بین الملل

رایزنی الجزایر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ نافرمانی مدنی در لیبی

نافرمانی مدنی در طرابلس و سایر شهرهای لیبی ، رایزنی الجزایر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، شروع اعتصاب نامحدود سودانی‎ها در خارطوم و انهدام یک گروه تروریستی تکفیری در تونس از جمله خبرهای آفریقا هستند.

به گزارش گروه بین‏الملل خبرگزاری تسنیم، جنبش جوانان لیبی موسوم به « بالتریس» که برگزاری تظاهرات اخیر در طرابلس ، طبرق و چند شهرمهم این کشور را سازماندهی کرد ، از شروع نافرمانی مدنی در پایتخت لیبی خبر داد که با همراهی سایر شهرهای این کشور مواجه شد.

شهروندان لیبیایی در اعتراض به شرایط معیشتی، جنگ قدرت و عدم خدمات رسانی مطلوب عصر جمعه در طرابلس و سایر شهرهای بزرگ لیبی تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان در شهر طبرق ( شرق ) به ساختمان پارلمان لیبی حمله کردند و این ساختمان را به آتش کشیدند.

تظاهرات کنندگان لیبیایی خواستار برگزاری هرچه سریع تر انتخابات، اعطای اختیار به شورای ریاستی برای انحلال تمام نهادهای سیاسی، پایان دادن به اعمال مقررات وضعیت فوق‎العاده، حل و فصل بحران برق، لغو پیشنهاد حذف یارانه سوخت، اصلاح قیمت نان و برون رفت مزدوران بیگانه از سراسر لیبی شدند.

جنبش جوانان لیبی « بالتریس» که به تازگی تشکیل شده‎ است با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد: تجهیز خیمه‎ها در میدان شهداء در طرابلس به پایان رسید و با تجهیز این خیمه ها نافرمانی مدنی با شعار «سرنگون باد مزدوران، خیانتکاران و نیروهای بیگانه» شروع شد.

به نوشته پایگاه خبری « الوسط – لیبیا» این جنبش در بیانیه خود تصریح کرد: جنبش جوانان لیبی «بالتریس» به اعتراضات مسالمت آمیز خود تا رسیدن به اهداف خویش ادامه خواهد داد.

در پایان این بیانیه از تمام سازمان‎های امنیتی – نظامی لیبی خواسته شده ‎است تا به حق قانونی معترضان احترام بگذارند چرا که بر اساس قانون، امنیت اعتراضات و تظاهرات مسالمت آمیز  تضمین شده است.

به دنبال برگزاری تظاهرات در طرابلس و سایر شهرهای لیبی، 31 حزب سیاسی این کشور با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: باید به اراده ملت احترام گذاشت و خواسته مردم در خصوص برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را اجرایی کرد.

در این بیانیه آمده است: ما از حق برگزاری تظاهرات، اعتصاب و نافرمانی مدنی شهروندان حمایت می‎کنیم.

احزاب لیبیایی در بیانیه خود پارلمان و شورای عالی دولت را مسئول شکست در تعیین اصول و چارچوب قانون انتخابات معرفی و اعلام کردند: این شکست موجب شد تا زمان مشخصی برای برگزاری انتخابات سراسری تعیین نشود.

این احزاب از شورای ریاستی لیبی خواستند به وظایف قانونی خود در خصوص پاسخگویی به مطالبات مردمی و فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پایبند باشد.

رایزنی الجزایر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

 وزیر امور خارجه الجزایر گفت: الجزیره هیچ مشکلی با  بازگشت صندلی سوریه در اتحادیه عرب به دولت دمشق ندارد.

قرار است نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی الجزایر در اول و دوم اکتبر آینده برگزار شود. در این نشست موضوعاتی همچون تحولات فلسطین، سوریه، مناسبات کشورهای عربی و … بررسی می‎شود.

به نوشته روزنامه الجزایری الشروق « رمطان لعمامره» در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عربی در لبنان اظهار داشت: الجزایر نهایت تلاش خود را برای ایجاد وحدت و تقویت اراده مشترک عربی به کار می‎گیرد تا با چالش‏های موجود در جهان عرب مقابله شود.

وزیر امور خارجه الجزایر با اشاره به اینکه سوریه عضو موسس اتحادیه عرب است، تصریح کرد: الجزایر هیچ مشکلی با بازگشت صندلی دائمی سوریه در اتحادیه عرب به دولت دمشق ندارد. ما در نشست بیروت می‎کوشیم به دیدگاه‎های کشورهای عربی دست پیدا کنیم لذا به نظرات آنها گوش می‎دهیم و امیدواریم در قبال موضوع سوریه به یک وحدت نظر برسیم.

به دنبال شعله ور شدن اعتراض‌های خیابانی در سوریه و صدور تروریست به این کشور که به جنگ در این کشور منجر شد، اتحادیه عرب در حمایت از گروههای مسلح عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق در آورد اما مبارزه دولت دمشق با گروه‎های تروریستی و بازپس‎گیری بخش عمده خاک سوریه از این گروه‎ها سبب شد تا کشورهای عربی به تدریج روابط خود را با دمشق به حالت عادی در بیاورند.

اکنون الجزایر خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است و به گفته دبیرکل این اتحادیه امکان دارد در نشست آینده سران اتحادیه عرب صندلی سوریه در این اتحادیه به دمشق بازگردانده شود.

اعتصاب  نامحدود در خارطوم

سودانی‎ها تحت تدابیر شدید امنیتی اعتصاب نامحدود خود را در خارطوم شروع کردند.

این اعتصاب به دعوت کمیته‎های مقاومت در خارطوم، ام درمان و خارطوم بحری ( دو منطقه مهم و پر جمعیت پایتخت سودان ) با مشارکت هزاران سودانی شروع شده ‎است.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، صدها سودانی معترض در برابر بیمارستان «جوده » اعتصاب کرده‎اند. در این بیمارستان ده‎ها مجروح تظاهرات خونین پنجشنبه گذشته بستری شده‎اند.

بر اساس بیانیه کمیته پزشکان سودان در تظاهرات پنجشنبه گذشته خارطوم دست کم 9 نفر کشته و بیش از 70 نفر مجروح شدند. بیشتر این مجروحان در بیمارستان جوده بستری هستند.
سخنگوی کمیته‌های مقاومت درباره علت برگزاری اعتصاب در برابر بیمارستان جوده گفت: نیروهای نظامی و امنیتی با حمله به این بیمارستان مجروحان تظاهرات پنجشنبه گذشته را دستگیر می‎کنند.

روزنامه سودان تریبون نوشت: پلیس و نیروهای امنیتی از صبح دیروز تدابیر امنیتی شدیدی را در بیشتر مناطق خارطوم اعمال کرده‎اند. آنان خیابان‎های منتهی به کاخ ریاست جمهوری ، دانشگاه ستاد فرماندهی نیروهای مسلح و سایر خیابان‌های مهم این شهر را مسدود کرده و با سلاح و تجهیزات کامل در این مناطق مستقرند.

بسته شدن پل‎های روی رودخانه نیل ( خارطوم ) ترافیک سنگینی را در مرکز شهر به وجود آورده و سبب نارضایتی شهروندان شده ‎است.

این تدابیر شدید امنیتی سبب شد تا یک شبکه رادیویی در خارطوم پخش برنامه‎های خود را متوقف کند چرا که کارمندان آن نمی‎توانند در محل کار خود حاضر شوند لذا از این بابت از شنوندگان خود عذرخواهی کرد.

انهدام گروه تروریستی تکفیری در تونس

وزارت کشور تونس از انهدام یک گروه تروریستی تکفیری در جنوب این کشور خبر داد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد: یگان امنیتی وابسته به وزارت کشور طی عملیات کمین در استان صفاقس ( جنوب تونس ) موفق شدند یک گروه تروریستی تکفیری را منهدم کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت کشور تونس در بیانیه خود تاکید کرد: اعضای 3 نفره این گروه تروریستی اعتراف کردند که به جریان‎های تروریستی تکفیر وابسته‎اند و اموال غیر مسلمانان را برای خود حلال می‎دانند.

در این بیانیه آمده ‎است: متهمان اعتراف کردند به منظور تامین نقدینگی قصد سرقت از بانک را داشتند.

سخنگوی گارد ملی تونس در مارس گذشته از کشف 145 هسته تروریستی در این کشور خبر داد و گفت: با همکاری کشورهای دوست چند عملیات تروریستی و خرابکارانه کشف و خنثی شد.

به دنبال سرنگونی نظام «بن علی » دیکتاتور سابق تونس در سال 2011 این کشور هراز گاهی شاهد عملیات تروریستی است که بیشترین آن در سال 2013 رخ داد.

تونس یکی از مراکز جذب نیرو برای گروه‎های تروریستی تکفیری است . تونسی‌هایی که به این گروه‌ها جذب شده اند،  در میدان‎های نبرد در عراق و سوریه در کنار گروه تروریستی داعش و جبهه النصره جنگیده‎اند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا