بین الملل

سالیوان: سیاست کاخ سفید درباره تایوان بدون تغییر مانده است

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در سخنرانی در جریان اجلاس امنیتی اسپن تاکید کرد،‌ سیاست این کشور در قبال تایوان “بدون تغییر” باقی مانده و واشنگتن از نزدیک تحولات مرتبط با این جزیره مورد مناقشه را رصد می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه فاکس نیوز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در این اظهاراتش تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا در ژاپن عنوان کرد که سیاست ما (در قبال تایوان) تغییر نکرده و این که ما سیاست ابهام استراتژیک را حفظ می‌کنیم و به این شکل عمل می‌کنیم… همانطور که خود رئیس جمهوری آمریکا گفته است، سیاست ما در قبال تایوان تغییر نکرده است.
سالیوان متذکر شد که آمریکا نسبت به تشدید هرگونه تعارض با چین که به یک جنگ سرد جدید “کشیده شود” محتاط است.
وی افزود: ما تلاش داریم چنین رویکردی نسبت به مسائل داشته باشیم. معتقدم ما نسبت به رویکردمان خیلی دقیق صحبت کرده‌ایم، در حالی که دو روز قبل عمر این دولت ۱۸ ماهه شد.
سالیوان ادامه داد: فکر می‌کنم در اقیانوس آرام، در اروپا، در خاورمیانه، همانطور که ما چشم به رقابت جهانی با چین داریم، از نظر من در موقعیت خوبی هستیم که بتوانیم به طور موثر با آن مقابله کنیم.
سالیوان در مورد اوکراین خاطرنشان کرد که وقتی صحبت از مساله حمایت آمریکا می‌شود، “وظیفه ما این است که اوکراینی‌ها را در قوی‌ترین موضع ممکن در میدان نبرد قرار دهیم تا آنها همچنین بتوانند در قوی‌ترین موقعیت ممکن در میز مذاکره قرار گیرند. فراتر از آن، ما باید اهدافمان را بیشتر پیش ببریم. از جمله اول از همه اطمینان از اینکه هدف پوتین (رئیس جمهوری روسیه) برای تضعیف و ایجاد تفرقه در غرب مختل شده است.”
سالیوان ادامه داد:‌ معتقدیم که هدف استراتژیک ما این است که تضمین کنیم حمله روسیه به اوکراین یک موفقیت استراتژیک برای پوتین نباشد، بلکه یک شکست استراتژیک برای او شود. و این بدان معناست که هم جلوی اهداف او در اوکراین گرفته شود و هم اینکه روسیه بهای بلندمدت‌تری را از جنبه عناصر قدرت ملی خود بپردازد.
مشاور امنیت ملی دولت بایدن در مورد روند ناشیانه خروج آمریکا از افغانستان در سال گذشته میلادی خاطرنشان کرد: تقریباً یک سال بعد از این اتفاق، من فکر می‌کنم رئیس جمهور آمریکا احساس می‌کند تصمیمی که او از این بابت گرفت تصمیمی درست برای مردم آمریکا بود؛ همچنین تصمیمی درست از این جهت بود که چطور خودمان را در جایگاه بهترین و مؤثرترین کمک‌کننده به مصلحت عمومی جهانی در جریان طیفی از مسائل مربوط به طیف وسیعی از جغرافیاها قرار دهیم.
سالیوان در پاسخ به سوالی درباره دیدار رئیس جمهوری آمریکا با سعودی‌ها و جنجال‌های پیرامون قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری کشورش در استانبول مثله شد، گفت که این موضوع بلافاصله با سعودی‌ها مطرح شده است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا