بین الملل

ابتلای بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی در عربستان به ویروس کرونا

رسانه‌های مختلف از ابتلای برخی از بازداشت شدگان اردنی و فلسطینی به ویروس کرونا در زندان‌های عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های مختلف اعلام کردند که برخی از بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی در زندان‌های عربستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این امر منجر به قطع کامل ارتباط  آن‌ها با خانواده‌های خود از عید قربان شده است.

خانواده‌های بازداشت شدگان اردنی در عربستان سعودی خواستار افشای سرنوشت فرزندانشان از سوی مقامات دو کشور شدند و ریاض و اردن را مسئول جان آن‌ها دانستند.همچنین آن‌ها خواستار رسیدگی لازم به فرزندانشان  و انتقال این افراد به بیمارستان‌ها و ارائه مراقبت‌های پزشکی شدند.

رژیم سعودی از مارس 2018 شروع به بازداشت عده‌ای از فلسطینیانی کرد که از سال‌ها قبل در عربستان اقامت داشته‌اند. آوریل 2019 «محمد الخضری» نماینده سابق جنبش حماس – که قریب 2 دهه مسئول ارتباط بین حماس و عربستان بود- و پسر بزرگش، «هانی الخضری» نیز توسط دستگاه امنیتی عربستان بازداشت شدند. بسیاری از فلسطینیانی که بازداشت شده بودند تابعیت اردنی داشتند. تعداد این افراد قریب به 70 نفر بود.

در آگوست  گذشته برای ده‌ها اردنی و فلسطینی دیگر که از مدت‌ها پیش به اتهام حمایت از مقاومت در عربستان بازداشت شدند، احکامی بین 3 تا 22 سال حبس صادر شده است.

عربستان سعودی دکتر «محمد خضری» را به 15 سال حبس محکوم کرد.

سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس اعلام کرده بود که مقامات سعودی عمدا محمد الخضری را از درمان لازم محروم کردند، زیرا مقامات سعودی تزریق آمپول‌های تومور را که  وی هر 3 ماه یکبار مصرف  می‌کرد، متوقف کردند.

این درحالی است که رژیم سعودی از زمان آغاز بحث درباره پرونده بازداشت شدگان فلسطینی در عربستان هیچ گونه اظهار نظر یا توضیحی ارایه نکرده استو معمولاً ادعا می‌کند که دادگاه‌ها عادلانه با بازداشت شدگان برخورد می‌کنند و آنها از تمام حقوقی که نظام برای آنها تضمین می‌کند برخوردار می‌شوند.

جنبش حماس بارها از عربستان سعودی خواست بازداشت‌شدگان فلسطینی دربند را فوری آزاد کند.

سازمان‌های حقوقی بین‌المللی بازداشت این افراد را محکوم و اعلام کردند که محاکمه این افراد ناعادلانه و بدون هیچ گونه اتهام و دلیل قانونی بوده است.

این بازداشت‌شدگان در طول چند ماه گذشته در شرایط نامناسب زندانی بوده و در معرض اهانت و شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل متحد، مقامات سعودی را به اتخاذ اقدامات تبعیض آمیز علیه گروهی متشکل از 60 فلسطینی که به طور دسته جمعی بازداشت شدند و از حق تعیین وکیل خصوصی برای شکایت در دادگاه در مورد اتهامات علیه خود محروم شده بودند، متهم کرد.

نکته قابل تأمل در خصوص بازداشت شدگان فلسطینی در عربستان سعودی این است که این افراد عمدتاً از حامیان مقاومت بوده‌اند. با این حال، مقامات سعودی با نسبت دادن اتهامات بی‌پایه و اساس به آن‌ها، زمینه بازداشت‌شان را فراهم کردند.

از همین روی، به نظر می‌رسد که مقامات سعودی قصد دارند ازبازداشت شدگان  فلسطینی به عنوان اهرم فشاری بر گروه‌های مقاومت و به ویژه حماس جهت وادار کردن آنها به تَن دادن به خواسته‌های صهیونیست‌ها بهره برداری کنند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا