اقتصاد

استلانتیس در پرونده آلودگی هوا محکوم به پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار جریمه شد

شرکت استلانتیس که در پی ادغام دو خودروساز برتر جهان یعنی فیات کرایسلر و گروه پژو سیتروئن ایجاد شده است، پس از اعتراف به جرم خود در مورد آلایندگی خودروهای دیزلی در ایالات متحده، در دادگاهی به پرداخت حدود ۳۰۰ میلیون دلار محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شرکت تابعه گروه استلانتیس Stellantis که در پی ادغام دو خودروساز برتر جهان یعنی فیات کرایسلر و گروه پژو سیتروئن ایجاد شده است، پس از اعتراف به جرم خود در مورد آلایندگی خودروهای دیزلی در ایالات متحده در ماه ژوئن، در دادگاهی روز دوشنبه به پرداخت حدود 300 میلیون دلار محکوم شد.

شرکت فیات کرایسلر آمریکاFCA US  قبلاً با وزارت دادگستری این کشور توافق نامه ای منعقد کرده بود و موافقت کرد که 96.1 میلیون دلار جریمه بپردازد و 203.6 میلیون دلار را نیز به عنوان ضرر و زیان پرداخت کند. این شرکت که اکنون یکی از واحدهای استلانتیس محسوب می‌شود، همچنین به سه سال تعلیق سازمانی محکوم شد.

این شرکت به ارائه اظهارات نادرست در مورد آلایندگی خودروهای دیزلی در بیش از 100 هزار دستگاه خودروی جیپ گرند چروکی و رم 1500 دیزلی در ایالات متحده که در سال های 2014 تا 2016 ساخته شده‌اند، متهم شده بود.

وزارت دادگستری اعلام کرد که شرکت FCA برای تقلب در آزمایش‌های آلایندگی ایالات متحده دست به توطئه زده است.

تاد کیم، دستیار دادستان کل آمریکا در این باره گفت: این مجازات 300 میلیون دلاری “نتیجه یک تحقیق جامع سه ساله است.”

وی افزود: این تصمیم نشان می‌دهد که وزارت دادگستری متعهد است که متخلفان شرکتی را نسبت به گمراه‌کردن تنظیم‌کننده‌ها پاسخگو نگه دارد.

به گفته دولت آمریکا، این شرکت قبلاً در یک پرونده شکایت دسته جمعی درباره خودروهای دیزلی 311 میلیون دلار جریمه مدنی و 183 میلیون دلار غرامت به بیش از 63000 نفر پرداخت کرده بود.

بر اساس این گزارش، سه کارمند شرکت فیات کرایسلر آمریکا نیز به توطئه برای فریب سازمان‌های ناظر و نقض قانون هوای پاک متهم شده اند و در انتظار محاکمه هستند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا