بین الملل

تایوان: به نظر می‌رسد مانورهای چین شبیه‌سازی حمله است

تایوان امروز (شنبه) گفت که تمرینات نظامی چین به نظر شبیه سازی حمله به این جزیره خودگردان است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پس از عبور چندین کشتی جنگی و هواپیمای چینی از خط میانی تنگه تایوان وزارت دفاع تایوان در توییتر اعلام کرد که نیروهای مسلح تایوان هشداری صادر کردند، گشت‌های هوایی و دریایی را در اطراف جزیره اعزام کردند و سامانه‌های موشکی زمینی را در واکنش به این وضعیت فعال کردند.
چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوایل این هفته، رزمایش‌های نظامی را آغاز کرد و گفت که این سفر ناقض سیاست «چین واحد» است.
چین این جزیره را به عنوان یک استان جدا شده می‌بیند و بازدید مقامات خارجی از تایوان را به منزله به رسمیت شناختن حاکمیت آن می‌داند.
به گزارش خبرگزاری مرکزی تایوان، ارتش تایوان به طور جداگانه روز شنبه چهار هواپیمای بدون سرنشین را که در مجاورت شهر کینمن در حال پرواز بودند شناسایی کرد. به گفته فرماندهی دفاعی کینمن تایوان، چهار هواپیمای بدون سرنشین که تایوان معتقد است چینی هستند، بر فراز آب‌های اطراف جزیره کینمن و جزیره لییو و جزیره بیدینگ در نزدیکی آن مشاهده شدند. ارتش تایوان در واکنش به آن، گلوله‌های اخطار شلیک کرد.
تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در توییتی نوشت: «دولت و ارتش ما از نزدیک تمرینات نظامی و عملیات جنگ اطلاعاتی چین را زیر نظر دارند و آماده پاسخگویی در صورت لزوم هستند.
وی افزود: من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که از تایوان دموکراتیک حمایت کند و هرگونه تشدید وضعیت امنیتی منطقه را متوقف کند. کینمن مجموعه‌ای از جزایر است که توسط تایوان اداره می‌شود. این جزایر تقریباً در 10 کیلومتری (6.2 مایل) شرق شهر ساحلی چین شیامن در استان فوجیان قرار دارند.
مانورهای نظامی چین از پنجشنبه آغاز شده و انتظار می رود تا یکشنبه ادامه داشته باشد. تاکنون، این رزمایش‌ها شامل حملات موشکی به اهدافی در دریاهای شمال و جنوب جزیره است که بازتابی از آخرین رزمایش‌های نظامی بزرگ چین در سال‌های 1995 و 1996 با هدف ترساندن رهبران و رای‌دهندگان تایوان بود. تایوان ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داده و مانورهای دفاع غیرنظامی برگزار کرده است.
دولت بایدن و پلوسی گفته‌اند که ایالات متحده همچنان به سیاست «چین واحد» متعهد است که پکن را به عنوان دولت چین به رسمیت می‌شناسد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا