباره ملاحظات و نظارتی که ساترا روی محتواهای تصویری در فضای مجازی دارد صحبت کرده و تاکید داشته که پیش‌تر ممیزی ساترا به شرکت‌های برون‌سازمانی سپرده شده بود اما هم‌اکنون این کار اکثرا توسط ارزیاب‌های صدا و سیما انجام می‌شود. مقیسه گفته که این موضوع باعث کمتر شدن هزینه‌ها برای تولیدکنندگان محتوا و VODها شده و تاکید کرده که این ناظران به کار خودشان وارد هستند: «ناظران و تحلیلگران محتوای صداوسیما جزو متبحرترین کارشناسان کشور هستند. ساترا هم از حضور همین افراد استفاده می‌کند.»

مقیسه ملاحظات محتوایی را دارای یک طیف معرفی می‌کند و آن را موضوع ثابتی نمی‌داند. او اعلام کرده که سختگیری در پلتفرمی که امکان کنترل والدین در آنها وجود دارد (مانند VODها) کمتر است: «انتشار محتوا و فرامتن دریافت شده توسط مخاطب به شرایط زمان، پلتفرم یا درگاه اینترنتی انتشار اثر، محیط و رویدادهای همزمان با پخش بستگی دارد. طرف قرارداد یا متعلق به سازمان هم امکان دارد در صداوسیما به خاطر این‌که مخاطب عام دارد و رده سنی در آن دشوارتر از پلتفرم‌ها است، با یکسری موضوعات،‌ مخصوصا موضوعات مرتبط با خشونت و جلوه‌هایی از این جنس که دارای رده سنی هستند، سختگیرانه‌تر رفتار شود و در بیرون صداوسیما در پلتفرم‌هایی که امکان کنترل والدین بر آنها وجود دارد، آسان‌تر گرفته شود.»

مدیرعامل ساترا تاکید کرده که گذاشتن درجه بندی سنی روی هر محتوایی باعث انتشار آن نخواهد شد: «حدود ارزیابی‌ها لزوما با رده سنی درست نمی‌شود که بگوییم همه چیز وقتی وارد پلتفرم شود،‌ قابل پخش است.» او برخی موضوعات مانند مشروب خواری و برخی مصادیق دیگر را کلا غیرقابل پخش می‌داند: «مثلا مشروب‌خواری و ترویج آن اشکال دارد؛ چه در شبکه‌های صداوسیما، چه در «آی‌پی‌تی‌وی»های صداوسیما، چه در «آی‌پی‌تی‌وی»های طرف قرارداد و چه در «وی‌اودی‌ها» و…. با تغییر پلتفرم امکان نمایش ندارد. موضوع کلا اشکال دارد.»

به گفته مدیرعامل ساترا خط اصلی ممیزی سازمان صوت و تصویر فراگیر برای VODها و به طور کلی تولیدکنندگان و ناشرین محتوای ویدیویی در اینترنت، رویه شبکه‌های سراسری سیماست: «آنچه عموما در شبکه‌ها دیده می‌شود، می‌تواند به فضای مجازی تعمیم پیدا کند. پس خطوط قرمز به ویژه خطوط اخلاقی و دینی و فرهنگی در فضای مجازی از خطوط قرمز در شبکه‌های صداوسیما بازتر نیست.»

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که مدیران پیشین ساترا از ابتدای فعالیت خود بارها تاکید کرده بودند که قصد ندارند دقیقا مانند صدا و سیما عمل کنند و می‌خواهند فضایی متفاوت را برای آثار ویدیویی در فضای مجازی بیافرینند. با تغییراتی که در این سازمان رخ داده، از تغییر مدیرعامل اصلی تا مدیران میانی ساترا، به نظر می‌رسد که این نهاد بیش از پیش با نهاد بالادستی خود یعنی صدا و سیما همسو شده است.

سختگیری‌های اخیر ساترا باعث نارضایتی برخی از فعالین این حوزه شده؛ به طور مثال مدیرعامل نماوا چندی پیش در مناظره‌ای مستقیم با مدیرعامل ساترا به صراحت اعلام کرد که حاضر است نماوا را به سرعت بفروشد چرا که دردسرهای داشتن یک شبکه VOD بسیار زیاد شده است. ناگفته نماند چندی پیش ساترا دو VOD پرمخاطب کشور یعنی فیلیمو و نماوا را نیز تهدید به ابطال مجوز کرده بود و اخیرا با دیگر پلتفرم VOD پرمخاطب یعنی فیلم‌نت نیز بر سر سریال کلیله و دمنه و پخش سکانس‌هایی در آن، برخورد قانونی داشته است. این شرکت‌ها در سالیان گذشته حمایت وزارت ارشاد را داشتند که به نظر می‌رسد در دولت جدید، این وزارتخانه کنترل و نظارت بر محتوای منتشر شده در این بسترها را به طور کلی به ساترا سپرده است. خاطرنشان می‌شود انجمن صنفی VODها نیز رفتار ساترا را با بخش خصوصی به رفتار ارباب و رعیتی تشبیه کرده بود.

منبع دیجیاتو

دکمه بازگشت به بالا