بین الملل

پرونده های فساد «نتانیاهو» و انتخابات پیش از موعد پارلمان رژیم صهیونیستی

مخالفان نتانیاهو که نتوانستند ائتلاف کابینه را حفظ کنند به عنوان جدی ترین ابزار زمین زدن وی، پرونده های فساد او را در تبلیغات انتخاباتی خود در دست اقدام قرار داده اند اما به نظر نمی رسد چندان در این مسیر موفق باشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات پیش از موعد رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار است در 1 نوامبر2022 (10 آبان 1401) برگزار شود که چینش احزاب این رژیم بین دو جناح راستگرایان افراطی به ریاست «نتانیاهو» و ائتلاف مخالفان «نتانیاهو» به ریاست «یائیر لاپید» در حالتی از توازن قرار دارد.

حال آنچه می تواند برتری یک جناح را در نتیجه انتخابات رقم بزند برهم زدن این توازن قوا است و هر کدام از دو طرف با طراحی هایی که طی ماه های آینده انجام می دهند قصد دارند توازن را به نفع خود برهم بزنند. در این میان، قوی ترین ابزار ائتلاف مخالفان «نتانیاهو»، پرونده های فساد او است.

چینش کنونی دو جناح کنست

دو جناح حاضر در کنست رژیم صهیونیستی در آخرین نظرسنجی ها تعداد کرسی های نزدیک به هم را در اختیار دارند. راستگرایان، متشکل از 4 حزبِ «لیکود»، «شاس»، «صهیونیزم دینی» و «یهودیت توراتی» حدود 60 کرسی را در اختیار دارند. ائتلاف مخالفان «نتانیاهو» نیز متشکل از 7 فهرست، شامل «یش عتید»، «ائتلاف آبی سفید- امیدنو»، «کار»، «مرتص»، «یسرائیل بیتینو»، «یمینا» و «فهرست متحد عربی»، 54 کرسی در اختیار دارد. 6 کرسی باقیمانده در اختیار «فهرست مشترک عربی» است که در هیچ یک از دو جناح قرار ندارد.

این وضعیت شبیه انتخابات گذشته است که مخالفان «نتانیاهو» توانستند با ایجادائتلاف بین 61 کرسی کنست، کابینه را تشکیل دهد. با این تفاوت که حالا ائتلاف مخالفان «نتانیاهو» به دلیل افولی که در حزب «یمینا» اتفاق افتاده 7 کرسی خود را از دست داده است. اما همین افول در صورتی که در جناح راستگرایان اتفاق بیفتد می تواند دوباره سنگینی کفه ترازو را به نفع مخالفان «نتانیاهو» باز گرداند.

پرونده فساد «نتانیاهو»؛ جدی ترین ابزار مخالفان

در میان تمام ابزارهایی که مخالفان «نتانیاهو» دراختیار دارند، پرونده های فساد او مهمترین ابزاری است که روی آن حساب باز می کنند. «نتانیاهو» دارای 4 پرونده فساد در سیستم قضایی رژیم صهیونیستی است که به پرونده های 1000 تا 4000 هزار مشهورند. این پرونده ها شامل استفاده از خدمات دولتی در مصارف شخصی، دریافت هدایای گرانبها به عنوان رشوه و پرونده فروش زیردریایی هستند که پس از گذشت 7 سال از زمان مطرح شدن اولین آنها هنوز هیچ یک به نتیجه نرسیده اند.

نظرسنجی های انتخابات گذشته نشان داده اند که هرگاه پرونده های فساد «نتانیاهو» مطرح بوده اند از میزان محبوبیت او و حزبش «لیکود» کاسته شده است.

حالا حزب «لیکود» با دراختیار داشتن 35 کرسی در آخرین نظرسنجی به روزهای اوج خود بازگشته است و مخالفان «نتانیاهو» به دنبال آن هستند تا یک بار دیگر با مطرح کردن پرونده های فساد «نتانیاهو»، از این میزان بکاهند. به ویژه آنکه داده های موجود نشان می دهد هیچ عزمی در رژیم صهیونیستی برای به نتیجه رسیدن این پرونده ها وجود ندارد.

نکته مهمتر آن است که یکی از برگه های برنده ائتلاف ضد «نتانیاهو» در تشکیل کابینه وعده ای بود که آنها در جریان انتخابات به حامیان خود دادند و گفتند در کابینه ای که تشکیل می‌دهند حتماً تکلیف پرونده زیر دریایی ها موسوم به پرونده 4000 را مشخص خواهند کرد. اما این وعده انتخاباتی آنها- که بیشتر مخاطبان و حامیان آن شخصیت ها و مقامات گذشته ارتش و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی بودند- تحقق نیافت و حالا معلوم نیست بتوانند از آن به عنوان یک ابزار جدی استفاده کنند.

آنچه مشخص است این است که طی روزهای آینده باید منتظر مطرح شدن دوباره پرونده های فساد «نتانیاهو» در تبلیغات انتخاباتی مخالفان او باشیم اما اینکه این بار این حربه بتواند دست مخالفان «نتانیاهو» را بگیرد چندان مشخص نیست.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا