سیاسی

برگزاری فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد در بهمن ماه


فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در اختتامیه فاز طراحی فن چالش‌های فضایی موتور پیشران فوق سرد که در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: فن چالش ها و مسابقات علمی و فنی در زمینه های مختلف یکی از متداول ترین راهکارهای شناسایی و جذب علاقه مندان و اندیشمندان در یک حوزه علمی، صنعتی و یا فناوری است.

وی افزود: برگزاری فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با توجه به شکل گیری و رشد صنعت فضایی ایران اسلامی در بخش خصوصی و همچنین علاقه‌مندی متخصصین و شرکت ها به همکاری و ورود به حوزه صنعت ماهواره‌بر می‌تواند زمینه ای برای شناسایی و جذب نیروهای علاقه مند، تشکیل تیم های تخصصی و تاسیس شرکت های دانش بنیان در این زمینه و نهایتا خلق نوآوری در تولید موتور با پیشران فوق سرد جهت به کار گیری در پروژه های بزرگ کشور در زمینه ماهواره بر می باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه موتور یکی از مهم ترین گلوگاه های فناورانه پرتابگرهای فضایی است و توسعه فناوری های مربوط به موتور از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: هدف برگزار کنندگان فن چالش موتور، توسعه فناوری و ساخت موتور با پیشران فوق سرد با بهره گیری از رقابتی سالم بین گروه های شرکت کننده در این چالش است.

حدادپور در تشریح موتور با پیشران فوق سرد گفت: موتورهای موشکی اغلب از احتراق مواد شیمیایی به منظور تامین انرژی لازم استفاده می کنند امام انواع غیر احتراقی نیز مانند رانش گرهای گاز سرد و موشک های حرارتی هسته ای وجود دارد. به وسیله ای که توان حرکت آن ها توسط موتورهای موشکی تامین می گردد، موشک گفته می شود.

وی از امکان سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی به عنوان بخش های اصلی این فن چالش نام برد و افزود: این فن چالش با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان ساخت: این فن چالش، از ابتدای فاز امکان سنجی یک موتور با پیشران فوق سرد تا مرحله ساخت و تست پروازی به صورت استاندارد در حال اجراست و در هر مرحله تیم های برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم میگردد و در نهایت برای برنده این فن چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرار گیری درماهواره برها فراهم می گردد.تا امروز سه مرحله اول فن‌چالش که شامل فاز طراحی است به اتمام رسیده است.

حداد پور تشریح کرد: در هر مرحله علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه اختصاصی هر مرحله نیز در اختیار تیم‌ها قرار داده شده است. در تدوین این دفترچه‌ها، از تجربیات مشاوران صنعتی و دانشگاهی استفاده شده است. این دفترچه‌ها در حکم یک استاندارد مدون برای توسعه و طراحی موتور مورد استفاده قرار گرفته است. در انتهای هر مرحله نیز، بر اساس دفترچه‌های هر مرحله تیم‌ها توسط کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و تیم‌های راه یافته به مراحل بعدی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: در انتهای فاز طراحی دقیق و با اتمام فاز طراحی، 5 تیم وارد مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی شده‌اند. این تیم‌ها در حال حاضر در قالب 5 تیم حقوقی به فعالیت مشغول هستند. لازم به ذکر است جوایز مراحل مختلف تا این فاز پرداخت شد است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: تا اینجا بیش از 80 نفر در مراحل مختلف طراحی موتور به صورت مستقیم در تیم‌های مختلف درگیر بوده‌اند و در مجموع چیزی بیش از 63 هزار نفر ساعت وقت صرف طراحی موتور شده است. همچنین در مجموع این مراحل نیز چیزی در حدود 40 میلیارد ریال توسط شرکت‌کنندگان در فن‌چالش هزینه شده است. خروجی این مراحل 2500 صفحه گزارش طراحی موتور سوخت مایع است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا