بین الملل

کشورهای حوزه بالتیک ورود روس‌ها را ممنوع کردند


دولت‌های سه کشور اروپایی حوزه بالتیک از روز دوشنبه بر مبنای یک توافق قبلی مرزهای خود را به روی اکثر شهروندان روسیه بستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی مرزهایشان را از روز دوشنبه به روی اکثر شهروندان روسیه به بهانه پاسخ به حمایت داخلی گسترده در روسیه از جنگ در اوکراین بستند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس یک ممنوعیت مسافرتی که چندی پیش مورد توافق قرار گرفت، اتباع روس مایل به سفر به این سه کشور حوزه بالتیک و همچنین به لهستان برای مقاصد گردشگری، تجاری، ورزشی یا فرهنگی حتی در صورت داشتن روادید «منطقه شینگن» در اتحادیه اروپا اجازه ورود به آنها را نخواهند داشت.

اوایل ماه جاری میلادی نخست وزیران سه کشور حوزه بالتیک و لهستان توافق کردند پذیرش شهروندان روسیه را به این بهانه که این اقدام از امنیت این کشورهای همسایه با روسیه محافظت می‌کند متوقف کنند.

«آگونه بیلوتایته»، وزیر کشور لیتوانی روز دوشنبه در اظهاراتی خصومت آمیز علیه روس‌ها مدعی شد: «روسیه یک کشور غیرقابل پیش‌بینی و تهاجمی است. سه چهارم شهروندان روسیه از جنگ (اوکراین) حمایت می‌کنند. این غیرقابل قبول است که مردمی که از جنگ حمایت می‌کنند بتوانند آزادانه به سراسر جهان، به لیتوانی و به اتحادیه اروپا سفر کنند. یک چنین حمایتی از خصومت‌ها می‌تواند تهدیداتی را متوجه امنیت کشور ما و کلیت اتحادیه اروپا کند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، این ممنوعیت شامل معافیت‌هایی از جمله برای «دلایل انسانی، اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا، مخالفان روس، دیپلمات‌های در حال خدمت، کارمندان بخش حمل‌ونقل و روس‌های دارای مجوز اقامت یا روادید ملی اقامت طولانی مدت ۲۶ کشور منطقه شینگن» است.

با این وجود لهستان امروز نشانی از این که محدودیت‌های مسافرتی جدید برای روس‌های مایل به ورود به این کشور اعمال کرده هر چند که با کشورهای حوزه بالتیک بر سر اجرای این ممنوعیت مسافرتی تا 19 سپتامبر توافق کرده بود، بروز نداد.

لهستان که با منطقه محصور «کالینینگراد» روسیه هم‌مرز است، همچنان یک سری محدودیت‌های سفت‌وسخت را برای مسافران روس که از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ باقی مانده اجرا می‌کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، بالغ بر ۶۵۰۰۰ تبعه روس در سال جاری میلادی وارد لهستان شده‌اند و آمار مسافران روس به مقصد لهستان در مدت مشابه سال گذشهت میلادی نیز همینقدر بوده اما این رقم یک دهم رقم مسافرانی است که قبل از همه‌گیری به لهستان سفر کردند.

وزارت کشور لیتوانی اعلام کرد، از نیمه شب دوشنبه جلوی ورود ۱۱ شهروند روس به این کشور گرفته شد. اکثر آنها قصد ورود به این کشور از طریق منطقه کالینینگرا یا از سمت بلاروس را داشتند. هیچ حادثه‌ای در این خصوص گزارش نشد.

اتحادیه اروپا بعد از شروع حمله روسیه به اوکراین سفرهای هوایی را از سمت روسیه ممنوع کرد. اما قبل از اجرای ممنوعیت مسافرتی اخیر، روس‌ها می‌توانستند از طریق زمینی به استونی بروند و ظاهرا از آنجا با پرواز عازم مقاصد اروپایی دیگر شوند.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین در تاریخ 24 فوریه، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا