بین الملل

تاریخ معرفی نخست‌وزیر جدید انگلیس اعلام شد


کمیته پارلمانی حزب محافظه‌کار اعلام کرد نخست‌وزیر جدید انگلیس در تاریخ پنجم سپتامبر، با اولین رأی‌گیری برای شروع حذف نامزدها در رقابتی شلوغ و غیرقابل پیش‌بینی، معرفی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با ورود ۱۱ سیاستمدار ارشد حزب محافظه‌کار به انتخابات و رقابت برای تصدی ریاست این حزب، زمان معرفی نخست‌وزیر جدید انگلیس اعلام شد.

کمیته پارلمانی حزب محافظه‌کار موسوم به «کمیته ۱۹۲۲»، بامداد سه‌شنبه خبر داد، نخست‌وزیر جدید انگلیس در تاریخ پنجم سپتامبر، با اولین رأی‌گیری برای شروع حذف نامزدها در رقابتی شلوغ و غیرقابل پیش‌بینی، معرفی خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این کمیته در بیانیه‌ای گفت که نامزدها برای ریاست حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس حداقل به ۲۰ رأی موافق از ۳۵۸ قانونگذار حزب نیاز دارند تا حتی به دور اول رأی‌گیری در روز چهارشنبه بروند.

طبق قوانین، هرکسی که کمتر از ۳۰ رای کسب کرده باشد، قبل از برگزاری رای دیگری در روز پنجشنبه، حذف خواهد شد.

به نوشته رویترز، تقریباً تمام ۱۱ مدعی تصدی نخست‌وزیری انگلیس، قول کاهش بزرگ مالیات را برای جلب حمایت هم‌حزبی‌های خود داده‌اند.

«گراهام بِرَدی» رئیس کمیته ۱۹۲۲ درباره روند انتخابات توضیح داد: «من بسیار مشتاقم که این موضوع را تا حد امکان راحت، تمیز و سریع به نتیجه برسانیم».

پیش از رأی‌گیری پستی از اعضای حزب محافظه‌کار، که تعداد آنها کمتر از ۲۰۰ هزار نفر است، قانونگذاران این میدان را به دو نامزد نهایی کاهش خواهند داد.

به نوشته رویترز، بردی گفت: «به نظر می‌رسد در حال حاضر یک میدان بسیار بزرگ وجود دارد، یک مسابقه پر جنب و جوش. امیدوارم رقابت بسیار سازنده‌ای داشته باشیم، اما یک فرصت واقعا خوب برای یک بحث درست، سالم و سازنده در مورد جهت‌گیری آینده حزب محافظه‌کار است».

روز گذشته بود که «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس با اعلام نامزدی خود برای ریاست حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس، وعده داد از همان روز اول شروع به کار، مالیات‌ها را کاهش می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در پی استعفای دست‌کم ۵۰ قانونگذار و مقام دولتی از سمت‌هایشان روز پنجشنبه استعفای خود را اعلام کرد.

دومینوی استعفاها پس از افشا‌گری‌هایی آغاز شد که نشان می‌دادند جانسون علی‌رغم آنکه با خبر بوده «کریس پینچر» بابت ادعاهای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۹ تحت تعقیب بوده او را به یک سمت ارشد در حزب محافظه‌کار گماشته است. پینچر خود هفته گذشته بعد از آنکه افشا شد از دو زن در تاریخ ۲۹ ژوئیه سوءاستفاده جنسی کرده از سمتش استعفا کرد.

این اتفاقات جدیدترین رسوایی‌ای بود که جانسون را گرفتار کرد. چند ماه پیش هم انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اوج محدودیت‌های کرونایی برای مردم اقدام به برگزاری جشن‌های می‌گساری کرده بود جانسون را تا مرز عدم رأی‌اعتماد از پارلمان پیش برد اما دولت او توانست از آن مهلکه جان سالم به در ببرد.

انتهای پیام/خ


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا