بین الملل

امیرعبداللهیان: مصمم به حفظ و توسعه دانش صلح آمیز هسته‌ای خود هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای مجارستانی خود گفت: ما مصمم به حفظ و توسعه دانش صلح آمیز هسته‌ای خود بوده و در عین حال در روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نسبت به دستیابی به یک توافق خوب و پایدار کاملا جدی هستیم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ “حسین امیرعبداللهیان”، وزیر امور خارجه کشورمان و “پیتر سیارتو”، وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص روند رو به گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل بین‌المللی مورد اهتمام مشترک از جمله بحران اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به نتایج سفر سال گذشته همتای مجارستانی خود به تهران و توافقات صورت گرفته فیمابین دو کشور گفت: توسعه روابط با مجارستان برای جمهوری اسلامی ایران از اولویت برخوردار است. 

امیرعبداللهیان افزود: خوشبختانه روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور رو به رشد بوده و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک می‌تواند بستر مناسبی را برای شتاب بخشیدن به روابط دو جانبه فراهم سازد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری از جمله بومی سازی دانش و فناوری انرژی صلح آمیز هسته‌ای با کاربردهای متنوع صلح آمیز در حوزه های برق، پزشکی، کشاورزی و صنعت، بر آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربه در عرصه علمی و دانشگاهی و فناوری بین دو کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد روند مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران افزود: ما مصمم به حفظ و توسعه دانش صلح آمیز هسته‌ای خود هستیم و در عین حال در روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نسبت به دستیابی به یک توافق خوب و پایدار، کاملا جدی بوده و از طریق اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگو هستیم و امیدواریم طرف آمریکایی نیز با واقع بینی رفتار کرده و بازگشت همه طرف‌ها را به توافق تسریع و تسهیل کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به بحران اوکراین، ضمن تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی در مردود دانستن جنگ و تحریم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار تمرکز بر راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین است و  در این راستا به تلاش‌ها و رایزنی‌ها میان مسکو و کی یف در جهت تقویت و پیشبرد راهکار سیاسی برای تسریع در حل این بحران و همچنین کمک به تامین امنیت انرژی و امنیت غذایی ادامه می‌دهد و در این خصوص با مقامات روسیه و اوکراین نیز گفت‌وگوهایی داشته ایم. 

پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقاء روابط دو جانبه بین تهران و بوداپست، گفت: دولت مجارستان همواره حامی رویکرد متوازن  جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی بوده است و در راستای توسعه بیش از پیش روابط به خصوص در زمینه اقتصادی، برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی آمادگی دارد و همچنین از سفر مقامات دو کشور برای پیگیری توسعه روابط استقبال می‌کند.

پیتر سیارتو افزود: برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف و عملیاتی نمودن توافق‌های کمیسیون مشترک اقتصادی آمادگی داریم. 

وزیر امور خارجه مجارستان همچنین با قدردانی از تلاش‌های ایران برای ایجاد ثبات در منطقه و جهان خاطر نشان کرد: ما خواستار صلح در اوکراین و ثبات در خاورمیانه هستیم و در این راستا از نقش ایران برای ایجاد ثبات در منطقه و برگزاری اجلاس سران آستانه در تهران قدردانی می‌کنیم. 

وی همچنین تاکید کرد: به عنوان کشور همسایه اوکراین و بدلیل مخاطرات بالقوه ناشی از تداوم این بحران و تداوم درگیری‌ها در این کشور از جمله موج آورگان و‌ پناهندگان و مهاجرت غیرقانونی، خواستار خاتمه هر چه سریعتر جنگ در این کشور هستیم. 

وزیر امور خارجه مجارستان همچنین با قدردانی از اهتمام ایران به موضوع امنیت انرژی،‌ بر حیاتی بودن مسئله انرژی برای اروپا و جهان تاکید و خاطر نشان‌ کرد: ورود قوی تر ایران به بازار جهانی انرژی در راستای منافع همه کشورها و ملت های جهان است.

وزیر امور خارجه مجارستان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن دعوت مجدد از همتای ایرانی خود برای سفر به این کشور، تاکید کرد: در چارچوب سیاست خارجی دولت مجارستان، متعهد به توسعه همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم و تداوم این دیدارها را موجب ارتقاء و گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف می‌دانیم.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا