موسیقی

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری شد/دادمان: سندنویسی فرهنگی نمی‌کنیم مسأله‌یابی و اقدام می‌کنیم

مراسم تودیع و معارفه معاون هنری حوزه هنری با حضور قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دادمان رئیس حوزه هنری و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تودیع و معارفه معاونت هنری حوزه هنری عصر امروز در تماشاخانه مهر این نهاد برگزار شد. در این مراسم مجدالدین معلمی معاون قبلی تودیع و علی فروزانفر به عنوان معاون جدید معرفی شد.

در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی شاعر و نویسنده کشور که اجرای این مراسم را برعهده داشت در توضیحاتی درباره اهمیت این معاونت بیان کرد: تمام آثار مهم هنری حوزه هنری محصول این معاونت است که به ایران و جهان معرفی شده است.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین علیه السلام بیان کرد: باید یاد و نام هنرمند انقلابی حبیب صادقی را گرامی داشت چراکه هر چه بیشتر فرصت شناختن او پیش می‌آید، بیشتر حسرت نداشتن او را می‌خوریم. او در آثارش حقیقت را به زیباترین گونه ممکن برای آینده ایران روایت کرده است؛ آثاری که حکم گنجینه هنرهای انقلاب است را برای ما به یادگار گذاشته است. حقیقتی که در آثار او است به برکت انقلاب ظهور کرد و تعالی یافت.

او در ادامه با اشاره نکات مهم برجسته شخصیتی معلمی گفت: معلمی فرزند حوزه هنری است. برادر مخلصی که در او پشتکار موج می‌زند. حقیقتاً پر تلاش است که هر روز از مسیر طولانی شهر مقدس قم به تهران می‌آید و برمی‌گردد. او صریح اللهجه است اما در عین حال تواضع دارد. بی‌شک پشتیبان دوستان ما در مراکز هنری بود.

او بیان کرد که یکی از تفاوت‌های مثبت مدیران در حوزه هنری  این است که نقش خود را پشتیبان می‌دانند.  معلمی نیز اینگونه است و ضمناً خوش اخلاق، مهربان و اهل فرهنگ و کارشناس این حوزه است. او از این به بعد به عنوان مشاور بنده در حوزه باقی می‌ماند البته او در بنیاد کتاب که هم‌خانواده حوزه است، مسئولیت خواهد داشت.

دادمان در بخش بعدی صحبت‌های خود درباره مشخصات فروزانفر گفت که او در جهد، تلاش خستگی ناپذیر و خلاقیت و نوآوری شهره است. او هم درد هنرمندانی است که چنین تجربه‌هایی دارند. او در دوره مدیریتش در حوزه هنری استان تهران کار جبهه‌ای، قرارگاهی را به خوبی انجام داد. این فراهم کردن بستر برای افراد بیرون از حوزه که جزو خانواده هنر انقلاب‌اند، کار مهمی است که فروزانفر در مدیریت استانی آن را انجام داد.

این مدیر فرهنگی و هنری در پایان بیان کرد که باید با سرعت بیشتری در مسیر تحولی گام برداریم. تلاش ما این است که سند نویسی  نکنیم بلکه مسأله‌یابی کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

بیابانکی هنگام اجرای بخش بعدی خود به نکته مهمی اشاره کرد. او گفت: آقای دادمان جریان مقابل ما در ادبیات و مطبوعات بسیار جدی کار می‌کنند اما در این حوزه ما بسیار کم‌کار شدیم. زمانی که مجله “شعر” چاپ می‌شد به عنوان یک مجله جریا‌ن‌ساز معروف بود که مانند آن کمتر امروز دیده می‌شود. خاطرم هست که ویژه‌نامه این مجله درباره سیاه‌پوستان و یا استاد علی معلم در یک روز کاملاً تمام می‌شد. باید در این حوزه جدی‌تر عمل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی سخنران بعدی بود که به سخنرانی پرداخت. او معاونت هنری را سنگری در کارزار نامید و گفت: اینجا سنگری در میان کارزاری نزدیک به چکاچک شمشیر است؛ در زمانه‌ای که مستضعفین دارند مشکلاتی را تحمل می‌کنند و دشمنان از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی «تبیین» را به عنوان یک واجب پیش روی ما باز کردند و بار سنگین آن بعد از مسئولین و مردم روی دوش هنرمندان است.

او راجع به مجدالدین معلمی گفت: معلمی عزیز که برادر من است اهل قلم، هنر و مجاهد و تلاش‌های او ستودنی است. در این جلسات باید تعریف کرد و من سعی می‌کنم از این مناسبات مرسوم جلوگیری کنم. معلمی آدم توانمندی و با حوصله است و صبر می‌کند برای هدفی که قرار است با گروهی به آن برسد.

قمی درباره وظیفه معلمی در مسئولیت جدید مدیر بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: من به صراحت خواستم ماجرای کتاب را در اسلام ناب و جبهه فرهنگی جدی بگیرد؛ موقعی سرودن و ستودن دارد که بتواند در مسئله تبیین مشکلی حل و سنگری را فتح کند.

کوروش زارعی دیگر سخنران این برنامه درباره حوزه هنری گفت: همیشه به دوستانم گفته‌ام که خوش به سعادت ما که در جایی مانند حوزه هنری کار می‌کنیم. من در ارشاد و دیگر نهادها رفت‌وآمد دارم اما حوزه هنری جای دیگری است. ما از لحظه لحظه عمرمان در حوزه هنری لذت می‌بریم. این همدلی و هم افزایی و برادری و یکی بودن را هیچ جای دیگر ندیدم. اینجا تنها جایی است که رییس آنجا مانند برادر ما است. ما در سر کار با هم دعوا می‌کنیم زیرا کار برای ما مهم است اما در عین حال صمیمی و دوستیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در بخش بعدی صحبت‌های خود درباره معلمی و فروزانفر بیان کرد که  هردوی آنها ولایتی، پای‌کار، پرتلاش، انقلابی و خوش‌ برخوردند.بچه‌های حوزه خودشان را خادم مردم و هنر انقلاب می‌دانند نه مدیر و مانند برخی مدیران کلاس نمی‌گذارند.

بعد از این تصاویری از معلمی در روزهای آخر فعالیتش در معاونت هنری حوزه پخش شد.

معلمی شش برنامه ای که در طول دوران مدیریت داشت را به ترتیب برشمرد: اول، نظم تشکیلاتی در حوزه معاونت هنری که تلاش برای شکل گیری کمیته جذب از آنها بود و در نهایت، شکل گرفت‌ چنانکه فکر می کنم دیگر نیروی پروژه ای نداریم دوم، صرفه جویی، سوم، برنامه محوری، چهارم،تمرکز بر انجام برنامه‌ها و هدف‌گذاری برای هر بخشی، پنجم، حفظ سرمایه‌های انسانی و معنوی و 6 یادگارهایی که امیدوارم بماند در آینده ثمر بدهد، مثل: مکتب مهر و سپهر سوره هنر جدید.

او راجع به علی فروزانفر گفت: علی فروزانفر پرکار، پرتوان زحمتکش و انقلابی است و من مسئولیت جدید را به او تبریک می‌گویم و برایش آرزوی موفقیت دارم و به هر شکلی کمکش می‌کنم. او سرمایه حوزه هنری است.

بعد او از اختلاف نظرها بین او و محمدمهدی دادمان پرده برداشت و اذعان کرد: از دادمان تشکر می‌کنم که جز برادری و احترام بین ما حاکم نبوده است با وجود اختلاف نظرها که داشتیم و می‌توانم بگویم حوزه هنری مد نظر من و دادمان دو تا است.

معلمی در انتهای سخنانش عنوان کرد: خوشبخت ترین مدیر کسی است که همکاران خوبی دارد و من خوشبخت ترینم؛ صحبت‌های زارعی را درباره ویژگی‌های خاص حوزه هنری تکرار نمی‌کنم. لطفاً طرح‌هایتان را در حوزه کتاب به من بفرستید تا بتوانیم کتاب به رسانه اول سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری تبدیل کنیم.

علی فروزانفر نیز در سخنان خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) گفت:  از دادمان برای اعتمادی که به من داشتند تشکر می کنم  زیرا مسئولیت این جایگاه مهم را بر عهده من گذاشتند چون بزرگانی قبل از من مسئول بودند.

فروزانفر درباره معلمی گفت: تمام تعریفاتی که از معلمی گفته شد روز به روز شاهد بودیم و به طور نمونه، در 13 دی 98 وقتی خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را دادند، ما همه در دفتر دادمان بودیم و همه متأثر بودند اما معلمی مهربان و هر از گاهی یک دنده، انگار پدر از دست داده بود و گریه‌های او برای من روضه بود.

او گفت:  من حوزه هنری را قلباً دوست دارم و خودم را خادم عرصه فرهنگ و هنر هنرمندان حوزه هنری و معاونت حوزه هنری می‌دانم. در عصر فعلی و با راهی که دوستان در حوزه هنری طی کردند بهتر است مرزبندی‌های ساختاری و اداری کمرنگ‌تر شود و با شناختی که در سال‌های قبل دارم امیدوارم بتوانیم عملکردی درخشان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: معاونت هنری حوزه هنری بر مکتبی بودن و انقلابی بودن مصر است علاوه بر اینکه به عمق بخشی هنر می‌پردازد. معاونت هنری پشتیبان، حامی و ضریب دهنده به فعالیت‌های حوزه هنری در عرصه‌های مختلف خواهد بود.

در پایان این مراسم لوح یادبود و حکم مشاور به معلمی و حکم معاونت هنری به فروزافنر اهدا شد.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا