سیاسی

کمیسیون‌های مجلس در هفته گذشته| از ارجاع سوالات از عین‌اللهی به صحن تا بررسی موضوع دادگاه حمید نوری

جزئیات مصوبات و موضوعات بررسی شده در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس در این هفته را در این گزارش می‌خوانیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون‌های تخصصی مجلس این هفته در روز (سه‌شنبه 21 تیرماه) جلسه داشتند که با حضور مسئولان دولتی موضوعات مختلف را بررسی و مصوباتی نیز داشتند که در این گزارش می‌خوانید:

*ارجاع  سوال 3 تن از نمایندگان از وزیر بهداشت به جلسه علنی

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان و معاونین وی برای پاسخگویبه سوالات نمایندگان میهمان اعضای کمسیون بهداشت و درمان مجلس بودند.

زهرا شیخی سخنگوی کمسیون بهداشت مجلس در تشریح سوالات نمایندگان از وزیر بهداشت، گفت:اغلب سوالات پیرامون اجرای پروژه‌هایی بود که به نوعی وزارت بهداشت تعهد داشته است انجام دهد و همچنین نمایندگان سوال کننده خواستار این بودند که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به صورت جامع و کامل اجرایی تا بسیاری از مسائل و نگرانی‌ها در حوزه بهداشت و درمان مرتفع شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ادامه داد:برخی سوالات نیز درمورد کمبود و گرانی دارو و مسائلی بود که امروزه موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده است که مسئولان وزارت بهداشت در این رابطه توضیحاتی را به اعضای کمیسیون ارائه کردند.

نماینده اصفهان با بیان اینکه بخش دیگری از سوالات نیز در راستای عملیاتی شدن برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر بهداشت در زمان رای اعتماد بود، گفت آقای عین‌اللهای و معاونین وی در رابطه با سوالات مطرح شده توضیحاتی را ارائه کرد که در نهایت برخی از نمایندگان به وزیر فرصت دادند و 3 تن از ولکای ملت نیز از پاسخ‌ها قانع نشدند و سوالات جهت رسیدگی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

*فرصت یک هفته‌ای به سازمان امور مالیاتی برای ارائه گزارش درباره نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رسیدگی به طرح اصلاح بند الف و ب ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستورکار نمایندگان قرار داشت که در نهایت مقرر شد با توجه به اینکه زمان زیادی از اجرای قانون نگذشته است و 13 دی ماه سال گذشته قانون ابلاغ شده و از ابتدای سال جاری (1401) اجرا شده است، ما داده‌ها و آمار کامل و دقیقی در اختیار نداریم. وی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:بنابر اطلاعات و آماربه دست آمده با اجرای این طحر شهرداری‌های شهرهای کوچک و کم جمعیت دچار مشکل شدند اما مشخص نیست که این مشکلات ناشی از قانون مصوب یا ناشی از اجرای قانون است لذا در این جلسه مقرر شد ظرف یک هفته سازمان امور مالیاتی گزارشی به کمیسیون دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:در این گزارش باید مشخص شود که وضعیت آماری سال گذشته یعنی سهم شهرداری‌ها ، دهیاری‌ها و غیره از این قانون چگونه بوده است، در قانون چه مواردی الزام شده و سوم اینکه چه چیزی اجرایی شده است تا مشخص شود که آیا اصلاح قانون نام برده ضروری است یا خیر.

*بررسی میزان تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده دولت

محسن زنگنه نیز با اشاره به جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: یکی از وظایف این کمیسیون بررسی منابع و مصارف دولت در فواصل زمانی مختلف است، بنابراین در این جلسه پس از گذشت حدود 4 ماه از آغاز سال، جلسه‌ای به میزبانی وزیر امور اقتصاد درباره بررسی منابع وصولی، برگزار شد.

وی افزود: یکی از منابع دولت مالیات است که براساس گزارش‌های ارائه شده درآمدهای مالیاتی طبق پیش‌بینی انجام گرفته در قانون بودجه وصول شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: هر ساله دولت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال به جهت محقق نشدن درآمدها، از بانک مرکزی ‌تنخواه می‌گرفتند اما امسال دولت با انضباط مالی و استفاده از رسوب پول‌های موجود در حساب سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت، بخش زیادی از هزینه خود در ماه‌های ابتدایی را جبران کرد و تاکنون تنخواهی از بانک مرکزی دریافت نکرده که اتفاق بسیار خوبی است زیرا موجب ایجاد شفافیت مالی می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده، تاکنون درآمدهای گمرکی در سال جاری کمتر از میزان پیش‌بینی شده، وصول شده که علت آن را تاخیر دولت در ابلاغ موضوع حقوق گمرکی دانستند.

*بررسی مزایا و معایب تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون صنایع

بررسی مزایا و معایب تشکیل وزارت بازرگانی در دستورکار جلسه این هفته اعضای کمسیون صنایع قرار داشت.

روح اله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس درباره این جلسه ، گفت:در این جلسه با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه مطالعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برخی از کارشناسان و متخصصان این حوزه و اعضای کمیسیون صنایع و معادن، مزایا و معایب تشکیل وزارت بازرگانی واکاوی شد.

*بررسی  سوالات نمایندگان از وزیر نیرو در کمیسیون انرژی

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این هفته برای پاسخگویی به سوالات وکلای ملت میهمان اعضای کمسیون انرژی مجلس بود.

در این جلسه با توجه به توضیحات وزیر پیرامون سوالات مطروحه، سوال‌کنندگان به وی جهت حل و فصل موضوعات فرصت دادند به همین دلیل هیچ سوالی به صحن ارجاع نشد.

شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی در توضیح سوال نمایندگان از وزیر نیرو،  بیان کرد: سوال محمد کعب‌عمیر درباره پست برق توزیع 400/132 کیلو ولت نصر شوش، پست فوق توزیع 400 در شوش، تکمیل پست برق آهودشت، عدم توسعه شبکه توزیع برق و خاموشی در سطح کشور به ویژه مناطق روستایی که هر 3 سوال مراعا ماند، همچنین سید مجتبی محفوظی وزیر نیرو را درباره ضعف مدیریتی و عدم پاسخگویی مدیر استانی وزارتخانه مورد سوال قرار داد و در ادامه از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:همچنین در ادامه هاجر چنارانی در رابطه با عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های پنل‌های خورشیدی و تجدیدپذیر سوال کرد که با دادن مهلت دو هفته‌ای به وزیر جهت ارائه مدارک و توضیحات این سوال نیز مراعا ماند و محمدمهدی فروردین درباره افت ولتاژ شهرستان فراشبند سوال کرد که این سوال نیز مراعا ماند.

*بررسی موضوع دادگاه حمید نوری در کمیسیون امنیت ملی مجلس

موضوع دادگاه آقای حمید نوری، یکی از شهروندان ایرانی در سوئد در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پرداخته شد.

آقای حمید نوری، یک شهروند 60 ساله ایرانی است که با دام‌گذاری و توطئه گروهک‌های ضدانقلاب، در فرودگاه استکهلم بدون مستندات کافی بازداشت و تحت محاکمه قرار گرفته است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این جلسه گفت:مدعیان این پرونده افراد وابسته به گروهک هایی مانند منافقین هستند که در سابقه خود اقدامات مختلفی تروریستی دارند که به دلیل جرایم ارتکابی شان، باید تحت محاکمه قرار بگیرند و دولت سوئد بدون بررسی سوابق و پیشینه آنان، برای این افراد مساله دار فرصت ابراز وجود فراهم کرده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر از منظر حقوق بین الملل صلاحیت دادگاه سوئد برای رسیدگی به مسائل فرامرزی مورد انتقاد است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: آقای نوری در جریان محاکمه هم با تضییقات مختلفی مواجه بوده و این عادلانه بودن دادرسی و ادعاهای نظام قضایی سوئد در حمایت از حقوق بشر را زیر سوال قرار داده است.

انتهای‌پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا