دانش و فناوری

تولید زعفران با راندمان بالا و بدون استفاده از مواد شیمایی با فناوری نانو


نانو امولسیون، روشی مبتنی بر فناوری نانو است که می تواند محصولات غذایی را سالم‌تر و ایمن‌تر در اختیار مشتریان قرار دهد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این فناوری نیاز به سیستم های خوراکی با توانایی کپسوله کردن، محافظت و آزاد سازی ترکیبات عملکردی را تامین کرده و در تلاش است تا با کمک فناوری نانو مسائل مربوط به تغذیه را مرتفع کند. در این راستا فناوری نانوامولسیون به ویژه برای ساخت سیستم های کپسوله سازی، بدلیل جلوگیری از تخریب و نیز حفظ مواد فعال زیستی، بسیار مناسب است.

اختراع مذکور بر اساس روش هموژنایزر اولتراسونیک پروبوسیس است که کارایی بالایی در تولید نانوامولسیون زعفران ایرانی  و کاهش اندازه قطرات در مقادیر کم دارد. این محصول برای نخستین بار تولید شده و نکته مهم در این متدولوژی عدم استفاده از مواد شیمیایی یا نگهدارنده های غیر طبیعی است.

این روش به افزایش مقدار راندمان تولید زعفران کمک می کند. زعفران تولید شده مبتنی بر این روش دارای طعم و بوی ایده آل تری نسبت به حالت ماکروسکوپی زعفران، رنگ و خاصیت رنگ دهی بیشتری در مقایسه با زعفران عادی، مزه ماندگارتر و پایدارتر نسبت به زعفران پودر و آسیاب شده عادی دارد که در نهایت مقدار مصرف زعفران از لحاظ سطح در واحد حجم به شدت کاهش یافته است و سبب صرفه جویی در میزان ماده موثره مصرفی می شود.

این محصول ایران‌ساخت که در آزمایشگاه فناوری نانو تحقیقات اولتراسونیک در واحد علوم و تحقیقات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مجوز وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید شده است به عنوان محصول برتر و این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه برتر جشنواره  فرهیختگان و نمایشگاه گام دوم انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند.

این آزمایشگاه، یکی از تخصصی‌ترین آزمایشگاه‌هایی است که در زمینه تهیه اسانس‌ها و عصاره‌های ترکیبات گیاهی به روش اولتراسونیک هموژنایزر پروب دار فعالیت دارد. خدمات آزمایشگاه فناوری نانو گرایش تحقیقات اولتراسونیک در زمینه طراحی و تولید محصولات نانوامولسیون ترکیبات گیاهی در حوزه علوم و مهندسی صنایع غذایی از جمله  نانو امولسیون زعفران ایرانی فعالیت دارد.

انتهای پیام/ 


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا