اقتصاد

بلاکچین بیشتر از اینترنت روی جامعه تاثیر خواهد گذاشت

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تاکید کرد که فناوری بلاکچین در زندگی بشریت و جوامع و دولت‌ها تاثیر بیشتری از اینترنت خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  بلاک‌چین (Blockchain) یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود. مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و پادشاه ارزهای دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد.

بلاک چین یک فناوری جدید است که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم می‌کند. این فناوری در حقیقت نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می‌شوند، توزیع شده است. به دلیل بهره بردن از رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، سوابق ثبت‌شده قابل هک یا حذف نیستند. بیت کوین اولین کاربرد این فناوری بود اما از این سیستم انقلابی برای هر سیستمی که لازم باشد نیاز به اعتماد به واسطه‌ها و افراد شخص ثالث کاهش یابد، می‌توان بهره برد.

«مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، اظهار داشت: «امروز جهان به واسطه توسعه فناوری‌ بلاکچین در آستانه یک تحول دیجیتال قرار گرفته که بر اساس نظر بسیاری از صاحب‌نظران شاید اثری گسترده‌تر از توسعه اینترنت بر زندگی بشر داشته باشد.»

وی معتقد است این پارادایم‌شیفت جنبه‌های مختلف زندگی بشر را به احتمال زیاد در می‌نوردد و از جمله مدل‌های حکمرانی و مفهوم دولت مدرن را به چالش خواهد کشید و نقش بازیگران غیردولتی را بیشتر نموده و احتمالا دنیا را جای دموکراتیک‌تری خواهد نمود.

توانگر با توجه به این موضوع که بلاکچین در توسعه اقتصادی نیز تغییرات شگرفی را به همراه آورده است، افزود: «از جمله رواج تبادل رمزارزها میان مردم تبدیل به یک اکوسیستم جهانی شده و نظام سنتی مالی جهانی را به چالش کشیده است. برای نمونه استفاده از این رمزارزها موجب تسهیل در پرداخت‌های بین‌المللی میان افراد شده است و تبادلات مالی را ارزان‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر نموده است. خصوصا برای کشورهایی مانند ایران و روسیه که دسترسی سخت‌تر و محدودتری به نظام‌های پرداخت بین‌المللی مانند سوئیفت دارند.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان داشت که کشورهای دوست می‌توانند با توسعه رمزارزهای مشترک، از جمله پول‌های الکترونیکی مورد حمایت بانک مرکزی آنها، تبادلات تجاری و مالی مشترک میان خود و سایر کشورها را بدون استفاده از دلار توسعه داده و علاوه بر کاهش وابستگی به قید و بندهای دلار از مواهب دیگر نیز برخوردار شوند.

توانگر به بحث استفاده از فناوری بلاکچین در اقتصاد و ترکیب آن با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز ورود و اعلام کرد با تغییر نظامات حقوقی حاکم بر مبادلات اقتصادی و با کاهش هزینه‌های مبادله می‌تواند مبادله اقتصادی را به سمت بهینه‌تر شدن سوق دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص سویه‌های تاریک بلاکچین را نیز برشمرد گفت: «علی‌رغم اینکه امکان دستکاری دولت‌ها در رمزارزها مانند ارزهای فیات ممکن نیست اما این رمزارزها می‌توانند آثار ناپایدارکننده بر وضعیت کلان اقتصادی کشورها داشته باشند.»

توانگر با ذکر این نکته که رمزارزها می‌توانند هدف سوداگری سرمایه‌گذاران و بازیگران بزرگ قرار گیرند تاکید داشت که این حوزه حتما نیازمند رگولاتوری منعطف و نظارت است.

از دیدگاه توانگر اقتصاد دیجیتال یک سری ویژگی دارد که داده محوری، ارزش آفرینی سرمایه های فکری و سرعت بالای انتشار فناوری، عدم ثبات برخی از این موارد است. او تاکید کرد اقتصاد دیجیتال در ایران سهمی 6.5 درصدی دارد و پیش بینی می‌شود این آمار تا چند سال آینده به زودی به بالای ده درصد برسد.

وی همچنین به ویژگی های رمزارزها و بلاکچین اشاره کرد و تصریح کرد: «ذخیره تمام اطلاعات و تراکنش ها، پرداخت بدون مرز و همتا به همتا، خدمت وام دهی بدون نیاز به بانک، متاورس و NFTها، ایجاد رمزارزهای باثبات و توکن های با پشتوانه دارایی های مختلف و خدمات تبدیل دارایی بدون نیاز به صرافی از این ویژگی ها است.»

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا