سیاسی

هانی‌زاده: مقتدی صدر به دنبال بازسازی جایگاه سیاسی خود است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: به نظر مقتدی‌ صدر به این جمع‌بندی رسیده است که باید هر چه زودتر یک دولت وحدت ملی تشکیل شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام موافقت مقتدی صدر برای دیدار با هیات سه جانبه متشکل از رییس ائتلاف الفتح، حزب دموکرات کردستان و رییس اقلیم کردستان در حالی که چندی پیش اعلام کرده بود به طور کلی از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می کند؟ گفت: تشکیل یک اتحاد و ائتلاف برای دستیابی به نقطه نظر در راستای انتخاب نخست وزیر و رییس جمهور نشان می‌دهد وی در پارلمان و دولت هنوز جریان‌هایی را اداره می‌کند.
وی ادامه داد: مقتدی صدر بعد از یک سال مخالفت به این نتیجه رسیده که ادامه وضعیت موجود و تشدید اختلافات به بروز ناامنی و ناپایداری‌های امنیتی در عراق منجر می‌شود از این رو نرمش‌هایی را از خودش نشان داد. به نظر می‌رسد اظهارات و پذیرش صدر برای رسیدن به جمع بندی بین سه طایفه شیعه، اهل سنت و کرد نشان می‌دهد که باید هر چه زودتر یک دولت وحدت ملی تشکیل شود.
این کارشناس مسایل منطقه و بین‌الملل تصریح کرد: برای انتخاب رییس‌جمهور با وجود اختلافاتی که میان گروه‌های کردی است اما به نظر کردها برای انتخاب رییس جمهور مشکلی ندارند اما اختلاف زیادی بر سر انتخاب نخست‌وزیر درون فراکسیون‌های شیعه است و از آنجایی که به خاطر تحولات و اتفاقات اخیر به رهبری مقتدی صدر،‌ جریان صدر پشتوانه خود را از دست داده است، تحت تاثیر اتفاقات اخیر الان سعی دارد با موافقت با تشکیل یک دولت وحدت ملی در عراق بتواند جایگاه سیاسی خود را بازسازی کند.
هانی‌زاده در پاسخ به اینکه موافقت صدر با تشکیل ائتلاف سه جانبه به این معناست که وی از موضع خود مبنی بر اینکه از سیاست کناره‌گیری می‌کند عقب‌نشینی کرده است؟ گفت: رفتار مقتدی صدر در این سال‌ها همراه با پارادوکس بوده است و تاکنون هفت بار اعلام کرده از قدرت کناره‌گیری می کند اما بعد از مدتی دوباره به عرصه قدرت برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: رفتار آقای صدر نشان می‌دهد اتفاقا سعی دارد همچنان به عنوان بازیگر اصلی در ساختار حاکمیت سیاسی ایفای نقش کند و از ابزار قدرت برای رسیدن به اهدافش‌ استفاده کند از این رو، نمی‌توان گفت که از سیاست کنار کشیده است که بخواهد حالا به آن برگردد. به علاوه اظهارات اخیرش درباره انتخاب نخست وزیر و رییس جمهور نشان می‌دهد تمایل دارد در این عرصه مشارکت کند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا