شهرستان ها

سویه جدید کرونا قدرت انتقال به ۱۸ نفر دارد/ هیئات‌ها مراقب باشند

شاهرود- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه در سویه جدید کرونا هر فرد می‌تواند ۱۸ نفر را بیمار کند، گفت: هیئت‌های عزاداری حتماً مسائل بهداشتی و ماسک را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شیبانی در نشست پیش از ظهر پنجشنبه شورای فرهنگ عمومی شاهرود به میزبانی فرمانداری با اشاره به افزایش شما مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر، ابراز کرد: در این هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد بستری‌های کرونایی در شهرستان شاهرود بودیم و این در حالی بود که سه هفته پیش تعداد بستری‌های ما در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به صفر رسیده بود.

وی با بیان اینکه سویه جدید کرونا با امیکرون تفاوت‌هایی دارد، تاکید کرد: امیکرون ۳.۸ نفر را به ازای هر یک بیمار مبتلا می‌ساخت اما سویه جدید ۱۸.۶ نفر به ازای هر نفر بیمار را می‌تواند مبتلا کند که این نشان می‌دهد خطر شیوع سویه جدید شش برابر قبلی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه در سویه جدید هر نفر می‌تواند ۱۸ نفر را بیمار کند، بیان کرد: شکل بیماری در سویه جدید قدری به خاطر واکسیناسیون عمومی، ضعیف‌تر است و کمتر منجر به بستری می‌شود به نحوی که در شاهرود و میامی به صورت هفتگی یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مراجعه مشکوک کرونا داریم که از این بین حدوداً ۴۵ نفر است.

شیبانی با بیان اینکه وقتی افراد امیکرون می‌گرفتند به واسطه شدت بیماری، نگرانی‌هایی درباره افراد کم خطر مانند جوانان نیز وجود داشت اما سویه جدید که غالب است، چهره کمتری از بیماری را بروز می‌دهد اما بالاخره برای افراد دارای ریسک بالا مانند بیماران قلبی، سالمندان و کسانی که واکسن نزده‌اند، بیشتر خواهد بود، گفت: عمده کسانی که در این سویه درگذشتند، بیماری مزمن داشتند.

وی با بیان اینکه سویه جدید منتظر یک تجمع است که بلافاصله شیوع پیدا کند، ابراز کرد: عزاداری محرم می‌تواند گستردگی زیادی به این ویروس بدهد و در نتیجه هر چه گستردگی بیشتر شود، تعداد افراد مبتلا نیز افزون خواهد شد در نتیجه تعداد فوتی‌ها بیشتر می‌شود زیرا افراد با ریسک بالا را نیز مبتلا می‌سازد در نتیجه باید بیش از گذشته رعایت فاصله گذاری را صورت داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه برای ریشه کنی بیماری باید ۷۵ درصد مردم یا بیماری را در مقطع زمانی کوتاه بگیرند یا واکسینه بشوند که این امر اتفاق نیفتاده است، گفت: بهترین دستورالعملی که چند روز قبل نیز ابلاغ شد، برگزاری مراسم با رعایت نکات بهداشتی به صورت دقیق را جایز دانسته است به عبارت دیگر در این دستورالعمل اشاره شده که باید رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گیرد.

شیبانی با بیان اینکه هیئت‌ها تا می‌توانند باید مراسم را در فضای باز برگزار کنند، گفت: اصلاً نذورات را نباید در سر سفره ارائه کرد که خوشبختانه این مسائل در شاهرود رعایت می‌شود همچنین از مردم می‌خواهیم ماسک و واکسیناسیون را نیز می‌خواهیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا