دانش و فناوری

کشف موجود دریایی عجیب بدون چشم و شبیه به اسپاگتی در اعماق دریا [تماشا کنید]

ویدیو جدیدی به‌تازگی در اینترنت منتشر شده که یک موجود دریایی عجیب با شاخک‌های نارنجی درخشان را نشان می‌دهد که شبیه به یک اسپاگتی در اعماق دریا به نظر می‌رسد. این موجود غیرمعمول در واقع نوعی کرم دریایی چندتکه است که پرتاران (Polychaeta) نامیده می‌شود و به گروهی با نام کرم‌های اسپاگتی تعلق دارد.

ویدیو این موجود دریایی عجیب توسط محققان موسسه تحقیقاتی آکواریوم مونتری بی (MBARI) با استفاده از یک وسیله نقلیه از راه دور (ROV) در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک ضبط شده است. این گونه خاص از کرم‌های اسپاگتی هنوز به‌طور رسمی نامگذاری نشده، اما متعلق به جنس Biremis است.

موجود دریایی عجیب در اعماق آب

بر اساس بیانیه MBARI، این موجود چشم و آبشش ندارد و از شاخک‌های رنگارنگ خود برای گرفتن تکه‌های ریز ذرات آلی که به عنوان برف دریایی نیز شناخته می‌شود، استفاده کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کند.

اکثر کرم‌های اسپاگتی در حفره‌ها یا تونل‌های زیر کف دریا زندگی می‌کنند و فقط شاخک‌های رشته‌مانند خود را به داخل آب فرو می‌برند تا تکه‌هایی از غذا را بگیرند. با این حال، تیم MBARI توضیح می‌دهد که این گونه خاص می‌تواند در بیرون از آب زندگی کند و قبلا نیز مشاهده شده که در آب شنا می‌کند یا در امتداد بستر دریا می‌خزد تا به منابع غذایی خود دست پیدا کند.

اولین بار در سال 2003 گروه دیگری از محققان MBARI این گونه از کرم‌های اسپاگتی را در خلیج کالیفرنیا با استفاده از ROV دیگری مشاهده کرده بودند. با این حال، پس از نزدیک به دو دهه، دانشمندان هنوز در حال کار روی نامگذاری این گونه هستند.

نمایندگان MBARI در بیانیه خود توضیح می‌دهند:

«هرچند به‌نظر می‌رسد نامگذاری یک گونه فرآیند ساده‌ای باشد، اما در واقع جمع‌آوری نمونه‌ها، بررسی ویژگی‌های کلیدی، توالی یابی DNA و اختصاص یک نام علمی به زمان زیادی نیاز دارد.»

حتی به طور دقیق مشخص نیست که این کرم تا چه عمقی از آب می‌تواند پایین برود، اما در اکثر موارد تا حداکثر 2000 متر زیر آب مشاهده شده است.

وجود این کرم اسپاگتی نشان می‌دهد که دانشمندان در مورد گونه‌های موجود در اعماق دریا و نقش این حیوانات در اکوسیستم خود اطلاعات بسیار کمی دارند. همانطور که محققان توضیح می‌دهند، «بدون شک کرم‌های شگفت‌انگیز بسیار زیاد دیگری مانند Biremis نیز در اعماق مرموز اقیانوس‌ها منتظر کشف شدن هستند.»

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا