بین الملل

چارچوب هماهنگی شیعیان، در حال به رخ کشیدن پایگاه اجتماعی‌اش در قبال صدر است/ ورود مرجعیت عراق اوضاع را آرام‌تر می‌کند/ اعلام بی‌طرفی ارتش، نیت الکاظمی را نشان داد

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

کارشناس مسائل منطقه گفت: شرایط عراق به گونه‌ای شده که ممکن است یک صدام جدید از وضعیت فعلی سوء‌استفاده کند و با کودتا بر روی کار بیاید.


«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد ادامه اعتراضات عراقی‌ها در بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی وقایع امروز عراق وجود دموکراسی انجمنی در این کشور است که به نظرم این بهترین نوع ساختار سیاسی برای اداره عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه به حساب می‌آید. متأسفانه فرهنگ استفاده از دموکراسی انجمنی همچنان در کشورهای منطقه نوپا است و به همین دلیل ما می‌بینیم که دولتمردان نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند یا اجازه استفاده از آن را به صورت سالم و صحیح نمی‌دهند. در این بین باید متوجه بود که مقتدی صدر انتظار داشت که پس از انتخابات سال گذشته عراق، با ائتلاف به همراه مسعود بارزانی و محمد الحلبوسی دولت را تشکیل دهد اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت وی ۷۳ نماینده پارلمان از جناح خود را بیرون کشید و به همین دلیل روند سیاسی از کنترل چارچوب هماهنگی شیعیان عراق خارج شد.

وی ادامه داد: پس از آن طی چند روز اخیر قرار بر این شد که محمد السودانی به عنوان نامزد جدید نخست‌وزیر عراق معرفی و در مورد آن رأی‌گیری شود اما تظاهرات روزهای اخیر از سوی جریان صدر مانع این کار شد. در ادامه باید دانست که همچنان در اقلیم کردستان عراق هم اختلاف بر سر انتخاب رئیس‌ کماکان ادامه دارد. در این میان مقتدی صدر مجدداً اوضاع را به هم ریخت و حالا روند به صورتی پیش می‌رود که هیچ چیز در عراق حتی برای ۲۴ ساعت قابل تحلیل و پیش‌بینی نیست. معتقدم که مقتدی صدر به دنبال آن است که هر جور شده حرف خود را به کُرسی بنشاند و در این میان شاهد هماهنگی میان او با مصطفی الکاظمی، مسعود بارزانی و حتی رییس فعلی پارلمان عراق هستیم که یک نگرش مختص به خود را نمایان می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: متأسفانه روند فعلی باعث می‌شود که شیعیان در عراق مورد اتهام و سرزنش قرار بگیرند و در اینجاست که ممکن است یک صدام جدید از وضعیت فعلی سوء‌استفاده کند و با کودتا روی کار بیاید. در شرایط کنونی صدری‌ها به دنبال تغییر سیستم انتخاباتی و قانون اساسی عراق هستند و در این بین مخالفان زیادی هم وجود دارند که نمی‌خواهند این روند تغییر پیدا کند. علاوه بر این مسائل ما شاهد آن بودیم که چارچوب هماهنگی شیعیان در راستای فراخوان صدری‌ها از طرفداران خود خواستند تا اقدام به برپایی تظاهرات کنند که این یک موضوع مهم و تا حدودی خطرناک است. اینکه چارچوب هماهنگی شیعیان، طرفداران خود را به خیابان‌ها می‌کشانند به نوعی خواهان آن هستند تا این پیام را مخابره کنند که آنها هم مانند جریان صدر دارای پایگاه اجتماعی و مردمی بوده و می‌توانند خواسته‌هایشان را در کف خیابان فریاد بزنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس اگر مرجعیت عراق در این بین بیانیه صادر کند شاید اوضاع آرام‌تر و منظم‌تر شود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است جنگ خیابانی به پا شود. اگر درگیری میان طیف‌های منتسب به چارچوب هماهنگی شیعیان و جریان صدر رخ دهد به دلیل اینکه ارتش اعلام بی‌طرفی کرده احتمالاً حشدالشعبی وارد میدان خواهد شد. در اینجاست که مشخص می‌شود نیت الکاظمی به عنوان نخست وزیر فعلی و فرمانده کل قوا از اعلام بی‌طرفی ارتش چیست؛ چراکه او نمی‌خواهد وارد چنین مجادله‌ای شود که یک سر آن جریان مقتدی صدر قرار دارد و سوی دیگر آن را سایر جریان‌های شیعی عراق ایستاده‌اند. بر همین اساس لشگرکشی‌هایی در این میان صورت می‌گیرد به هر حال می‌تواند اوضاع را نامفهوم جلوه دهد و با ورود احتمالی حشدالشعبی ممکن است کمی دامنه تحولات تغییر پیدا کند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا