بین الملل

ضربه سوئیس به صنایع نظامی اروپا؛ خرید «اف-35» از آمریکا


دولت سوئیس در اقدامی که ضربه به صنایع نظامی اروپا توصیف می‌شود، قصد خرید جنگنده‌های نسل پنجم ساخت آمریکا را دارد.

به گزارش  گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت سوئیس قراردادی با آمریکا امضا کرده که بر اساس ۳۶  فروند جنگنده «اف-۳۵ ای» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را خریداری خواهد کرد.

وبگاه «فلایت گلوبال» روز دوشنبه نوشت که ارزش این قرارداد ۶.۲ میلیارد دلاراست و قرار است شرکت  لاکهید مارتین این جت‌ها را  بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ تحویل سوئیس دهد.

سوئیس اعلام کرده که قرارداد با آمریکا با نظارت دقیق اجرا می‌شود. این کشور این جنگنده‌ها را از طریق فرآیند فروش نظامی خارجی دولت ایالات متحده که آژانس همکاری امنیتی دفاعی ایالات متحده  از زیر مجموعه‌های پنتاگون بر آن نظارت دارد، به دست خواهد آورد.

این توافقنامه شامل تجهیزات ویژه سلاح،مهمات، بسته لجستیکی و آموزشی و آموزش‌های اولیه خواهد بود. لاکهید مارتین اعلام کرده که مشتاقانه منتظر رشد همکاری با نیروی هوایی و صنعت سوئیس برای تحویل و نگهداری  این جنگنده نسل پنجم برای چندین دهه هست.

سوئیس در سال ۲۰۲۱  جنگنده اف-۳۵ را به عنوان جنگنده بعدی خود انتخاب کرد که ضربه‌ای به صنعت دفاعی اروپا بود. سوئیس پیشتر قصد خرید جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر»  محصول مشترک چند کشور اروپایی را داشت.

سوئیس پیشتر در توجیه این اقدام اعلام کرد که خرید هر یک از این نوع  جنگنده‌های ساخت اروپا ۲ میلیارد فرانک سوئیس بیشتر از خرید جنگنده اف-۳۵ هزینه خواهد داشت.

این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع اسپانیا، از اعضای ناتو چندی قبل  گفت که این کشور علاقه‌ای به خرید جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ ساخت آمریکا ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع اسپانیا گفت که اسپانیا هیچ علاقه‌ای به خرید جنگنده اف-۳۵ ساخت آمریکا ندارد و به خرید جنگنده از فرانسه و آلمان ادامه می‌دهد.

چندی قبل، «آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا  گفت که برخلاف تصور اولیه، جنگنده اف-۳۵ هواپیمای غیر قبل شکار شدن نیست و این به دلیل نوآوری‌های اخیر در زمینه فناوری موشکی و راداری است. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا