دانش و فناوری

تلخ و شیرین زندگی خوابگاهی به تعبیر دانشجویان دور از خانواده


فارغ‌التحصیلان دانشگاه همیشه از روزهای دانشجویی به عنوان بهترین دوران زندگی یاد می‌کنند، اما آن‌ها که دانشجوی خوابگاهی هستند خاطرات شیرین‌تری از دوران دانشجویی دارند.

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ اگر با هر فردی که تحصیلات دانشگاهی دارد درباره مقاطع مختلف زندگی صحبت کنیم قطعا به دوران دانشجویی به عنوان یکی از شیرین‌ترین دوران زندگی اشاره می‌کند.

حال اگر آن فرد در دانشگاه شهری دور از خانه و خانواده‌اش تحصیل کرده و زندگی خوابگاهی را تجربه کرده باشد قطعا خاطرات بسیار شیرینی به تعدد از زمان زندگی در خوابگاه تعریف می‌کند.

به تعبیر بسیاری از دانشجویان خوابگاهی زندگی در خوابگاه مانند یک سفر شیرین طولانی مدت است، سختی‌ها و کمبودهایی دارد اما همین سختی‌ها آن را شیرین‌تر، جالب‌تر و خنده‌دارتر می‌کند همانطور که به گفته بسیاری از دانشجویان خوابگاهی کمبودهای خوابگاه سوژه خنده‌های طولانی مدت بچه‌ها در طول حضور در خوابگاه است.

با چند نفر از دانشجویان خوابگاهی صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم تا شیرینی‌ها و تلخی‌های زندگی خوابگاهی را برایمان بگویند.

 

فاطمه محمدی دانشجوی مستقر در خوابگاه دانشگاه مشهد درباره زندگی خوابگاهی و محیط خوابگاه خواهران دانشگاه می‌گوید: وقتی نام خوابگاه را می‌برید به یاد اتاق‌های کوچک با تعداد افراد زیاد و تخت‌های دو طبقه‌ای که استاندارد کافی برای خوابیدن افراد در طبقه بالا را ندارد، می‌افتم.

وی می‌گوید: نردبان‌هایی برای رفت و آمد به طبقه بالایی تخت تهیه شده بود که خطر آسیب جسمی داشت و متاسفانه یکی از دانشجویان آسیب دید چرا که تخت‌ها دارای ایمنی بسیار پایینی است.
یکی دیگر از دانشجویان نیز از تبعیض میان دختران و پسران دانشجو می‌گوید و عنوان می‌کند: اتاق‌های خوابگاه پسران برخلاف دختران ۸ نفره یا کمتر است و هرکدام از پسرها کمدهای مختص خود را دارند که جنس این کمدها هم mdf است اما ما دختران گاهی مجبوریم وسایل خود را در راهروهای خوابگاه نگهداری کنیم.

این دانشجو می‌گوید: برای تماشای تلویزیون و گذران اوقات فراغت، پسرها سالن مخصوص تلویزیون دارند اما برای دخترها در اتاق نمازخانه یک تلویزیون قرار داده‌اند، نظافت خوابگاه پسران نیز هفته‌ای چند بار از طریق خوابگاه انجام می‌شود اما مسوولیت بهداشت و نظافت خوابگاه دختران برعهده خودشان است.

 

یکی دیگر از دانشجویان در میان صحبت‌های هم خوابگاهی‌هایش می‌گوید: چرا فقط از ایرادها صحبت می‌کنید اجازه دهید کمی هم از خوبی‌های زندگی خوابگاهی بگوییم، مثلا در خوابگاه مسوولیت پذیری و همدلی بین دانشجویان برقرار است و اگر خریدی صورت می‌گیرد همه با هم شریک هستند و با یکدیگر استفاده می‌کنند.
گفت‌وگویی تلفنی هم با فاطمه عبدلی دانشجوی یکی از خوابگاه‌های اصفهان برقرار می‌کنیم، عبدلی هم زندگی خوابگاهی را در مستقل شدن توصیف می‌کند و می‌گوید: وقتی در خوابگاه زندگی می‌کنیم مستقل‌تر می‌شویم، اما برای اینکه به مشکل برنخوریم درآمد داشتن مهم است،  اگر از نظر مالی بخواهیم  به خانواده وابسته باشیم شرایط سخت‌تر می‌شود، مستقل شدن‌ از سن کم باعث می‌شود روی شخصیت خود کار کنیم و میزان انعطاف پذیری خود را افزایش دهیم که همین موضوع سبب رشد ما می‌شود.
کوثر میرزایی دانشجوی یکی از خوابگاه‌های شهر ساری نیز می‌گوید: برای من که آدم درون گرایی هستم زندگی خوابگاهی سخت‌تر از دیگران است، اما به طور کل برای زندگی در خوابگاه ابتدا باید حد و مرزها و چارچوب های رفتاری خودت رو داشته باشی تا به تدریج خودت را با شرایط وفق بدهی.
یکی دیگر از دانشجویان خوابگاهی نیز معتقد است: زندگی خوابگاهی سبب می‌شود تا فرد با مسوولیت‌های زندگی آشنا و از دنیای خیالی نوجوانی خارج شده و با دنیای واقعی بیش‌تر در ارتباط باشد که این مسأله سبب حرکت در مسیر رشد می‌شود.

 

دانشجوی دیگری هم زندگی خوابگاهی را سبک جدیدی از زندگی تعبیر می‌کند و می‌گوید: درست است که زندگی در خوابگاه شرایط سختی دارد ولی دانشجوی خوابگاهی سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کند و در مسیر رشد گام برمی‌دارد، این مسیر سخت است اما باید آن را بپذیریم و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش فارس، خبر خوش برای تمام دانشجویان خوابگاهی اینکه مسوولان این روزها برای بهبود شرایط خوابگاه‌های برنامه‌های زیادی دارند.

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان استانداردسازی و تجهیز خوابگاه‌ها را از اولویت‌های این سازمان دانسته و گفته است: زندگی دانشجویان غیر بومی پس از کلاس های درس در خوابگاه‌هاست و مدت زمان زیادی از عمرشان را باید در خوابگاه بگذرانند، بنابراین خوابگاه‌های دانشجویی باید به محلی امن و راحت برای مطالعه، استراحت و زندگی دانشجویان تبدیل شود.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا