اقتصاد

نظم جدید بازار نفت چین بعد از جنگ اوکراین/ نفت روسیه و ایران جایگزین آمریکا و عربستان شد


بعد از وقوع جنگ اوکراین، صادرات نفت روسیه، ایران و ونزوئلا به بازار چین افزایش یافته و در عوض از سهم عربستان، آمریکا، عراق و عمان کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، نظم جدیدی بر بازار نفت حاکم شد، بدین صورت که صادرات نفت روسیه از اروپا و آمریکا به سمت بازارهای شرق آسیا شامل هند و چین تغییر مسیر داد و این موضوع تغییر آرایش کشورهای عرضه‌کننده نفت در بازارهای مقصد شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی نظم جدید بازار نفت چین بعد از وقوع جنگ اوکراین پرداخته است. در تصویر یک میزان تناژ صادرات نفت کشورهای عرضه‌کننده به چین در دو ماه ژانویه و فوریه (قبل از آغاز جنگ اوکراین) و ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) آورده شده است.

تصویر 1

برای مقایسه باید اعداد ستون چپ را بر دو تقسیم کرد تا بتوان میزان صادرات نفت کشورها به چین را قبل و بعد از آغاز جنگ اوکراین مقایسه کرد.

*نفت ایران و روسیه جایگزین نفت عربستان و آمریکا در بازار چین شد

تصویر 2، میزان صادرات نفت کشورهای عرضه کننده به چین را نشان می‌دهد (واحد: میلیون بشکه در ماه). همانطور که در تصویر مشخص است، صادرات نفت روسیه و ایران-ونزوئلا به بازار چین افزایش یافته است و در عوض از سهم عربستان، آمریکا، عراق و عمان کاسته شده است.

تصویر 2

طبق گزارش رویترز، نفت ایران و ونزوئلا به دلایل شرایط تحریمی به صورت غیرمستقیم از مالزی به چین صادر می‌شوند، موضوعی که البته منحصر به مالزی هم نبوده و ایران راهکارهای متنوعی برای دور زدن تحریم‌ها دارد.

*رشد 144 درصدی صادرات نفت ایران و ونزوئلا به چین

در تصویر 3، درصد تغییرات صادرات نفت کشورهای عرضه‌کننده به چین در بازه زمانی «قبل از جنگ اوکراین» و «ماه گذشته میلادی» آورده شده است.

طبق این تصویر، صادرات نفت ایران و ونزوئلا به مقصد چین با رشد 144 درصدی همراه بوده است و بیشترین جهش را نسبت به نفت سایر کشورها داشته است.

تصویر 3

صادرات نفت روسیه به چین نیز 15 درصد رشد داشته است. صادرات نفت آمریکا، عمان، عراق و عربستان نیز به ترتیب با 64، 55، 36 و 31 درصد کاهش به مقصد چین صادر شده‌اند.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا