جامعه

گورنهاده‌های خاتون ۶ هزار ساله به موزه شوش منتقل شدند

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش از انتقال اشیای گور پیش از تاریخ چگاسفلی (خاتون) به موزه شوش خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، بیژن حیدری‌زاده بیان کرد: این اشیا در ویترین مربوط به این تدفینِ پیش از تاریخ قرار گرفت و با این انتقال، ویترین آرامگاه زن ۶ هزار ساله چگاسفلی در موزه باستان‌شناسی شوش پس از سه سال و نیم تکمیل شد.

او در ادامه با بیان این‌که محوطه باستان‌شناختی چگاسفلی یا تل باستانی چگاسفلی از آثار ملی ایران است که در دشت زهره در جنوب‌شرقی خوزستان و به فاصله اندکی از خلیج‌فارس قرار دارد، افزود: این محوطه باستانی یک مکان آئینی بسیار مهم است که در دشت زیدون و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره شهرستان بهبهان در استان خوزستان قرار دارد و یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخ در جنوب‌غربی ایران است که متعلق به دوران ۴۷۰۰ تا ۳۸۰۰ پیش از میلاد است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به این‌که چگاسفلی یکی از محوطه‌های تاریخی نامزد ثبت جهانی است گفت: پیرامون محوطه چگاسفلی ناحیه‌ای قرار دارد که ساکنان باستانی محوطه، مردگان خود را در آن‌جا به خاک سپرده‌اند که دریافت‌های اولیه باستان‌شناسان از گورستان این محوطه نشان می‌دهد، سنت تدفین در تل چگاسفلی واقع در جنوب‌غربی ایران منحصربه‌فرد بوده و نظیر آن در هیچ مکان دیگری یافته نشده است.

وی افزود: یکی از گورهای منحصربه‌فرد این محوطه، متعلق به زن جوانی است که عباس مقدم کاوشگر گورستان چگاسفلی، نام آن را خاتون می‌گذارد. اشیای داخل گور او و قرارگیری گور اختصاصی‌اش در میان گور نخبگان آن دوره نشان از جایگاه اجتماعی، سیاسی و مذهبی این زن جوان داشت که همین موضوع باعث شد تا تیم کاوش با همکاری پایگاه میراث‌جهانی شوش در اواخر سال ۱۳۹۷، او را به موزه شوش انتقال دهند.

حیدری‌زاده با بیان این‌که برای او، جایگاه (ویترین) ویژه‌ای ساخته شد تا در معرض دید مردم باشد، اضافه کرد: هم‌اکنون در این جایگاه، افزون بر اسکلت، اشیایی که درون گور خاتون قرار داده شده بود همانند وضعیت اولیه کشف جانمایی شدند.

وی توضیح داد: جسد خاتون را در یک چاله ساده گذاشته بودند و او را به شیوه چمباتمه‌ای یا جنینی دفن کرده بودند که این تدفین، یکی از روش‌های تدفین در جهان باستان است، همچنین در کنار خاتون یک لگن مسی بزرگ، یک کوزه مسی، یک سنجاق‌سر، دو کاسه مرمرین، یک جام سفالی، یک خنجر، یک شمشیر بزرگ و مقدار زیادی قلاب‌های بافندگی قرار داده شده بود، ضمن این‌که یک سنگ وزنه هم نزدیک پیشانی خاتون قرار دارد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به این‌که در جهان باستان، اشیای متعلق به فرد به همراه او دفن می‌شدند تا در دنیای پس از مرگ به‌کار او بیاید، عنوان کرد: به همت پایگاه میراث‌جهانی شوش و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، گورنهاده‌های خاتون چگاسفلی نیز پس از سه سال و نیم به موزه شوش منتقل و در کنار اسکلت او و در ویترین ویژه‌ای که برای او ساخته شده بود، قرار داده شدند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا