دانش و فناوری

رونمایی از آنتن G۵ جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در تابستان


پژوهشگر سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی از رونمایی آنتن G۵ خبر داد و گفت: هدف ما رونمایی از آنتن ۵G در تابستان امسال است و در ادامه به دنبال راه‌اندازی خط تولید آن هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهادانشگاهی، علی مختارانی از پژوهشگران سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با توجه به فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی به تشریح پروژه های خود در این واحد سازمانی پرداخت و گفت: در حال حاضر در گروه پژوهشی مخابرات به عنوان مدیر گروه مخابرات جهاددانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی مشغول فعالیت هستم و در پروژه های مختلف صنعتی به عنوان طراح بخش مخابرات نقش ایفا کرده‌ام. مهم‌ترین فعالیت های اینجانب در پروژه های فرستنده‌های FM، پروژه تستر مخابراتی که در جشنواره ملی خوارزمی رتبه برتر را کسب کرده و مدیریت پروژه آنتن های BTS  است.

وی افزود: در حال حاضر مدیریت پروژه آنتن های BTS را در حوزه 5G بر عهده دارم. این پروژه با طراحی آنتن های نسل 2G-3G-4G در سال 1399 آغاز شده است.

این پژوهشگر جوان به ضرورت اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: این پروژه به عنوان یک پروژه استراتژیک در حوزه مخابرات سلولار مورد توجه اپراتورها بوده و ارز بری بسیار بالایی دارد. ورود به این حوزه، با توجه به به‌روز بودن تکنولوژی آن و تنوع محصولات آن و همچنین با توجه به ماموریت جهاددانشگاهی، امری اجتناب ناپذیر است.

مختارانی از خصوصیات دیگر این پروژه به تنوع تخصص‌های مختلف مورد نیاز برای آن که آن را به پروژه بین رشته ای تبدیل کرده است، اشاره کرد و افزود: به طور مثال، تخصص‌هایی مثل برق مخابرات، قدرت، الکترونیک، مکانیک، متالوژی در پروژه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی خبر از رونمایی آنتن G5 خبر داد و گفت: هدف ما رونمایی از آنتن 5G در تابستان سال جاری است و در ادامه به دنبال راه‌اندازی خط تولید آن هستیم. مشتری بالفعل این محصول در داخل اپراتورهای همراه (همراه اول و ایرانسل) بوده و در خارج از ایران نیز، نیازسنجی هایی از یکی از اپراتورهای منطقه داریم.

مختارانی طرح دارای پیچیدگی‌های طراحی با توجه به تکنولوژی بالای آن است، اما نگرانی از این بابت وجود ندارد، زیرا دانش فنی آن در سازمان خواجه نصیر وجود دارد. موضوعاتی که باید با دقت بیشتری به آن نگاه شود تا پروژه به درستی مسیر خود را طی کند، جریان نقدینگی و پیش‌بینی تورم در کشور است که با توجه به زمان طولانی تولید می‌تواند مشکل ایجاد کند. همچنین تجاری سازی درست آن با توجه به محدودیت هایی که در جهاددانشگاهی وجود دارد، می‌تواند از دیگر موانع پروژه به حساب آورده شود.

پژوهشگر جهاددانشگاهی سازمان خواجه نصیرالدین طوسی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی در توسعه زیست بوم نوآوری، مخصوصا برای نخبگان کشور  بیان کرد: روند توسعه تکنولوژی و زیست بوم نوآوری یک امر اکتسابی است و به نظرم نقش اصلی را جهاددانشگاهی باید بر عهده بگیرد. عموما نخبگان در حوزه علم سرآمد هستند؛ اما در این حوزه، فقدان یک مجموعه تسهیل کننده در روندها، در کنار نخبگان بسیار ضروری است. در کنار آن اصلاح و بازنگری در قوانین می‌تواند کمک کننده باشد.

وی اظهار کرد: اگر در انجام پروژه‌های تحقیقاتی و در انتخاب پروژه‌ها و بیشبرد آن دقت بیشتری صورت پذیرد، می توانیم از هدر رفت منابع محدود جلوگیری کنیم. همچنین در این صورت می‌توان به انجام پروژه‌هایی با اهداف جهاددانشگاهی بیشتر امیدوار بود.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا