ورزش

هنگام‌پور: لیگ بسکتبال اسپانسر قوی می‌خواهد

برنامه مدون نداریم

یک کارشناس بسکتبال معتقد است که در حال حاضر، اصلی‌ترین نیاز لیگ برتر ایران جذب اسپانسرهای قدرتمند است.

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از ایسنا، رضا هنگام‌پور درباره نقاط ضعف لیگ برتر بسکتبال ایران مانند تک قطبی شدن‌، عدم بازیکن سازی و سایر مسائل، توضیح داد: از نظر من اینکه یک تیم دو سه فصل متوالی قهرمان می‌شود به مواردی مانند بودجه و برنامه‌ریزی بستگی دارد، اما برخی ایرادات هم به خود لیگ برتر وارد است. به عنوان مثال در سال‌های گذشته لیگ را به صورت متمرکز به میزبانی تهران برگزار کردند که در چنین شرایطی یک شرایط یکسان را برای همه بازیکنان فراهم می‌کنند تا بازی کنند که از نظر من خوب نیست.

او گفت: در چنین شرایطی به عنوان مثال بازیکن یاد نمی‌گیرد وقتی تماشاگر هست چطور تیم خود را برنده کند، یاد نمی‌گیرد در هوای شرجی بندرعباس چگونه عمل کند یا در هوای خشک اصفهان چطور باید پیش برود. بازی در سالن‌های مختلف باعث پیشرفت می‌شود. این چند سال اخیر ما همه چیز را در تهران خلاصه کرده‌ایم و مسابقات را هم بدون تماشاگر برگزار کردیم. وقتی بازیکن در لیگ بدون تماشاگر بازی می‌کند و در سطح ملی ۷ – ۸ هزار تماشگر به سالن می‌آید، آن بازیکن خودش را گم می‌کند که این خوب نیست.

هنگام‌پور افزود: بازیکنان باید به مسافرت کردن عادت کنند، دقیقا مثل شرایطی که در تیم ملی حاکم است. بازیکن باید بداند هدف اصلی بردن در مسابقه است. در کل می‌توانم بگویم که لیگ ما اگر رفت و برگشت باشد قطعا روند بهتری را شاهد خواهیم بود. ضمن اینکه تعداد کم بازی‌ها هم به کیفیت لیگ ضربه می‌زند و باید سازمان لیگ برنامه‌ای را طراحی کند که تعداد بازی‌های بازیکنان در لیگ افزایش یابد.

کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به تغییر هر ساله برنامه مسابقات نیز اظهار کرد: متاسفانه هر ساله برنامه لیگ برتر ایران تغییر می‌کند که اصلا کار حرفه‌ای نیست. سال قبل و قبل‌تر از آن نحوه برگزاری مسابقات یک جور دیگر بود و امسال هم یک روش دیگر است. این تغییر برنامه‌ در هر سال، کار را سخت می‌کند و مدیران باشگاه و فدراسیون باید بیش از این‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند تا یک برنامه شفاف و ثابت را داشته باشیم که همه افراد هم با آن موافق باشند.

او درباره نیاز فعلی بسکتبال ایران نیز گفت: هر رشته ورزشی نیاز به معرفی شدن و رایزنی دارد، فدراسیون باید در این زمینه ورود کند و از ارگان‌هایی مثل دانشگاه هم در لیگ برتر کمک بگیرد. استان‌های مختلف در لیگ برتر بودند و الان نیستند. چرا تیمی مثل پیکان در لیگ بسکتبال نیست؟ لیگ باید به قدری حرفه‌ای باشد که باشگاه‌هایی مثل شهرداری گرگان در آن افزایش یابند، هرچند که هنوز هم با سطح حرفه‌ای فاصله داریم. اگر تعداد باشگاه‌های حرفه‌ای افزایش یابد شاهد پویایی لیگ خواهیم بود.

او با بیان اینکه نباید جلوی هزینه کردن تیم‌هایی چون شهرداری گرگان را گرفت،‌ تصریح کرد: به نظر من جای اینکه جلوی این کار را بگیریم، باید اسپانسرهای قوی‌تر را وارد لیگ کنیم تا خود بازیکنان تصمیم بگیرند که در کدام تیم بازی کنند. در چنین شرایطی شاهد تقسیم مساوی قدرت در میان تیم‌ها خواهیم بود. در آن شرایط باید خود بازیکنان تصمیم بگیرند که دوست دارند به عنوان بازیکن تاثیرگذار در یک تیم خاص بازی کنند یا نیمکت نشین تیم‌های دیگر شوند.

هنگام‌پور گفت: همانطور که گفتم مخالف جلوگیری از هزینه کردن شهرداری گرگان هستم، اما در همین تیم به تعدادی از بازیکنان زمان کم‌تری بازی می‌رسد، در حالی که سطح بالایی دارند. وقتی چند اسپانسر باشند این انرژی بین تیم‌ها تقسیم می‌شود در نتیجه مثبت خواهد بود. به جای اینکه روی جلوگیری از هزینه کردن یک تیم تمرکز بگذاریم، باید تمرکز خود را روی جذب اسپانسر معطوف کنیم. در چنین شرایطی ناخودآگاه آن اتفاقی که باید، رخ می‌دهد.

هنگام‌پور با بیان اینکه برنامه‌ها و اردوهای پایه‌ای برای رشد دادن بازیکنان جوان در بسکتبال کاهش چشم گیری داشته است، توضیح داد: متاسفانه در حال حاضر مسابقات منتخب کشوری تعداد بسیار کمی برگزار می‌شوند و اردوهای ملی هم بسیار کم شده است. البته در ۶ ماه اول امسال اردوهای خوبی برای رده‌های مختلف برگزار شد که تاثیر گذار است. نیاز داریم به بازیکنان جوان بیشتر اعتماد کنیم و آن‌ها را استفاده کنیم تا در میدان دیده شوند. باید کمی از نتیجه گرایی فاصله گرفته و به سمت بازیکن سازی و آینده نگری حرکت کنیم.

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا