شهرستان ها

«یوم‌العباس» نماد اقتدار و عزت شیعه

زنجان- امروز پس از دو سال بار دیگر خیابان های شهر زنجان مملو از جمعیت عزاداری شد که در «یوم العباس» حقیقت راه حسین(ع) را فریاد می زنند.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها، زهرا مقدمی: اینجا هر گوشه‌اش بوی محرم گرفته و همه جا طنین «یا عباس» و نوای سوزناک «ای شمع حرم خانه، قربانین اولوم عباس» به گوش می‌رسد. اینجا همه نقطه‌اش رنگ محرم به خود گرفته، محرمی به وسعت جهان که نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است.

امروز یوم العباس است و شهر زنجان به وعده‌گاهی برای تجمع همه عدالت‌خواهان جهان از هر مذهب و فرقه‌ای در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان تبدیل شده است، اینجا همه عدالت و آزادی را در عبارت «لبیک یا حسین» تفسیر می‌کنند.

هشتم محرم، نمایش عشق و ارادت زنجانی‌ها به شهدای کربلا است که در فضای شهر طنین‌انداز می‌شود و ندای «لبیک یا حسین» را امروز در نقطه‌ای فراتر از تاریخ ۱۴۰۰ سال پیش فریاد می‌زنند تا به جهانیان نشان دهند که پیروان راه سید و سالار شهیدان امروز در ایران اسلامی زیر سایه ولایت در مقابل مستکبران ایستاده‌اند.

امروز عزاداری زنجانی‌ها نقطه عطف تاریخ است، تاریخی که ۱۴۰۰ سال پیش خونین شد و خط سرخ این خون امروز در امتداد تاریخ در شهر شور و شعور حسینی شاهد تفسیر عشق و دلدادگی به شهدای دشت کربلا و سرور و سالار شهیدان است.

در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان پیدا می‌کند و می‌توان اوج اتحاد، عزت، اقتدار و شکوه شیعه را در انسجام و وحدت در اجتماع میلیونی مردم در دسته شکوهمند حسینه اعظم زنجان دید.

هشتم محرم نه یک روز بلکه فرصتی است برای نمایش دریایی از دلدادگی و اخلاص به خط سرخ شهادت و ولایت، آری اینجا زنجان است. دریای عشق جوشان به بدنی که زیر سم اسبان ماند، دستان بریده در صحرای کربلا، به علی اکبرش، به علی اصغرش و زنی که با همه غم‌هایش در برابر ناکثین تاریخ عزتمندانه ایستاد.

آری، عشق اینجاست، شوری عظیم و پاک که تنها عباس و حسین، سرداران خونین‌بال کربلا را فریاد می‌زند؛ عباسی که علمدار لشکر عشق بود و مردانه در برابر تزویر ایستاد؛ ایستاد تا بگوید عشق را منطقی جز وصل معشوق نیست، حتی اگر وصل در دریای خون باشد.

طوفان‌ها می‌خوابند ولی پرچم حسین نه

آری «بادها و طوفان‌ها می‌خوابند ولی هرگز پرچم حسین نمی‌خوابد». زمانی که حاج ولی‌الله کلامی مداح شهیر آذری‌زبان رجز می‌خواند، اقیانوس جوشان مردم فریاد او را پاسخ می‌گویند و جلوه‌ای باشکوه و عظیم از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان را نشان می‌دهند و کنگره بزرگ عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را برای جهانیان به نمایش می‌گذارند.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم‌العباس مشهور است و در این روز جلوه‌های ناب و بی‌بدیلی از عزاداری در رثای سالار شهیدان به نمایش گذاشته می‌شود که در نوع سبک عزاداری و اشعار و مرثیه‌ها به عنوان یک نمونه و الگو مطرح است.

امروز در زنجان یوم‌العباس است، اجتماعی بزرگ و معنادار رقم خورده است، اجتماع شیعه و سنی، مسیحی و … آمدند تا عشق و ایثار را در فریاد آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی امام حسین (ع) و با شعار «یا حسین» و «یا عباس» تفسیر کنند.

اینجا حضور مردم، تفسیری به وسعت دنیا دارد، اینجا زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی شاهد جلوه‌ای ویژه از عشق و دلدادگی است، اینجا شکوه حضور عزاداران اباعبدالله به نمایش درمی‌آید تا جهان بار دیگر شاهد شیفتگی در دسته حسینیه اعظم زنجان باشد.

در هشتم محرم، زنجان وسعتی به اندازه تمام جهان پیدا می‌کند و می‌توان اوج اتحاد، عزت، اقتدار و شکوه شیعه را در انسجام و وحدت اجتماع میلیونی مردم در دسته شکوهمند حسینیه اعظم زنجان دید

در هشتم محرم، زنجان وسعتی به اندازه تمام جهان پیدا می‌کند و می‌توان اوج اتحاد، عزت، اقتدار و شکوه شیعه را در انسجام و وحدت اجتماع میلیونی مردم در دسته شکوهمند حسینیه اعظم زنجان دید. هشتم محرم نه یک روز، بلکه فرصتی است برای نمایش دریایی از دلدادگی و اخلاص به خط سرخ شهادت و ولایت، آری اینجا زنجان است.

هر کسی به عشقی و به طلب حاجتی آمده، یکی آمده برای تشکر از کرامت آقا امام حسین (ع) و یکی آمده غم خود را تنها و تنها در انبوه اشک‌های عاشقانه‌اش برای غم شهیدان صحرای کربلا جست‌وجو کند. عاشقان حسین (ع) آنان که توانسته‌اند، آمده‌اند و آنان که نتوانسته‌اند در حسرت حضور در این کنگره بزرگ و باشکوه بی تابی می‌کنند، حاشیه خیابان‌های مسیر دسته عزاداری حسینیه مملو از انبوه مسافرانی است که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استان‌های دور به زنجان آمده‌اند تا در کنگره بزرگ عاشقان حسین (ع) شرکت کنند.

«یوم‌العباس» نماد اقتدار و عزت شیعه

آنگاه که عشق را تفسیر خونین کردند و امام حسین (ع) را در مسلخ عشق غریبانه سر بریدند، فریاد «کیست مرا یاری کند» حسین (ع) مسیر تاریخ را طی کرد و امروز در شهر زنجان، هزاران نفر در اجتماعی بی‌نظیر فریاد می‌زنند که «توفان‌ها و بادها می‌خوابند ولی پرچم حسین هرگز نمی‌خوابد».

کودکان دیروز زنجان که امروز مردان بزرگی شده‌اند، چه خوش به یاد دارند نوای دل‌انگیز و غرورآفرین استاد کلامی را که بانگ در می‌زند «هانسی گروهین بله مولاسی وار / شعیه‌لرین حضرت عباسی وار» یعنی اینکه «کدامین گروه مولای این‌چنینی دارد / این شیعیان هستند که حضرت عباس را دارند».

یوم العباس امسال زنجانی‌ها با شاه بیت «ام بنین اوغلونا من نوکرم / سایه نشین علم حیدرم / لبیک ابوالفضل / لبیک ابوالفضل» عزاداری می‌کنند.

تاریخچه شکل گیری حسینیه به یک قرن گذشته بر می‌گردد

تاریخچه شکل گیری این مسجد و حسینیه به یک قرن گذشته باز می‌گردد به طوری که بر اساس اولین سند مکتوب که با مهر (حاج میرزا لطف الله شیخ الاسلام و آخوند ملأ کاظم) ممهور شده صفرالمظفر ۱۲۹۵ هجری قمری ثبت شده که در زیر وقفنامه دو شخص خیر و نیکوکار به نام‌های (حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی) تاجر که دو باب دکان را وقف صحیح شرعی نموده اند، آمده است.

در این وقف نامه قید شده با اطلاع عالیجناب (آخوند ملأ علی اصغر روضه خوان) در راه جناب ابی عبدالله الحسین (ع) در تکیه حسینیه خرج و احسان نمایند از اول ماه محرم تا دوازدهم محرم هر قسم مصلحت بداند صاحب اختیار است.

«یوم‌العباس» نماد اقتدار و عزت شیعه

دومین سند مکتوب که با مهر آقای (سید عبدالرحیم مجتهد و آقا سید علی و آقا شیخ ابراهیم) ممهور شده مربوط به تاریخ شوال ۱۳۲۲ هجری قمری است که شخصی بنام (حاج محمد هاشم شریف العلماء) وقف صحیح شرعی و حبس مخلد نموده همگی مساحت ششدانگ و یک شعیر و دو ثلث شعیر قریه دهجلال از قراء سجاسرود خمسه را با کافه توابع و ملحقات و مزارع مائیه و دعیه و مراتع و معالف و بسائین و میاه و عیون و انهار و املاک و عمارات و محل اکداس و طراقین بر حضرت سیدالشهداء ارواح العالمین له الفداء حسینیه اعظم زنجان همواره هیئت امنا این مکان مقدس از توان و ظرفیت‌های موجود برای ارتقای فرهنگ عاشورا و کیفیت مجالس عزاداری سرور شهیدان استفاده کرده و با سازمان دهی نیروی انسانی مخلص توانسته است تا حد نسبتاً مطلوب در مقطع کنونی این مکان را اداره نماید.

«یوم‌العباس» نماد اقتدار و عزت شیعه

در بخش فرهنگی ایجاد کتابخانه و بخش سمعی و بصری و تکثیر نوارهای سخنرانی وعاظ و پخش اینترنتی مراسم عزاداری و غیره به سراسر جهان و در بخش مذهبی برگزاری مراسم دعا و عزاداری و اعیاد ائمه طاهرین علیهم السلام و سخنرانی در حد توان، برگزاری مراسم با شکوه دهه محرم و دسته عزاداری شب تاسوعا که تنها برای این مراسم حدود ۴۵ روز تا دو ماه برنامه ریزی و جلسات متعددی برگزار می‌شود.

مراسم سوم شعبان سالروز ولادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که به نحو خاصی در این حسینیه برگزار می‌شود. برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان که به صورت اقامه نماز جماعت، سخنرانی و مداحی است. مراسم هفتگی زیارت عاشورا که در شب‌های جمعه و دعای ندبه در صبح جمعه برگزار و مورد استقبال جمع کثیری از مردم به خصوص جوانان قرار می‌گیرد، از برنامه‌هایی است که در این حسینیه به صورت دائم برگزار می‌شود.

حضور مداحان شهیر و بزرگی همچون حاج اصغر زنجان، استاد ولی الله کلامی، سید یوسف شبیری، سید محمود حسینی مرتضی حیدری، حاج جواد رسولی و دیگران جلوه‌ای خاص به عزاداری‌های حسینه اعظم داده است به گونه‌ای که امروز در اقصی نقاط ایران آوازه این افراد به گوش می‌رسد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا