دانش و فناوری

انتشار تصویری از دهانه‌ای عجیب به شکل «گوش انسان» در سیاره مریخ

تاکنون تصاویری از نقاط مختلف سیاره مریخ به اشتراک گذاشته شده که شگفتی‌های زیادی را به همراه داشته است. این بار تصویر جدیدی از سطح سیاره سرخ به نمایش گذاشته شده که دهانه‌ای به شکل گوش انسان را نشان می‌دهد.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا تصویر فوق‌العاده‌ای از دید بالا را نشان کرده که در آن شاهد یک دهانه غیر معمول شبیه به یک گوش هستیم. این تصویر زیبا توسط تیم دوربین های‌رایز (HiRISE) مدارگرد شناسایی مریخ در دانشگاه آریزونا به اشتراک گذاشته شده است.

ویژگی‌های دهانه مرموز مریخ

این دهانه کمی بیشتر از 1800 متر عرض دارد و در منطقه‌ای دشتی به نام Chryse Planitia در نیمکره شمالی مریخ قرار دارد. همانطور که در تصاویر تا به امروز دیده شده، تمام دهانه‌های سطح مر‌یخ کاملا گرد نیستند. در سال‌های گذشته تصاویری از دهانه‌هایی با شکل‌های متفاوت منتشر شده که در نقاطی از گوشه‌های خود دارای فروریختگی هستند.

تیم تحقیقاتی HiRise در بیانیه خود از این پدیده به عنوان یک پاریدولیا (Pareidolia) یاد کرده‌اند که به معنای دیدن اجسام تخیلی و غیرواقعی در مواردی مانند ابرها و در این مورد روی صخره‌های مریخ است. در زیر می‌توانید این تصویر را مشاهده کنید:

این تیم در توضیحات تصویر خود نوشت:

«در این مورد، ما به یک دهانه عجیب و غریب نگاه می‌کنیم که بسیار شبیه یک گوش است و هنگامی که شما برای اولین بار آن را ببینید، تقریبا غیرممکن است در دفعات بعدی متوجه آن نشوید.»

اخیرا تصاویر شگفت‌انگیز دیگری نیز از سیاره مر‌یخ توسط کاوشگران ناسا منتشر شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به تخته‌سنگی شبیه به ایموجی معروف «پو» اشاره کرد. علاوه بر آن، ماه گذشته مریخ‌نورد استقامت تصویری از یک جسم مرموز شبیه به اسپاگتی منتشر کرد که البته در نهایت مشخص شد بخشی از مریخ‌نورد است. پیش از این در مطلب «همه چیز درباره سیاره‌ سرخ: مریخ همسایه‌ مرموز ما» توضیحات بیشتری درباره این سیاره ارائه کرده بودیم.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا