ورزش

اولیایی: مدیریت فدراسیون فوتبال برای مدیران آینده سخت تر خواهد بود/ رئیس فدراسیون باید کارجمعی بلد باشد


مدیرعامل اسبق استقلال گفت: مدیران در سیستم دولتی وارد ریز مطالب و جزئیات می‌شوند و می‌خواهند همه چیز در اختیار خودشان باشد اما ساختار فدراسیون فوتبال اینگونه نیست.

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در ورد شرایط پیش‌روی فدراسیون فوتبال و انتخابات ریاست این فدراسیون که 8 شهریور برگزار می‌شود، اظهار داشت: امیدوارم هر کدام از آقایان که آمادگی و توانایی در خود می‌بینند که فوتبال را اداره کنند در این انتخابات ثبت‌نام کنند اما باید بپذیریم که فوتبال یک مقوله بین‌المللی است و افرادی باید در آن فعالیت کنند که هم تجربه، هم علاقه و هم تبحر در مدیریت این رشته ورزشی داشته باشند. نباید در مدیریت حوزه فوتبال غافل باشیم.

وی افزود: فوتبال ساختاری مردم‌نهاد دارد و در واقع یک NGO و مستقل است که خودگردان است.  رئیس آینده باید توان مدیریت بالایی در اداره آن داشته باشد. به طوری که هم استقلال فدراسیون را حفظ کند، هم در ایجاد اقتصاد موفق باشد و هم بتواند به خوبی هیأت رئیسه فدراسیون را اداره کند. ریاست فدراسیون فوتبال نیاز به توانایی مدیریت بالا دارد.

مدیرعامل اسبق استقلال با اشاره به مدیران حاضر در سیستم دولتی گفت: مدیران در سیستم دولتی وارد ریز مطالب و جزئیات می‌شوند و می‌خواهند همه چیز در اختیار خودشان باشد اما ساختار فدراسیون فوتبال اینگونه نیست و هیأت رئیسه باید در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضوری فعال داشته باشد. کمیته‌های مختلف فدراسیون باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند و مدیر فدراسیون باید کار جمعی بلد باشد. 

اولیایی در مورد اینکه عزیزی خادم هیأت رئیسه خود را خائن خطاب کرد، اظهار داشت: باید به سطحی از دموکراسی برسیم و بدانیم که اعضای هیأت رئیسه از بخش‌های مختلف در فوتبال می‌آیند و با رأی مجمع انتخاب می‌شوند. هر کدام هم تفکر متفاوتی دارند و هماهنگی بین آنها کار سختی است که بلوغ فکری بالایی می‌خواهد. برخی از اعضای هیأت رئیسه نمایندگان باشگاه‌ها هستند، برخی نماینده هیأت‌ها و برخی هم کارشناس و هر کدام از آنها خاستگاه‌های مختلفی دارند. برای اینکه این جمعیت را همگون کنیم نیازمند بلوغ فکری بالایی است که در سیستم فدراسیون قبل این بلوغ فکری نبود و زیر یکسال ناهماهنگی ایجاد شد.

وی در مورد اینکه اگر بخواهد صراحتاً بگوید که نظر رئیس معزول فدراسیون  در خائن خطاب کردن هیأت رئیسه را قبول دارد یا نه، عنوان کرد: استفاده از واژه خائن زشت است و در مسئولیت‌های اجتماعی نباید آن را به کار برد. این اختلاف‌نظر در هیأت رئیسه را من ناهماهنگی و عدم پذیرش افکار رقیب و همکار تلقی می‌کنم و کلمه خیانت را مناسب نمی‌دانم.  البته هماهنگی و پذیرش هم در هیأت رئیسه وجود نداشت و چیزی به نام منافع ملی در این رفتارها ندیدم و بیشتر منافع دسته‌ای، گروهی و شخصی دیده می‌شد. ضمن اینکه اجازه دخالت در فوتبال هم داده شد. به این ترتیب مدیریت در فدراسیون فوتبال برای مدیران آینده فدراسیون سخت‌تر خواهد شد.

اولیایی با اشاره به سوابق گذشته فدراسیون گفت: در گذشته برخی ارگان‌ها به خود اجازه اظهارنظر و ورود به فدراسیون فوتبال را نمی‌دادند اما این مرتبه در چارچوب قوانین این راه ورود باز شد تا اشکالات بین‌المللی هم پیش نیاید ولی این مسئله کار را برای مدیران آینده فدراسیون فوتبال سخت‌تر خواهد کرد زیرا به راحتی می‌توان بازی را به هم زد. در زمان ریاست علی کفاشیان هم برخی از مدیران باشگاه‌ها از عملکرد او ابراز نارضایتی می کردند اما گروهی که من هم جزو آن بودم از جایگاه ریاست فدراسیون دفاع می‌کردیم این دفاع از شخص کفاشیان نبود بلکه دفاع از ساختار فدارسیون بود که می‌گفتیم باید اجازه داده شود تا یک مدیر چهار سال در سمت خود بماند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در نهادهای تحت نظر خود احکام پنج ساله مدیریتی صادر می‌کنند که این یک پیام آشکار دارد. اینکه باید پنج سال به یک مدیر فرصت داد و بعد عملکردش را مورد ارزیابی قرار بدهیم. اما متأسفانه در فوتبال مدیر هر تصمیم و حرکتی می‌کند مورد اعتراض واقع می‌شود. اعضای هیأت رئیسه در 11 ماه ریاست فدراسیون فوتبال عزیزی خادم 43 مورد خطا و تخلف را استخراج کرده‌اند. این مسائل حساسیت‌ها را بالا می‌برد. در حالیکه برای مدیریت در فوتبال باید هم ثبات مدیریت و هم حسن انتخاب  داشته باشیم. ابتدا باید انتخاب احسن انجام بگیرد و پس از آن ثبات داشته باشیم. فوتبال اتاق شیشه‌ای است که هر تصمیمی در آن گرفته می‌شود موافقان و مخالفانی خواهد داشت.

مدیرعامل اسبق استقلال در مورد اینکه بعد از انتخابات 8 شهریور فقط حدود 80 روز تا جام جهانی فرصت داریم و این مسئله به تیم ملی ضربه می‌زند یا نه، گفت: این دست‌اندازی است که ما در آن افتاده‌ایم اگر بخواهیم انتخابات فدراسیون را عقب بیندازیم عوارضی دارد بنابراین بهتر است انتخاب ریاست فدراسیون انجام شود زیرا داشتن رئیس بهتر از سرپرست است. هرچند رئیس آینده فوتبال هم حدود دو سال و نیم وقت دارد که آن 80 روز هم مقدمه مدیریتش است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا