دانش و فناوری

ردپای شبح: کشف ردپای 12 هزار ساله که تنها در رطوبت هوا قابل رویت است

باستان شناسان دانشگاه کرنل و گروه تحقیقات انسان شناسی Far Western، مجموعه بزرگی از ردپای انسان در یوتا (UTTR) آمریکا کشف کرده‌اند که گفته می‌شود قدمت آن‌ها به 12 هزار سال پیش برمی‌گردد و آن را «ردپای شبح» نامیدند زیرا وقتی هوا رطوبت دارد قابل رویت هستند و سپس ناپدید می‌شوند.

«دارون دوک» از گروه تحقیقات مردم شناسی Far Western و «توماس اوربان» از دانشگاه کرنل، دو محققی هستند که در سایت تحقیقاتی به نام Wishbone این کشف بزرگ را انجام داده‌اند. قبلا در این سایت یک آتشدان با استخوان‌های سوخته پرندگان، زغال چوب، ابزار سنگی و اولین موارد استفاده شناخته از تنباکو در جهان کشف شده بود که گفته می‌شود همگی آن‌ها مربوط به 12300 سال پیش هستند.

نحوه کشف ردپا انسان‌های باستانی

اولین بار اوربان «ردپای شبح» را مشاهده کرد. ردپایی که اگر شرایط رطوبت آن منطقه مناسب باشد ظاهر می‌شود و سپس دوباره ناپدید خواهد شد.

محققان سپس با استفاده از رادار زمین‌نفوذ (GPR) به سرعت توانستند ردپاهای مخفی را شناسایی کنند. در مجموع، در این منطقه 88 ردپا کشف شده که طبق گفته باستان شناسان شامل بزرگسالان و همچنین کودکان بین 5 تا 12 سال می‌شود.

دوک درباره نحوه ثبت این ردپاها روی زمین توضیح می‌دهد:

«به نظر می‌رسد مردم در آب کم عمق [موجود در این منطقه] راه می‌رفتند، شن و ماسه به‌سرعت اثر پا آن‌ها را ثبت می‌کردند (همان چیزی که اکنون در ساحل اتفاق می‌افتد)، اما در زیر ماسه لایه‌ای از گِل وجود داشت که باعث می‌شد ردپا دست نخورده باقی بماند.»

کشف باستان شناسان بسیار مهم محسوب می‌شود، زیرا تاکنون فقط یک بار دیگر چنین ردپایی در ایالات متحده کشف شده است. مورد قبلی در پارک ملی ایالت نیومکزیکو کشف شده بود که در آن محققان پس از سال‌های حفاری و تحقیق موفق شدند ردپای انسان مربوط به دوران پلیستوسن (Pleistocene) را در سال 2018 پیدا کنند.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا