اقتصاد

‌87 درصد تراکنش‌های نانوایی‌ها هوشمند شد


مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با اجرای طرح نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها از 7 میلیون تراکنش نانوایی‌ها تاکنون 6.2 میلیون تراکنش تحت پوشش سامانه هوشمند قرار گرفت.

محمد جلال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها گفت: با نصب این کارتخوان‌ها حجم آردی که تبدیل به نان شده و به مردم فروخته می‌شود، به راحتی قابل مشاهده است و کاهش‌هایی در مقدار مصرف آرد نانوایی‌ها که تبدیل به نان می‌شود، مشاهده شده است، اما برای صرفه‌جویی کل در سراسر کشور نیاز به داد‌ه‌های جدید دارد که هنوز جمع‌بندی نشده است.

وی افزود: بعد از تکمیل نصب کارتخوان‌های هوشمند در سراسر کشور، فاز دوم اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان با نظر رئیس‌جمهور و مصوبه دولت و بعد از استقرار کامل زیرساخت‌ها اجرایی خواهد شد. 

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در طرح هوشمندسازی نان گفت: در حال حاضر طرح نصب کارتخوان‌های هوشمند نان در سراسر کشور اجرا شده و از نظر تعداد تراکنش‌های فروش نان بر مبنای کارتخوان هوشمند با توجه به ارقامی که در گذشته به صورت متعارف وجود داشت، از حدود 7 میلیون تراکنش روزانه نانوایی‌های سراسر کشور تاکنون 6.2 میلیون تراکنش معادل حدود 87 درصد تحت پوشش کارتخوان‌های هوشمند قرار گرفته است. 

جلال در مورد اینکه آیا کارتخوان‌های قدیمی نانوایی‌ها جمع شده است، گفت: نیازی به جمع‌آوری کارتخوان‌های متعارف و قدیمی نیست و پیشنهاد می‌شود نانوایی‌ها آن را حفظ کنند، چون در شرایطی که ممکن است سامانه‌ها قطع شود، از آن کارتخون‌ها برای راه‌اندازی کار مردم استفاده می‌شود. 

وی گفت: تا حدی که ظرفیت تولید داخل اجازه می‌دهد و قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود و به وسیله واردات تأمین می‌شود، به  وسیله بانک عامل این دستگاه‌های هوشمند از داخل کشور خریداری می‌شود.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد کسانی که با پول نقد، نان خریداری می‌ کنند، ادامه داد: خرید نان با پول نقد بسیار کم شده به ویژه بعد از اینکه کرونا در کشور شایع شد، استفاده از کارتخوان به جای پول نقد در نانوایی‌ها تا حدی ترویج شد، اما به هر حال عده‌ای ممکن است کارت بانکی در اختیار نداشته باشند و مجبور شوند با پول نقد نان بخرند. در این زمینه تا حدی که تبدیل به رویه عمومی نشود، کارت‌های بانکی برای نانوایان درنظر گرفته شده است که بتوانند با دریافت پول نقد، از کارت‌های نانوایی و با کارتخوان هوشمند اقدام به خرید کنند.

جلال همچنین اظهار داشت: استفاده از کارتخوان‌های هوشمند، زنجیره تأمین گندم و تبدیل به آرد و نان را شفاف می‌کند و پروتکل‌های بهداشتی هم به این وسیله در نانوایی‌ها رعایت می‌شود.

مشاور وزیر در مورد اینکه برخی نانوایی‌ها نرخ‌های گوناگون برای نان اعلام می‌کنند، گفت: در حال حاضر همه نانوایی‌ها از آرد نوع یک و 2 استفاده می‌کنند که تفاوت قیمت این دو نوع آرد که در صنف و یا در صنعت زیاد نیست و گندم این دو نوع آرد حدود کیلویی 12 هزار تومان خریداری می‌شود. قبلاً نرخ گندم نوع یک 665 تومان و گندم نوع 2، 900 تومان بود، اما اکنون تقریبا همه گندم‌ها به یک نرخ خریداری می‌شوند.

وی تأکید کرد: از بابت مردم تغییری در قیمت نان یا وزن چانه خمیر نان اتفاقی نیفتاده اما از بابت نانوایی‌ها به تعداد نان‌هایی که از طریق دستگاه‌های هوشمند به مردم فروخته‌اند، درصدی مابه‌التفاوت در هر شب دریافت می‌کنند.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: استفاده از کارتخوان‌های هوشمند برای نانوا این گونه است که در آخر هر شب بر حسب تعداد نان فروخته شده در الگوی آرد نوع یک ضربدر 15 درصد به حساب نانوا واریز می‌شود تا بتواند بخشی از افزایش هزینه تولید نان را برای نانوا جبران کند. 

وی گفت: البته قبول داریم پرداخت 15 درصد مابه‌التفاوت کفاف هزینه‌های نانوایی را نمی‌کند و احتمالاً این رقم در آینده نزدیک افزایش می‌یابد.

جلال در مورد اینکه آیا قیمت نان برای نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای تفاوت می‌کند، گفت: مفهوم نانوایی آزادپز از سال 92 شروع شد که آن موقع قیمت گندم آرد نوع یک 665 تومان و نوع دوم کیلویی 900 تومان بود، اما اکنون گندم آزاد که نرخ ترجیحی ندارد، برای صنف و صنعت حدود کیلویی 12 هزار تومان یعنی بین 11.5 تا 12 هزار تومان است، بنابراین نان سنتی دیگر به مفهوم آزادپزی نداریم و این اصطلاح قدیمی نانوایی‌هایی است که از آرد نوع یک یا نوع دو استفاده می‌کردند.

به گفته جلال، نانوایی‌ها با آرد نوع یک و دو تفاوت قیمت چشمگیری ندارند و اگر کسانی قیمت نان را خودسرانه را بالا برده‌اند، تخلف کرده‌اند، چون قیمت نان برای مردم هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «جلوگیری از افزایش قیمت نان» و «لزوم افزایش کیفیت نان» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا