شهرستان ها

تخریب ۱۰۰ خانه در مرزن آباد بر اثر سیلاب

مرزن آباد- بیش از ۱۰۰ خانه در روستاهای بخش کوهستانی مرزن آباد بر اثر سیلاب های مخرب روزهای گذشته تخریب شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: صدای سیل زدگان مرزن آبادی را کسی نشنید و کمتر دوربین و رسانه‌ای به سراغ کوهستان نشینان شهر اکسیژن رفته و مظلومیت آنان در طبیعت بکر و باران زده شمال مهجور مانده است.

برای رسیدن به روستاهای سیل زده مرزن آباد باید از شهر دو ساعتی به سمتی کوهستان‌های بالادست رفت، جایی که که خورشید پشت ابرهایش پنهان شده و آفتاب هم کمتر سراغی از آنان در طول سال می‌گیرد.

جاده‌ای کوهستانی با شیب تند و صعب العبور که گذر آن برای غیربومی‌ها چندان آسان نیست و سیل بردگی جاده و گل لای ناشی از سیلاب تردد را برای اهالی و روستاییان هم سخت کرده است.

خانه‌هایی که تا نیمی از آن را گل و لای گرفته و از یکی از آن تاکنون شش کشته کشف شد و هنوز سرنوشت ۱۰ نفر دیگر معلوم نیست و تاکنون ردی از آنان پیدا نشده است.

خانه‌هایی که روی سیل بنا شدند

برای رسیدن به این خانه‌های لب آب که به صورت غیرقانونی و در سال‌های قبل بنا شده است، باید رودخانه نوردی کرد و خروش رودخانه چالوس حتی در روزهای پس از سیلاب نیز عبور از آن را غیرممکن می‌کند.

یکی از شهروندان که قصد داشت به روستای الیت برود، در حاشیه رودخانه و جوار خانه‌های کنار آب با ما همصحبت می‌شود، می‌گوید: معلوم نیست این ساختمان‌ها که اکنون قتلگاه چند تبعه غیرخارجی شده چگونه مجوز ساخت گرفت و چه دست‌هایی در بنای آن در میان بوده است.

وی خود را حسنی معرفی کرد و گفت: در حاشیه رودخانه چالوس از این دست ساخت و سازها به وفور دیده می‌شود و خانه‌هایی که بستر رودخانه را تخریب کردند و مانعی برای جاری شدن آسان آب شده است.

وی با اظهار اینکه خانه‌های زیادی در منطقه تخریب شده است، مهمترین دلیل بروز حادثه سیلاب را تخریب و تجاوز به بستر رودخانه ذکر می‌کند.

تردد از مسیر کوهستانی الیت به دلیل محدودیت و منع ورود برایمان غیرممکن می‌شود و مأموران انتظامی و پلیس راه از رفتن اهالی و مسافران به بالادست به دلیل ناایمن بودن مسیر و سیل بردگی جاده جلوگیری می‌کنند به ناچار مسیر دیگری را برای رفتن به روستاهای کوهستان انتخاب می‌کنیم.

تخریب ۱۰۰ خانه در مرزن آباد بر اثر <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%db%8c%d9%84%d8%a7%d8%a8'>سیلاب</a>

مسیر منتهی به روستاهای کنس دره، فشکور، آلرود، دلیر، الیت و غیره کوهستانی و دارای شیب تند است و سیلاب چند روز گذشته آسفالت برخی مسیرها را برده است و در طول مسیر ماشین آلات راهداری مشغول پاکسازی مسیر و مسیل‌ها بودند.

سیل شبانه زندگیم را برد

یک روستایی اهل روستای آلرود کنس دره از شب سیلاب سخن گفت و افزود: سیل حدود ساعت سه بامداد رخ داد و در خواب بودیم و تمام زندگیمان را با خود برد.

وی با اظهار اینکه نفوذ سیلاب و گل ولای به داخل خانه به لوازم زندگی آسیب زد، افزود: به زحمت توانستیم خود را از میان امواج خروشان سیلاب نجات دهیم و خودرویمان را بیرون بیاوریم.

وی با عنوان اینکه حدود ۴۰۰ متر با رودخانه فاصله داریم، اظهار داشت: مسیل پل بالادست از قبل مسدود بود و سبب انحراف آب رودخانه و خانه خرابی اهالی شد و اگر این پل از قبل لایروبی می‌شد به چنین مصیبتی گرفتار نمی‌شدیم.

این روستایی با اشاره به اینکه از پل بالادست قطره‌ای آب جاری نمی‌شود، مسدود بودن دهنه را سبب بروز سیلاب دانست و گفت: مسیر روستا در حال آسفالت بود که سیلاب منجر به تخریب مسیر شد.

از روستاهای دلیر و الیت خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد، حجم خرابی‌های سیلاب در این روستاهای کوهستانی و صعب العبور بالاست و برخی روستاییان به زحمت سوار بر نیسان خود را به پایین دست رساندند و ارتباط تلفنی با این مناطق نیز چند روز قطع بود.

تخریب ۱۰۰ خانه در مرزن آباد بر اثر <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%db%8c%d9%84%d8%a7%d8%a8'>سیلاب</a>

سیدعلی قاسمی فرماندار چالوس نیز با اظهار اینکه از ساعت ۱۱ پنجشنبه شب جاده کندوان دستخوش سیلاب شده بود، افزود: این در حالی ۱۴ ساعت قبل از بروز سیلاب اطلاع رسانی کرده بودیم و برای پیشگیری از حادثه، جاده کندوان را قبل وقوع سیل مسدود کردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه سیل پنجشنبه شب جاده کندوان و مسیر روستای پل اوشن، محور دزدبن – دلیر را دچار آسیب کرد، گفت: ۱۱ روستا در مسیر دزدبن – دلیر واقع هستند و به دلیل سیلاب راه دسترسی مسدود شده است.

۱۱ روستا در مسیر دزدبن – دلیر واقع هستند و به دلیل سیلاب راه دسترسی مسدود شده است

وی با بیان اینکه بازگشایی محور دزدبن – دلیر به بسیج سازندگی و محور در منطقه فولادکوه به راهداری سپرده شد، گفت: برق رسانی و وصل تلفن منطقه در دست اقدام است و دستگاه‌هایی اجرایی در حال ارزیابی خسارت هستند و تلاش می‌شود پل‌های دسترسی بازگشایی شود.

در روستاهای دلیر و الیت ۲۶۹ خانوار سکونت دارند که با تلاش‌های صورت گرفته، این خانوارها به برق و پوشش اینترنت مجهز شدند و تلاش برای بازگشایی مسیرهای آن ادامه دارد.

حسینعلی محمدی سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر برآورد اولیه خسارت‌های سیلاب را ۴ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در این حادثه ۱۰۰ مسکن دچار آسیب شده که ۴۰ واحد به صورت کامل تخریب شدند.

وی با اشاره به اینکه حادثه سیلاب شش کشته داشت، افزود: همچنین تعدادی نیز مفقود شدند که تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد.

ساخت وسازهای بی رویه کنار رودخانه متهم اصلی بروز خسارت‌های چند هزار میلیارد تومانی در مازندران است و شناسایی و برخورد با صادرکنندگان این مجوزها مطالبه اصلی مردم مناطق سیل زده به شمار می‌رود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا