بین الملل

آمریکا بیش از ۵ میلیارد دلار موشک به عربستان و امارات می فروشد

علی رغم اعلام آتش بس در یمن؛

وزارت خارجه آمریکا با فروش ۳ میلیارد دلار موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی و بیش از ۲ میلیارد موشک تاد به امارات متحده عربی موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش ۳ میلیارد دلار موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی موافقت کرده است.

در همین ارتباط نیز آژانس همکاری دفاعی آمریکا گفت: وزارت خارجه آمریکا قرارداد احتمالی برای فروش بیش از ۳ میلیارد دلار موشک پاتریوت و تجهیزات مرتبط با آن به عربستان سعودی را تأیید کرده است.

این آژانس وابسته به وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه ارسالی خود به کنگره اعلام کرد: در مجموع ۳۰۰ موشک از این نوع توسط پادشاهی سعودی از واشنگتن درخواست شده است و وزارت امور خارجه با صدور قطعنامه فروش موشک‌های بالستیک تاکتیکی پیشرفته PATRIOT MIM-۱۰۴E و تجهیزات مربوطه به دولت عربستان سعودی با هزینه‌ای تقریبی ۳.۰۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا همزمان فروش ۲.۲۴۵ میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به امارات متحد عربی در قالب موشک‌های تاد را تائید کرده است.

تائید فروش تسلیحات نظامی آمریکایی به عربستان و امارات کمتر از ۳ هفته پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد. سفری که به اعتقاد بسیاری دستاورد مورد نظر واشنگتن از جمله در زمینه همراهی ریاض در بازار نفت را نداشت. این سفر حتی در میان گروه‌های آمریکایی نیز با انتقادهای زیادی همراه شد و بسیاری سفر بایدن به عربستان را فاقد دستاورد عنوان کردند.

در عین حال تائید فروش گسترده تسلیحات نظامی مرگبار به عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد که پیشتر دولت بایدن مدعی اعمال محدودیت فروش سلاح به ریاض به دلایل حقوق بشری شده بود و اکنون به نظر می‌رسد که واشنگتن محدودیت‌های فروش سلاح به ریاض را علی رغم ادامه جنگ علیه یمن تسهیل کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا